Nervøs ift mat: grillmat som kanskje ikke var helt varm

• Trådstarter Trådstarter alltid bekymret
  • Opprettet Opprettet
A

alltid bekymret

Guest
Hei,

Jeg skriver anonymt fordi jeg synes det er flaut at jeg er så overstadig bekymret over alt som har med mat å gjøre nå når jeg er gravid. Er i uke 25 og gjennom hele graviditeten vært nervøs i forhold til mat. Jeg vet at jeg overdriver, men jeg sliter med å legge bekymringene fra meg. Det er spesielt listeria og toxoplasmose jeg har hengt meg opp i. Jeg tørr for eksempel ikke spise vanlig kjøttpålegg (f.eks. hamburgerrygg og kokt skinke) utenom på ostesmørbrød som har vært under grillen, selv om jeg vet at dette er egentlig er "tillatt". Jeg er også redd for å spise ute, både på resturant/kafe og hos venner/familie. På møter og seminar jeg deltar på ifm jobb har jeg med meg egen matpakke fordi jeg ikke tørr spise bagettene som blir servert.

Nå er jeg fra meg av bekymring fordi jeg i går var i selskap hvor det ble servert grillmat. Der spiste jeg først en bit av en chillipølse som viste seg å ikke være helt varm (var ikke kald, tror den var varm nok til at jeg hadde spist den om jeg ikke var gravid). Resten av denne gav jeg til kjæresten. Neste pølse spiste jeg opp, og tenkte egentlig at den var ok, mens jeg sa til meg selv at jeg ikke måtte være så hysterisk. Dette var også en ostepølse med chilli, og osten inni var smeltet, men jeg brant meg ikke. Etter det spiste jeg en vanlig grillpølse. Denne var skikkelig varm, og da begynt jeg selvsagt å tenke at ostepølsa med chilli kanskje ikke hadde vært over 70 grader… Nå gnager dette i hodet. Har jeg noen grunn til å være bekymret? Er det noe jeg kan gjøre nå? Barnet i magen betyr så uendelig mye for meg og jeg klarer ikke tanken på at noe skal skje…

Hvordan tenker dere andre omkring dette med mat? Jeg vet at jeg er overdrevet bekymret, men det er jeg kanskje ikke alene om? Jeg synes også at det er så utrolig flaut at jeg ikke klarer å holde bekymringene unna, og liker helst å framstå som at jeg ikke er bekymret i det hele tatt. Kanskje hadde det vært enklere om jeg klarte å være ærlig? Da kunne jeg kanskje bedt om en overstekt pølse i går….

Ta det med ro du :) måten i Norge er så bra at det som er stemplet trygt er TRYGT! Dessuten er et stor sjanse for at du er immun mot toxo hvis du har hatt et vanlig forhold til husdyr. Det er heller ikke bra for deg og babyen at du ikke får i deg et variert kosthold :)

Pust! :)
Så lenge du holder deg unna rått kjøtt går dette helt fint! Kjøttpålegg må du bare spise, og grillpølser og sånt er vel varmebehandlet før de pakkes? Kokt eller lignende? Uansett tror jeg neppe det var noe farlig med de pølsene du spiste.

Er lett å overanalysere dette. Gjorde jeg også, dog ikke i så stor grad som deg.
Jeg syns det er fint at du tenker så mye på babyens ve og vel, men det er ikke nødvendig og ikke meningen at man skal bli helt oppslukt og stresset av det.

Sender deg en beroligende klem og ønsker deg lykke til videre i svangerskapet!

Du har ikke spist noe som kan skade babyen din :) husk at barn (og mange voksne også)ofte spiser kalde pølser, og det er jo fordi de er varmebehandlet fra før og dermed ikke rå :) dessuten så kan det jo hende at pølsen var lunket fordi den hadde ligget av grillen en stund. Maten i Norge er så trygg at du trygt kan spise stort sett det meste, f.eks. kjøttpålegg som kokt skinke etc. Skinken er jo kokt. Det eneste jeg tenkte på var datoen og hvor lenge den hadde vært åpnet.

Hadde du sett min kosthold under graviditeten hadde du sikkert svimet av :P jeg fulgte jo retningslinjene, men spiste innimellom fyfymat som spekemat, biff som var litt rød inni og røyket ørret :) jeg har en helt frisk, helt gjennomsnittlig stor baby som elsker pupp og er rolig og glad med sterke lunger :) og ingen tegn til noe som helst unormalt :)

Så du er nok en super mamma som bare trenger å puste ut littegranne :)

Å spise de pølsene er ikke skadelig:)

Jeg selv spiser heller ikke så mye mat ute, spiser ikke kjøttpålegg eller oster, med mindre jeg ser at det blir pakket ut av pakken :p så du er ikke alene om å ha det slik!

Hva med å bare holde deg unna kjøtt? Mange gode vegetariske alternativer til alt Selv er jeg en gravid veganer (uke15), med perfekte blodprøver, som slipper å begymre meg for noe som helst ang. mat

Hva med å bare holde deg unna kjøtt? Mange gode vegetariske alternativer til alt Selv er jeg en gravid veganer (uke15), med perfekte blodprøver, som slipper å begymre meg for noe som helst ang. mat

Listeria er vel gjerne en stor smittefare når det kommer til salat osc da, så du her nok ikke helt trygg du heller;)

Til trådstarter:
du kan nok ta det helt med ro. Pølser er varmevehandlet fra før i tillegg til at de varmes på grillen e.l, så det skal være trygt;)

Er selv litt hysterisk når det gjelder mat. Er det farlig å spise ørret som er kjøpt fra butikken? Skal spise det og holder på å bli gal av bekymring allerede :p...

Ja, du er veldig hysterisk og jeg tror det bunner i at du, og andre, leser for mye på nettet om alt som kan være "farlig" i svangerskapet. De pølsene kunne du helt fint spist uten at de hadde ligget på grillen først. Du kan spise det meste. Jeg har tenkt over at det stilles spm om det mest utrolige her inne.. Om det er farlig med fotmassasje, farlig å spise bær, svelge sæd, osv. Altså, hva er det som har skjedd med dagens gravide ;)

Ja, du er veldig hysterisk og jeg tror det bunner i at du, og andre, leser for mye på nettet om alt som kan være "farlig" i svangerskapet. De pølsene kunne du helt fint spist uten at de hadde ligget på grillen først. Du kan spise det meste. Jeg har tenkt over at det stilles spm om det mest utrolige her inne.. Om det er farlig med fotmassasje, farlig å spise bær, svelge sæd, osv. Altså, hva er det som har skjedd med dagens gravide ;)
Det har jeg tenkt også ;)
Fisk fra butikk? Hvordan kan det bli farlig? :)

Tenker at denne tråden er ganske gammel så hun har nok fått svaret når det gjelder de pølsene, så typ "spydige" svar kan man jo egentlig holde for seg sjøl. Vi er alle forskjellige. Noen er såkalt overhysteriske, mens andre bryr seg fint lite og spiser spekemat, røyker og drikker i svangerskapet fordi "før fantes det ikke matportalen osv og vi lever nå". Syns ganske enkelt at man kan la være å kommentere og peke på andre av den grunn :)

Det har ingenting med å være spydig å gjøre, men å få folk til å bruke sunn fornuft. Og ikke minst ikke tro på alt en leser på nettet.

Folk vil jo gjerne få friske barn, da, og tar vel litt forhåndsregler. Spør en gang for mye enn for lite. Bedre enn å dure på og gjøre noe dumt...

Folk vil jo gjerne få friske barn, da, og tar vel litt forhåndsregler. Spør en gang for mye enn for lite. Bedre enn å dure på og gjøre noe dumt...
Så å spise noen pølser, som kan spises kalde og rett fra pakningen, så kan man få syke barn? Eller få syke barn pga fotmassasje?

Så å spise noen pølser, som kan spises kalde og rett fra pakningen, så kan man få syke barn? Eller få syke barn pga fotmassasje?

Spekemat kan da spises rett fra pakken det også, men er jo ikke anbefalt å spise det i graviditeten allikevel. Så syns jo ikke det er så rart om noen faktisk er usikre på det med pølser heller, og da er det jo greit å spørre.

Det finnes ingen dumme spørsmål tenker jeg. Lurer man, så skal man kunne spørre uansett, uten å evnt føle seg dum etterpå:)

Back
Topp