Nekter å ta pupp...

Guest
Jeg har en 5 mnd gammel sønn som inntil 4 mnd spiste lystig i vei når han ble budt morsmelk. Vi begynte med å smake grøt fra 4 mnd og det har gått veldig bra. Dvs han begynte å miste interessen for puppen rundt måltidene og jeg reagerte ikke da han sikkert var mett av grøten. Men det utviklet seg og for en uke siden ble han veldig forkjølet og nå ville han ikke ha ppp på dagen i det hele tatt. Har klart å lure i han litt etter han har sovnet og noen ganger på flaske. Vi er på tilvenning av fast føde, og mme liker han ikke. Han er 5 mnd og veide ca 8 kg på kontrollen, men skal følge opp vekta nøye nå som han ikke tar melk. Er det noe jeg kan gjøre? Er bekymret.
 
om du går inn på ammehjelpen sine sider så finner du masse tips om amming, bl.a puppenekt. 
du kan gjerne søke opp biological nurturing/naturlig amming(BN) samt inn på videoer og ser på "start på nytt" alt dette går ut på reflekser barnet har fra det er nyfødt. men også amme når han er søvning da mange er mer die villig når de er trøtt/sover.
men om han er mye tett så sprut saltvannsdråper i hvert nesebor før du legger han til, slik at luftveiene blir åpnet opp slik at han klarer å få puste samtidig som han spiser. :-) og tenke på hvor trykket kommer, noen barn får ørebetennelser når de blir forkjølt. så han kan ha øresmerter også. då er det viktig å tenke på at når han ligger med overkroppen "ned" så vil trykket på ørene være større. og gi en del større smerter. 
:-) lykke til hilsen ammehjelperen. :-)
 
Hei!

Kanskje har du allerede funnet ut av situasjonen. Jeg støtter fullt og helt det som "ammehjelperen" sier. Kan være lurt å få sjekkte hals og ører hos fastlegen dersom problemet fortsetter. Ellers vil jeg anbefale å gi morsmelk når han vil ha. Vent gjerne en stund etter grøtmåltidet. Mange barn er svært mette rett etter grøtmåltidet og klarer ikke drikke noe da. Er du redd for at han får for lite væske i seg, kan du gjerne tilby vann på kopp. Ellers må han gjerne få morsmelk på natten en stund til. Tannframbrudd kan også være årsak til at han ikke vil ha pupp. Kanskje er han øm og vond i gummene sine. Svært mange opplever puppenekt en periode, men som regel går dette over og barnet kan ammes normalt igjen. Lykke til videre! Beste hilsen Elin
 
Back
Topp