Nekter å spise av venstre bryst.

Guest
Jeg har ei jente på 3 mnd, som  nekter å spise av mitt venstre bryst. Hun begynner å gråte eller bare snur seg hvis jeg prøver å legge henne til. Jeg har også prøvd ulike ammestillinger uten noe særlig hell. tvillingstillingen har funket noen ganger. jeg bruker ingen kremer eller parfyme på brystene
På natten når hun er litt trøtt går det greit med det venstre brystet, men ikke på dagen.
Vet du hva dette kan være? Jeg har søkt rundt om på nettet, men da ser jeg mange som har samme problem, men aldri noe svar på hva det er. 
 
Hei!
Det er riktig som du sier.Mange ammende mødre opplever at banret foretrekker det en brystet framfor det andre. Brystene er ikke like, og det ene brystet kan melken komme lettere ut av enn det andre. Kanskje kan dette være årsaken? 
Dersom utdrivningsrefleksen er tregere på ett av brystene, blir barnet utålmodig og kan gi opp. Ved å amme barnet på det gode brystet til utdrivningsrefleksen er kommet igang, kan du forsøke å flytte henne over på det "dårlige" brystet. Da slipper hun å suge så lenge før melken kommer.
Noen barn foretrekker å ligge mer til den ene siden enn den andre. De kan da lett bli litt stivere i nakken på en av sidene. Dette kan igjen gjøre at barnet helst foretrekker det ene bystet. Du har selv gjort mange gode forsøk med ulike ammestillinger. Dette kan noen ganger hjelpe barnet mtp sugingen.
Det er godt å høre at hun drikker godt fra begge bryst på nattestid. Om natten er ofte banra sevært sugevillige. Da kan det være lurt å legge henne først til det brystet hun foretrekker minst.På den måten blir det en gos stimulering av melkeproduksjonen og det bidrar til at brystet blir skikkelig tømt. God tømning av begge bryst er viktig for å unngå brystbetennelse. Håper at ammingen etterhvert går lettere på begge bryst, og at det kan bli den kosestunden som det er tenkt som. Ønsker dere en fin tid framover. Hilsen Elin
 
Back
Topp