Nervevrak etter ks

Babyprøver

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei! Jeg hadde en ul kontroll ifm tvillingsvangerskap i uke 30+ den 10.12. Da så legen at jeg var veldig hoven og ba meg avlegge en urinprøve. Jeg hadde vært hos legen 1 1/2 uke før, og der var alt greit. Så da hun legen på ul oppfølging kom inn igjen sa jeg bare: La meg gjette, ingen proteiner i urinen. Men denne gangen var ting annerledes. Hun sa jo, det var det. Hun målte blodtrykket mitt i tillegg, som var også ganske høy. Hun sa det kan være tilfeldig og sa at man noen ganger har protein i urinen på dette tidspunktet av døgnet. Hun sa jeg skulle komme med en morgenurinprøve dagen etter og så skulle de måle blodtrykket igjen. Jeg tenkte jo 10 minutt inn ferdig. Jeg skulle også til tannlegen denne dagen. Da jeg kom til sykehuset med urinprøve i bagasjen og ante fred og ingen fare, ble jeg møtt av en jordmor som sa jeg skulle ta ctg. Jeg gjorde det, og ringte til tannlegen for å avtale neste mandag, da jeg ikke hadde klart å komme den dagen tidsmessig.
Da lo jeg nå og ventet. Jordmor kom tilbake og sa det var protein i urinen og jeg hadde også en del rier. Hva for noe? Jeg hadde ikke en gang følt noen rier! Det førte til at de målte livmorhalsen. Den var litt forkortet men helt greit (2,7 cm). Men da proteinen var så høyt, fikk jeg jeg diagnosen svangerskapsforgiftning. Jeg følte meg helt super duper, bortsett fra bekkenløsning og masse vann i kroppen som gjorde det vanskelig for meg å gå eller stå. Jeg ble innlagt til observasjon med en gang. I løpet av de neste to uker ble det gjort tests, barna ble lyttet til med ctg hver morgen og kveld. Mandag den 14.12. Fikk jeg syke hodepine som resulterte i oppkast og null matlyst. Jeg kunne ikke ta imot beskjeder, skrudde av telefon, ingen visste hva som forgår. Dette varte i en uke. Men litt etter litt stabiliserte alt seg igjen, og jeg fikk fra lille juleaften lov å dra ut på permisjon. Hele veien var ting fint med barna, alle leger sa de hadde det helt strålende i magehuset. Natten den 26./27.12. følte jeg at kynnere ble sterkere, jeg våknet flere ganger av å måtte presse. Men det var ikke vondt. Dette fortsatte også natten 27./28. og 28./29. Men når jordmor tok ctg morgen 29.12. så jeg at hver gang jeg hadde en litt kraftig kynner, gikk hjertefrekvensen til tv1 ned ganske kraftig. Da jordmor kom tilbake for å sjekke min ctg, gjorde jeg henne oppmerksom på dette og hun sa hun ville snakke med legen.
Etter litt kom ei annen jordmor inn og sa hun tar meg med ned til føde-avdeling. Legene ville observere om min lille magegutt droppet i hjertefrekvensen hele veien. Så ble jeg liggende med ctg i to timer. Jeg ringte til fedrene og sa hva som hadde skjedd, og én av dem kom, da han hadde fri uansett.
Kl 12 kom en lege inn og sa at de ser et mønster, men at det ikke er veldig farlige dropp enda. De ville se det litt an de neste timer for å bestemme hva de skulle gjøre, men sa at om ikke dette blir annerledes, blir det mest sannsynlig KS samme ettermiddag. Jeg ringte pappa nr.2 og han kom også. Lillegutt viste samme mønster og vi visste at dette komme til å ende i KS samme dag.
På den ene siden hadde jeg sykt lyst å se dem og å holde dem, men jeg følte meg ikke klar. Ikke enda. Jeg ønsket så inderlig å komme til uke 34 for å gi dem en enda bedre start på livet. Jeg hadde også så utrolig lyst å føde vaginalt. Men som lille gutten min reagerte på kynnere som ikke hadde påvirket livmorhalsen en gang, hadde ikke han taklet en vanlig fødsel.
Jeg følte meg mindre og mindre klar jo mer operasjonen nærmet seg, med hver nål som ble stukket inn på meg, for å ikke snakke om spinalbedøvelsen. Det eneste positive var at overlegen, som hadde fulgt meg siden uke 14, sa at hun skal operere.

Den 29.12.2020 kl 17:06 og 17:07 ble mine barn født. Gutten min kom ut og sa ingenting, men han tisset. Jeg fikk ikke se ham, da de tok ham vekk til undersøkelse med en gang. Jenta mi kom skrikende til verden. Gud så hun skrek av full hals! Så var begge plutselig vekke, og med dem begge pappaene (de er et par, jeg er single). Jeg var alene på operasjonsbordet. Noen kom plutselig inn med mine to vakre skapninger, rullet i et håndkle, presset dem på mitt ansikt og stakk ut igjen med dem. Jeg hadde fått beskjed at det bare tar to timer i overvåkning for spinalbedøvelsen var ute og jeg skulle kunne gå og se barna mine. Men nei, pappaene koste med dem, hadde dem på brystet, ikke jeg. For å presisere her- jeg er ikke noe surrogat, vi skal alle tre dele på barna våre. Grunnen til at de holdte meg tilbake var mitt høye blodtrykk. Jeg måtte ligge der i 6 timer før jeg fikk lov til å gå. Det var så vanskelig for meg å ligge der uten å se mine barn.

Nå har det gått 4 dager siden forløsning. Og jeg føler meg- som overskriften sier- som et nervevrak. Jeg klarer ikke å slutte å gråte. Jeg gråter når jwg ser barna mine. Jeg er stolt og takknemlig. Men jeg føler på en slags sorg og kan ikke sette fingeren på. Jeg savner å være gravid med mine barn! Jeg vil ha dem tilbake i min mage- noen uker til! Inntil i går kom ikke en dråpe melk. Og heldigvis var det ei på nyfødtintensiven med tilleggsutdanning som viste meg hvordan jeg skulle få gang på produksjonen. Det var en lettelse å se de første dråper!
Jeg føler meg også skyldig fordi en del av meg ønsket ikke noe annet enn å bli ferdig med hele svangerskapet. Ting var så tung og vondt til slutten. Men 96 kg - mest vann- ift 63 som jeg vanligvis pleie å veie, pluss bekkenløsning pluss svangerskapsforgiftning ble ting veldig vanskelig. Likevel skulle jeg ønsket at jeg kunne ha vært i seng resten av svangerskapet . Jeg er klar over at dette er nonesense. Gutten hadde ikke klart seg mer og jenta veide jo 600 g mindre enn han- viset seg at morkaka hennes var vesentlig mindre enn hans og navlesnoren hennes kjempe kort.

Jeg bare gråter og gråter og gråter og vet i grunn ikke hborfor. Jeg er så sykt redd for at plutselig en av dem får en infeksjon eller annet. Hittil klarer de seg fint, men de er på nyfødtintensiven. Det vil si jeg er på barsel i 7. etasje, de er i 3. etasje. Her på barsel er det en haug med mødre med terminbarn som kvitter seg med dem på natten slik at de får sove. Jeg klarer ikke sove. Jeg vil bare til mine barn 24/7. Jeg skjønner ikke at kvinner bare gir barna hele natten til jordmødre slik at de får sove.

Som sagt, jeg gråter av ingenting og jeg forstår meg ikke selv. Det er ikke meg å være så emosjonell. Kanskje noen som har opplevd lignende?

Jeg har ikke opplevd noe lignende og kan nok ikke forstå hvordan du har det nå, men vil gi deg en klem :Heartred
Jeg gråt også masse etter fødselen med min første, selv om alt hadde gått knirkefritt. Hos meg var det nok mye hormoner, og det er kanskje litt det hos deg også, selv om det er helt naturlig å sørge over at fødselen ikke ble som planlagt. Og ikke minst at du ikke får være med barna dine, selvfølgelig er det en utrolig tungt :( Håper du får noen gode råd her, jeg ville bare si at selvfølgelig er dette tungt for deg, og det er lov å gråte. Masse! :Heartred

Kjære deg - det er barseltårene og det er Helt vanlig ❤️ Og ganske slitsomt. Å få barn er jo en enorm omveltning og ekstra når det ikke går «etter boka».
Hormonene løper helt løpsk, særlig de første 2 ukene etter man har født. Det er helt vanlig å gråte konstant og kjenne på ting man aldri har kjent på før.

Dersom du får det til ville jeg absolutt ha snakket med noen om det - tro meg, de på barsel er veldig vandt til akkurat dette og hvor sårbar man er etter en fødsel. Det er også mulig å spørre om du kan få en gjennomgangssamrale med en jordmor angående keisersnittet. Det er en samtale man ofte har ved utsjekk fra sykehuset, men du skal sikkert ikke reise hjem helt enda. Jeg synes det var veldig godt for min del, hadde denne samtalen på dag 3 eller 4 etter fødsel. Fikk ikke reise hjem helt enda fordi babyen hadde gulsott og lav vektoppgang, men det var greit å få snakket med jordmor om hele fødselen og hvordan jeg hadde det, og litt lettere når vi satt oss ned på et eget rom heller enn i forbifarten i gangen eller når jordmor stakk innom rommet mitt.
Ved min vaginale fødsel ble forsåvidt også babyen tatt med ut av rommet før jeg fikk sett han, fordi han måtte til legesjekk. Men da fikk jeg han inn etter fem minutter så det er jo ikke helt det samme.
Jeg var uansett veldig frynsete etterpå, på grunn av tidligere opplevelser med fødsel, gråt hele tiden og klarte nesten ikke sove. Alt var bare kaos innvendig. Jeg klarte ikke å sove fordi jeg var så redd for at babyen skulle dø mens jeg sov. Så for meg var redningen å tørre å overlate babyen min til de som jobbet på barsel noen timer. Jeg klarte å ta bedre vare både på han og meg selv med litt mer søvn innabords, og jeg trengte også det for i det hele tatt å få igang melkeproduksjonen. Hadde hatt regelmessige rier i 24 timer og deretter ikke sovet ett minutt på 48 timer etter det, så det handlet mer om det enn at jeg «kvittet» meg med babyen til jordmødrene ;) også var det ikke hele natten heller, og det tror jeg nok ikke er tilfeller ved din barsel heller. Det var noen timer og de går ofte inn til mor om babyen viser tegn til å ville die. Noen er også så dårlige etter fødsel at de ikke klarer å ta vare på babyen en hel natt.
Men selvfølgelig skjønner jeg at det er sårt at du ikke får ha babyene hos deg hele tiden :(

Håper du føler deg bedre snart og at det kan hjelpe å snakke med noen, enten pappaene eller noen som jobber der.

Last edited:
Barseltårer er helt grusomt. Som du sier man bare gråter og gråter uten noe som helst mål og mening. Var som deg helt uforberedt med nr 1 og trodde jeg holdt på å bli gal. I likhet med deg ble fødsel med nr 1 brått «kastet» på meg, han kom prematurt, og en fødsel som ikke gikk etter boka. Ble opphold på nyfødt intensiv og tok lang tid før jeg fikk både se og holde han, mens pappaen var med han hele tiden. Den opplevelsen gjorde ikke barseltårene noe mindre for å si det sånn. Heldigvis ble det bedre dag for dag med god støtte fra sykehuset og ikke minst søvn. Jeg var sjeleglad for at en sykepleier tok vare på han mens jeg fikk noen timer sammenhengende søvn. Ikke fordi jeg ikke ville være med han, men fordi jeg visste at jeg ville være en mye bedre mamma for han om jeg tok vare på meg selv og fikk litt søvn.

Gråt like mye med nr 2 og 3, men da skjønte jeg hva det var og visste at det kom til å stabilisere seg og da var det mye lettere å håndtere.

Barseltårer er helt normalt vedvarer det så kan du ha fått fødeseldeprisjon som også kan være normalt med som har skjedd. Du har hatt en humpete vei før de ble født, vett ikke hvor mye emosjonell støtte du fikk under inn og ut av sykehuset?

det å ta ks er også noe som er tøft og enda tøffere du ligger hjelpeløs igjen når barna forsvinner. Men ting blir bedre og la deg få lov til å kjenne på dette, samt fortell de som jobber på barsel hvordan du har det slik du får noen å prate med

Skulle ønske jeg bare kunne gitt deg en diger klem!

Forstår deg inderlig godt - tårene som bare renner helt ustoppelig. De hormonene man får igjennom svangerskapet blir veldig brått revet av etter babyene er ute. Det er mye for kroppen å gjennomgå. Du er HELT normal :Heartred ..og det går over.

Med min første, ble det KS, i narkose - siden spinalbedøvelsen ikke virket.. og de forsøkte å snitte i meg mens jeg kjente det. Grusomt.

Jeg, som du - lå til observasjon med skyhøyt blodtrykk hele kvelden og fikk ikke sett jenta mi. Da de til slutt kom trillende inn (pappan og lille) gråt jeg så mye at alarmene ulte på panelet bak.. og de måtte gå igjen.
Fikk komme til de dagen etter.
Da lå jeg på enerom en hel uke - grein og grein og grein. Den gangen var det ingen som opplyste meg om at det var helt normalt.
Savnet magen. Følte at hele følselsopplevelsen ble fratatt meg.
men.. det går over. Er bare så jævelig når den tårekrana står på full flow...:Heartblue

Tusen takk dere alle! Det gjør godt å vite at det ikke bare er meg. Føler at ting gikk litt bedre i dag. Men må ikke mye til før jeg knekker igjen. ....og da grein jeg igjen...

Satse på at det blir bedre etterhvert. Skulle ønske noen hadde sagt dette til meg før, da er det kanskje lettere å håndtere.

Tusen takk dere alle! Det gjør godt å vite at det ikke bare er meg. Føler at ting gikk litt bedre i dag. Men må ikke mye til før jeg knekker igjen. ....og da grein jeg igjen...

Satse på at det blir bedre etterhvert. Skulle ønske noen hadde sagt dette til meg før, da er det kanskje lettere å håndtere.

Får så vondt av deg:( jeg er selv førstegangsgravid og har termin i april!
Ser du skrev at du kunne ønske noen hadde sakt det til deg før, så jeg vil bare takke deg så enormt mye for at du har lagt drt ut her!❤❤
Sender mange mange styrke klemmer ❤

Hvordan går det med deg, Babyprøver?:Heartred

Hvordan går det med deg, Babyprøver?:Heartred
Takk som spør! :Heartpink Jo, bedre, men ikke helt solskinn enda. Er vanskelig å måtte dele ungene mine, kjenner jeg. Hadde ikke trodd at jeg klarer å være alene med dem, men faktisk trives jeg kjempe godt med det! Det er noen ting som enda stikker også med tanke på svangerskap i seg selv og fødselen, når jeg ser andre av min termingruppe som ennå går gravid og får sin drømmefødsel. Er veldig lei meg at det ble hks, selv om det rasjonelle hjernen min sier at jeg skal være glad for at det går bra med dem. Kommer langsomt men sikkert inn i mamma-rollen og synes det er fantastisk, sånn ellers.

Back
Topp