Jeg bor nede i Europa hvor vi har flått, men er originalt nordlening og er oppvokst 100% uten flåttplage. Nå som vi har valp har jeg funnet første flått i leiligheten (mens jeg vasket (!) - den var heldigvis helt flat og av størrelse schvær så den var ikke av de sykdomsbærende nymfejævlene), ingen av oss har bittmerker - men jeg frika lett ut da det er første gang jeg har sett en flått i mitt liv.
Begynte å tenke videre på barn som jo burde få leke fritt i naturen, og hvor hemmende denne angsten er. Hva når vi får barn, skal de bare leke på lekeplasser og aldri få fritt utfolde seg i skogen? Hvordan takler dere i sør-norge flåttplagen? Sprayer dere barna hver morgen, hvis dere skal i skogen? Hvordan kan man lære seg å leve med flåtten?
(eventuelt: hvordan lære seg å akseptere angsten for å bli syk, det er vel strengt tatt ikke flåttbittet i seg selv, men angsten for sykdommene, som tar overhånd...).
Jeg har i første omgang kjøpt to forskjellige sprays til meg selv, valpen kan enda ikke ta tabeletter men jeg kommer til å gi henne sånne som dreper flåtten når den setter seg på henne når hun er stor nok.
Begynte å tenke videre på barn som jo burde få leke fritt i naturen, og hvor hemmende denne angsten er. Hva når vi får barn, skal de bare leke på lekeplasser og aldri få fritt utfolde seg i skogen? Hvordan takler dere i sør-norge flåttplagen? Sprayer dere barna hver morgen, hvis dere skal i skogen? Hvordan kan man lære seg å leve med flåtten?
Jeg har i første omgang kjøpt to forskjellige sprays til meg selv, valpen kan enda ikke ta tabeletter men jeg kommer til å gi henne sånne som dreper flåtten når den setter seg på henne når hun er stor nok.
vi har samme rutiner med ungene som jeg er oppvokst med.
Få flåtten av - og pass på å få drept den - så fort den er oppdaget, så er risikoen for ev. smitte enda lavere enn om den får sugd seg stor... Vaksine kan jo også vurderes. Jeg har aldri vaksinert meg, men kjenner flere som gjør det.