Nervøs for flått, hva gjør dere for å "takle" flåtten?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg bor nede i Europa hvor vi har flått, men er originalt nordlening og er oppvokst 100% uten flåttplage. Nå som vi har valp har jeg funnet første flått i leiligheten (mens jeg vasket (!) - den var heldigvis helt flat og av størrelse schvær så den var ikke av de sykdomsbærende nymfejævlene), ingen av oss har bittmerker - men jeg frika lett ut da det er første gang jeg har sett en flått i mitt liv.

Begynte å tenke videre på barn som jo burde få leke fritt i naturen, og hvor hemmende denne angsten er. Hva når vi får barn, skal de bare leke på lekeplasser og aldri få fritt utfolde seg i skogen? Hvordan takler dere i sør-norge flåttplagen? Sprayer dere barna hver morgen, hvis dere skal i skogen? Hvordan kan man lære seg å leve med flåtten? :) (eventuelt: hvordan lære seg å akseptere angsten for å bli syk, det er vel strengt tatt ikke flåttbittet i seg selv, men angsten for sykdommene, som tar overhånd...).

Jeg har i første omgang kjøpt to forskjellige sprays til meg selv, valpen kan enda ikke ta tabeletter men jeg kommer til å gi henne sånne som dreper flåtten når den setter seg på henne når hun er stor nok.

Man kan ikke la seg stoppe av den flåtten, jeg er livredd jeg også. Men barn må være barn, de må utfolde seg og få lov til å leke i skog og mark.
Vi gjør ikke så mye, vi sjekker bare barna sine kropper hver kveld og tar de av om de har blitt bitt. Jeg skjønte ikke helt hva du mente at den ikke er smittebærer, hvordan ser du det? Og helt flate er de som ikke har sugd blod enda, så godt du fant den før den har bitt seg på noen av dere.
Vi bruker ikke noe på dyra heller, vi bare sjekker de hver dag. Her er det mye flått, og mitt barn var kun 6 uker første gang bitt...

Går over ungene (og hunden dengang vi hadde det) og fjerner evt flått på kvelden (hunden etter tur, ungene ved leggetid eller mistanke)

Man kan ikke la seg stoppe av den flåtten, jeg er livredd jeg også. Men barn må være barn, de må utfolde seg og få lov til å leke i skog og mark.
Vi gjør ikke så mye, vi sjekker bare barna sine kropper hver kveld og tar de av om de har blitt bitt. Jeg skjønte ikke helt hva du mente at den ikke er smittebærer, hvordan ser du det? Og helt flate er de som ikke har sugd blod enda, så godt du fant den før den har bitt seg på noen av dere.
Vi bruker ikke noe på dyra heller, vi bare sjekker de hver dag. Her er det mye flått, og mitt barn var kun 6 uker første gang bitt...

Jeg mente med det, at jeg har lest at de "store" flåttene (altså de voksne) vanligvis ikke er smittebærere, mens de minste flåttene ofte er de "farligste" da de oftere er bærere av sykdommer. Kan hende det er en gammel tese som er motbevist, men... :)

Godt å høre at du håndterer det greit, og at til tross for bitt så har ingen blitt syke! :)

vaksine mot TBE (tick born encefalitus), og ellers sjekke etter skogsturer og lek i høyt gress.
Bruker mye langbukser i skogen uansett, og gjerne lyse farger (der det er lettere å se flåtten etterpå). Men såvidt jeg vet krever det 24 timer fra bittet til flåtten overfører borrelia, og mot TBE som overføres direkte finnes det effektiv vaksine som anbefales i Sør-Norge (helt syd ihvertfall) samt nedover i Europa

Jeg mente med det, at jeg har lest at de "store" flåttene (altså de voksne) vanligvis ikke er smittebærere, mens de minste flåttene ofte er de "farligste" da de oftere er bærere av sykdommer. Kan hende det er en gammel tese som er motbevist, men... :)

Godt å høre at du håndterer det greit, og at til tross for bitt så har ingen blitt syke! :)

Sånn ja, nymfene er oftest de farlige ja. De sier så, og jeg også er redd og får litt sammenbrudd om vi er bitt. Men hunden vår får mye oftere flått enn oss og han går det veldig bra med. Dyr kan jo også bli smittet. Jeg prøver å holde hysteriet nede, og ikke overføre det til mine barn. Flått er en skapning jeg virkelig ikke liker og tenker mange ganger at vi skulle startet opp med bråtebrann igjen for å dempe mengden. For det er sykt mye av de.

Sjekker barnen og meg selv ofte.
Eg hade en flott akurat med bh nær eg var gravid med nr 2. Tilfelle eg klødde meg dær mitt på natten og tenke hva er dette før noet. Det gick fint.
Minsteman hade hade fått en i lysken av alle platser . Bara passet på att det ikke blev rød ring runt og att han ikke var syk efter det. Gav beskjed i bhg og sjekket han ofte.

Sjekk alle sammen hver kveld, og børst dere når dere kommer tilbake fra skogen.
Det holder å ta av alle klær på kvelden og bare gå gjennom "huler" knær, armhuler, skrittet. Er de små har de ikke satt seg enda og børstes bort.

Man blir litt imun når man har dyr, hentet mange ut fra nakken på katta.
Har selv fått flåttbitt bare 3 ganger i mitt liv. Mannen hundrevis, han tar de bort og ingen av den har gitt noen ring. At han er så avslappet til det roer ned meg også.

Jeg bor nede i Europa hvor vi har flått, men er originalt nordlening og er oppvokst 100% uten flåttplage. Nå som vi har valp har jeg funnet første flått i leiligheten (mens jeg vasket (!) - den var heldigvis helt flat og av størrelse schvær så den var ikke av de sykdomsbærende nymfejævlene), ingen av oss har bittmerker - men jeg frika lett ut da det er første gang jeg har sett en flått i mitt liv.

Begynte å tenke videre på barn som jo burde få leke fritt i naturen, og hvor hemmende denne angsten er. Hva når vi får barn, skal de bare leke på lekeplasser og aldri få fritt utfolde seg i skogen? Hvordan takler dere i sør-norge flåttplagen? Sprayer dere barna hver morgen, hvis dere skal i skogen? Hvordan kan man lære seg å leve med flåtten? :) (eventuelt: hvordan lære seg å akseptere angsten for å bli syk, det er vel strengt tatt ikke flåttbittet i seg selv, men angsten for sykdommene, som tar overhånd...).

Jeg har i første omgang kjøpt to forskjellige sprays til meg selv, valpen kan enda ikke ta tabeletter men jeg kommer til å gi henne sånne som dreper flåtten når den setter seg på henne når hun er stor nok.
Først, få flåtthalsbånd på hunden. Flått sitter i lav høyde i gresset. Hunder er derfor perfekte flått-taxier. Så få på flåtthalsbånd både for hunden sin del og for å slippe å få flått kravlende rundt i huset.
Ellers venner du deg til flått, altså. Har plukket masse flått av hundene våre. Og fått de kravlende oppetter skoen i flåttrike området. Drep de. Ikke hyl og rist de av, bare knip de ihjel eller mos de med et eller annet. Vi setter fyr på de om vi finner de i hus (ofte på en hund).
Angående barna «her i sør», de får løpe rundt som alle andre barn. Flåtten er oftest å finne i skog og i høyt gress. Skal man ut og gå i bushen anbefaler jeg derfor høye sokker i skoene. Lange bukser hjelper nok ikke så mye, med mindre det er tights, da flåtten er god til å klatre. Men sokker er kjekt og så bare følg litt med og sjekk beina om du har trasket i høyt gress. Ta en runde over barna når dere kommer hjem og sjekk i kroppens kriker og kroker. Flåtten er god å klatre, og setter seg gjerne på mørke og beskyttede steder som bak ørene, under puppen, bak knærne osv.
Ikke få full panikk om du har fått en flått. Bare fjern den rolig og behersket. Har den satt seg på et menneske kan du fryse ned flåtten og senere få den testet om man får tegn på borreliose. Men, flåtten skal gjerne ha sittet på en stund før eventuell smitte overføres. Å ta en sjekk over barnet og seg selv når man kommer hjem er derfor det enkleste og beste man kan gjøre for å beskytte seg. Eller unngå å løpe rundt i høyt gress i skogen. Flåtten følger rådyr osv, så økt fare for flått i områder hvor det er mye dyr. Selv går jeg i skogen i shorts og er mer plaget av mygg enn flått. Men holder meg som regel på stier og ser bare kjapt over beina om jeg har vært utenfor stien og gått. De kravler litt rundt før de setter seg, er sånn sett tregere enn mygg...

Ble godt immun mot flått etter at min langpelsede hund hadde gått i et flåttreir og de neste par ukene plukket vi av 40-50 flått :p Han får vanligvis veldig lite flått pga tjukk pels som beskytter fascinerende godt. Ellers er det vel ikke mye forhåndsregler egentlig, i enkelte områder anbefales det vaksiner, ellers må man jo bare følge med og sjekke nøye etter styggedommen

Tusen takk for svar allesammen! Det viktigste er egentlig hvordan alle sier at det går bra bare man sjekker seg!! <3 Jeg trenger sånt! Er så forferdelig redd for å bli syk, men selv da kan man jo også bli frisk! Har bestilt meg time hos lege for å forhøre meg om FME-vaksine (better safe than sorry!!) og har bestilt meg "khaki"-bukser (lyyyyse) til å bruke i på våren til neste år i skogen :D

Personlig går jeg A L D R I i "bushen" eller i konkrete områder hvor jeg tenker det er flått-risiko (gress, under trær osv) - men hunden gjør jo det - og hun er en sånn utrolig "klengehund".... Sukk. Stakkars henne i skogen, mammaen hennes bare "---hold avstand" xD hahaha. Neida. Jeg må vel lære meg å klappe på henne selv i skogen...

Flåttmiddel, i tillegg til å sjekke nøye når vi går inn. De jeg kjenner som bor der det er mye flått har tatt vaksine.

Flåttmiddel (halsbånd eller lignende til hunden) og sjekke hver gang man har vært steder der det er mye flått.
Det er ikke en stor sjanse for å bli smitta, men sjansen er der. Hunden til noen venner av meg ble smitta, og hunden måtte til slutt bli avlivet :/ fæle greier

Jeg er oppvokst i en av de mest flåttrike kommunene sørpå og har aldri kjent på noe flåttangst eller begrensninger som følge av det. Vi fikk leke fritt ute i skogen om vi ville, men flåttsjekk var en fast del av kveldsstellet. Vi ble sjekka fra topp til tå hver dag, da ble eventuelle flått oppdaget og fjernet raskt. Jeg er sånn type som både myggen og flåtten elsker, så jeg får ofte flått, flere stk hver sommer. I år satte jeg ny "rekord" med 8 stk på én gang etter å ha lekt på plenen med datteren min. Hun hadde ingen, til sammenligning. Jeg anbefaler sånne 2 pk med ett stort og ett lite "kubein" som fås kjøpt på dyrebutikker og hos veterinær. Det er det absolutt beste jeg har prøvd for fjerning av flått, det er enkelt i bruk og ikke vondt.

Jeg er oppvokst i en av de mest flåttrike kommunene sørpå og har aldri kjent på noe flåttangst eller begrensninger som følge av det. Vi fikk leke fritt ute i skogen om vi ville, men flåttsjekk var en fast del av kveldsstellet. Vi ble sjekka fra topp til tå hver dag, da ble eventuelle flått oppdaget og fjernet raskt. Jeg er sånn type som både myggen og flåtten elsker, så jeg får ofte flått, flere stk hver sommer. I år satte jeg ny "rekord" med 8 stk på én gang etter å ha lekt på plenen med datteren min. Hun hadde ingen, til sammenligning. Jeg anbefaler sånne 2 pk med ett stort og ett lite "kubein" som fås kjøpt på dyrebutikker og hos veterinær. Det er det absolutt beste jeg har prøvd for fjerning av flått, det er enkelt i bruk og ikke vondt.
Jeg skal innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på hvilken kommune du er oppvokst i, jeg bor selv i sør :D hvis du føler for å si det, så gjerne send en pm. Hvis ikke, så er det greit, ble bare litt nysgjerrig :p

Samme greia her, vi var alltid rundt i skogen og herjet. Ble sjekket hver kveld, og enda ikke blitt syk av noe :happy: vi har samme rutiner med ungene som jeg er oppvokst med.

Sørlending her, og også med hytte på «verstingen» Tromøy i Arendal :p Husk at selv om du får flåttbitt, er det fortsatt en lav % risiko for å bli syk :-) Og så er det dette som folk sier da: Sjekk deg selv og barn hver kveld, og spesielt nøye etter feks. turer i skogen, ved einerbusker og annet som er «kjent» for å være flåttens tilholdssteder. Katten bruker vi dråper i nakken på i høysesongen, det hjelper MASSE. Uten dråpene kan jeg plukke 5-6 flått av katten daglig, med dråpene er han nesten flåttfri gjennom vår/sommersesong :depressed: Få flåtten av - og pass på å få drept den - så fort den er oppdaget, så er risikoen for ev. smitte enda lavere enn om den får sugd seg stor... Vaksine kan jo også vurderes. Jeg har aldri vaksinert meg, men kjenner flere som gjør det.

Bor i sør og er ikke til å unngå flåttbitt. Men det hemmer oss ikke, barna får leke som de vil. Sender dem i dusj/badekar på kvelden og sjekker dem :)

Back
Topp