NEKTER å sove

aarg!

I det siste har Emilie begynt å tulle fælt når hun skal legge seg. Hvis vi ikke bysser henne i søvn, DYP søvn, så hylskriker hun når vi legger henne i senga.

I frustrasjon over å bruke 2 timer på byssing (DET ER TUNGT!) så leste jeg litt rundt på internett å kom over noen som sa man skulle legge dem i senga, gi smokk og la dem gråte - men gå på rommet å gi dem smokken hvert 5 minutt.

så i kveld prøvde jeg... hun fikk grøt, så la vi henne, satte på uro med musikk og gikk ut. Nå har hun skreket i snart 1 time, og jeg har vært oppe 5-6 ganger å gitt henne smokken...............

Hvordan kan man lære en 4 mnd gammel baby at hun må SOVE i senga si uten å bli byssa i søvn????

tips/råd mottas med STOR TAKK!!![:)]

Mi liker heller ikke å sovne i senga si...
Så hver kveld er det gråt og kos...
Jeg lar henne gråte noen minutter, men forlater aldri rommet,
leste at det hadde noe med trygghet å gjøre,
så etter en liten stund tar jeg henne opp, mens jeg koser og hysjer,
når hun har roet seg ned, leggere jeg henne igjen...
Dette gjør jeg til hun sovner...
Har vært forskjellig hvor lang tid det tar, fra 15 min, til 1,5 time,
alt etter hvor mye hun har sovet løpet av dagen, og hvor trøtt hun er...

Det er ikke lett me disse småtassene...[&o]

vi har vært igjennom det samme - og det har MANGE andre her inne også,
det som funka her var å begynne å gi grøt på kvelden og få helt faste og lange leggerutiner.
Vi gir mat, så bader vi henne, tar henne med i vår seng og leser en bok (samme bok hver kveld), legger henne i senga og gir henne bittelitt velling, når hun nå er mett dytter hun ut flaska, tar sutten i munnen, tar tak i bamsen sin og sovner av helt av seg selv.

Men gikk to uker før hun begynte med dette altså, to uker med MYE prøving att og frem...

jeg ville ikke kjørt på med gråteteknikken, føler de er litt for små for den enda.

Samma kveldsrutinen HVER BIDIGE KVELD - tror det er så viktig! [:)]

ORIGINAL: MariaKA

vi har vært igjennom det samme - og det har MANGE andre her inne også,
det som funka her var å begynne å gi grøt på kvelden og få helt faste og lange leggerutiner.
Vi gir mat, så bader vi henne, tar henne med i vår seng og leser en bok (samme bok hver kveld), legger henne i senga og gir henne bittelitt velling, når hun nå er mett dytter hun ut flaska, tar sutten i munnen, tar tak i bamsen sin og sovner av helt av seg selv.

Men gikk to uker før hun begynte med dette altså, to uker med MYE prøving att og frem...

jeg ville ikke kjørt på med gråteteknikken, føler de er litt for små for den enda.

Signerer denne! Lar ikke Dennis gråte jeg - er heller sammen med han da, til han sovner. Vi gjør omtrent som MariaKA skriver; litt grøt, bading, de samme 4 nattasangene HVER kveld samtidig som jeg ammer han i senga vår. Han sovner da som regel når han er ferdig med å amme. Så da legger jeg han bare i si ega seng, putter i smokka og går ut av rommet. Fungerer ikke dette, setter jeg meg vedsiden av senga hans, og synger de samme sangene om igjen - helt til han blir trøtt og sovner. Jeg klarer ikke å la han gråte. Når han gråter, så er det jo noe han vil - det er jo slik de kommuniserer. Så istedetfor å "overhøre" han, så er jeg med ham istedet.

Men dette er jo sånn som VI gjør det. Man vet jo selv hva som er best for sitt eget barn!

Ønsker deg i allefall lykke til!![:)] Håper hun finner ut at senga faktisk er god[;)]

Må bare signer MariaKa OG Kathmor! [;)]

Ville nok ikke gått ifra å latt henne gråte alene...

Har hatt et par tullekvelder her der pappaen har gått inn til henne og det ble enda mer grining fordi han nok var "feil" person... Men da har han bare måttet være kjempetolmodig, sunget litt, kost på henne og ikke gitt etter for fristelsen ved å hente meg! Og selv om hun gråt lenge (rundt 1 time), så var det noen med henne, hun var ikke alene, (det hadde jeg aldri klart...).

Så tror nok stikkordet er å være tålmodig! [:)]

ORIGINAL: lanoliten

[/quote

samme her

Rutiner og tålmodighet! Og trøste seg med at det er en fase som går over. Alva er i en sånn periode for tiden hun også, det tar laaaaaaaaang tid å få henne til å sove, og jeg tilbringer mye tid i senga sammen med henne, men det går over[:)]

Min ligger i vugge så da kan jeg vugge på han hvis han ikke vil sove av seg selv. Men 9 av 10 kvelder sovner han av seg selv i vuggen.

Men jeg syns de er litt for små for gråtekurer enda. Jeg ville ihvertfall ha ventet litt med det og prøvd andre metoder først.

Med min eldste brukte jeg en variant av opp/ned metoden. Dette begynte jeg med når hun var 4 mnd. Etter å ha trillet/ammet i søvn, sovnet hun av seg selv i sengen på kvelden og vognen på dagtid helt av seg selv uten noen hjelpemidler som trilling, smokk osv. Ikke tok det mange kveldene heller.

Men som det er sagt ovenfor her så er det viktig med rutiner. Kveldstell og det å bli lagt til samme tid hver kveld.

her er det veldig opp og ned.noen ganger må hun bysses,andre ganger ikke!
ville nok ikke latt hun ligge og gråte alene,men alle er jo forskjellige!men husk at spedbarnstiden går så utrolig fort!tenk så liten tid av livet hennes du kan gå rundt og bysse henne i søvn!!sånn prøver hvertfall jeg og tenke de gangene jeg er så sliten at jeg tror jeg ikke klarer mer!
sender over en klem[:)]

Jeg er enig med de fleste som har skrevet over. Samme rutiner hver kveld og TOLMODIGHET. Vi hadde samme problemet, men fikk det omsider til. Det vi gjorde i tilegg til faste rituner. med bading. Strøyk han litt på kinnet og hodet, ga han smokk flere ganger, tok han opp og la han ned igjen når han hylte. Han sovner av seg selv nå, hender han sutrer litt når han mister smokken.
Pass på å legge hun når du ser hun begynner å bli trøtt, er god mett og tørr i bleia. Kan bli hyling om hun er overtrøtt.

ORIGINAL: lanoliten

signerer på denne [:)]

Jeg er veldig anti gråtekurer og koser min i søvn fremdeles.. Han er ikke noe gla i å ligge alene enda, og da slipper han det så lenge han er så liten..

Det er bevist endel skadevirkninger av gråtekurer, for husk at 5 minutter er lenge for en baby, å hun forstår ikke enda at dere kommer tilbake. Når dere er ute av rekkevidde så oppleves det som om hun har blitt forlatt, og vil derfor ikke roe seg.. Det står mye om soveråd på sovlillebaby.com :)

Back
Topp