Nekte setefødsel

Her var det mange skrekkhistorier. En grunn til at så mange setefødsler ender i KS er fordi terskelen for KS er veldig lav. Det skal veldig lite til før de stopper og tar KS nettopp fordi de ikke vil risikere noe underveis. En "vanlig" fødsel pushes mye lenger før de tar avgjørelse om KS. Ved setefødsel er man avhengig av god framgang hele veien og at kroppen jobber med fordi det er rompa som baner vei og den er mye mykere enn hodet. Det er lege som tar i mot barnet, og det er mye folk tilstede på fødestua i tilfelle babyen trenger hjelp når den er født.
Det er heller ikke slik at man revner fra a til å. Vanlig prosedyre er at man får et kontrollert klipp nettopp for å unngå å revne.
Jeg har en drømmefødsel i seteleie bak meg, jeg var førstegangs og angrer ikke på at det ble vanlig fødsel. Jeg fikk et klipp og ble sydd litt etterpå, men hadde verken problemer med å gå på do eller sitte etterpå. Hadde absolutt ingen smerter nedentil etter fødsel.
Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over alle skrekkhistoriene som er ute og går, i tillegg er det mye fakta som ikke stemmer.
Jeg var forøvrig på vendingsforsøk også, og de har god kontroll hele tiden. En jordmor står med ultralyd på magen konstant, og de holder bare på et par minutt.
 
Her var det mange skrekkhistorier. En grunn til at så mange setefødsler ender i KS er fordi terskelen for KS er veldig lav. Det skal veldig lite til før de stopper og tar KS nettopp fordi de ikke vil risikere noe underveis. En "vanlig" fødsel pushes mye lenger før de tar avgjørelse om KS. Ved setefødsel er man avhengig av god framgang hele veien og at kroppen jobber med fordi det er rompa som baner vei og den er mye mykere enn hodet. Det er lege som tar i mot barnet, og det er mye folk tilstede på fødestua i tilfelle babyen trenger hjelp når den er født.
Det er heller ikke slik at man revner fra a til å. Vanlig prosedyre er at man får et kontrollert klipp nettopp for å unngå å revne.
Jeg har en drømmefødsel i seteleie bak meg, jeg var førstegangs og angrer ikke på at det ble vanlig fødsel. Jeg fikk et klipp og ble sydd litt etterpå, men hadde verken problemer med å gå på do eller sitte etterpå. Hadde absolutt ingen smerter nedentil etter fødsel.
Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over alle skrekkhistoriene som er ute og går, i tillegg er det mye fakta som ikke stemmer.
Jeg var forøvrig på vendingsforsøk også, og de har god kontroll hele tiden. En jordmor står med ultralyd på magen konstant, og de holder bare på et par minutt.

Betryggende å høre. Hu legen jeg var hos på torsdag fortalte at de merker fort om det kommer til å gå, hennes erfaring var at enten så gikk fødselen innmari fort, eller innmari tregt. Og at terskelen for ks var lav. Nå har han ikke snudd seg det siste døgnet og merker at hodet ligger godt ned, og håper det forblir sånn.

Nå er det jo bare 13 dager til jeg settes i gang, så ser frem til en flott fødsel ( forhåpentligvis ). Aldri blitt satt i gang heller, så blir en ny opplevelse det også :)
 
Betryggende å høre. Hu legen jeg var hos på torsdag fortalte at de merker fort om det kommer til å gå, hennes erfaring var at enten så gikk fødselen innmari fort, eller innmari tregt. Og at terskelen for ks var lav. Nå har han ikke snudd seg det siste døgnet og merker at hodet ligger godt ned, og håper det forblir sånn.

Nå er det jo bare 13 dager til jeg settes i gang, så ser frem til en flott fødsel ( forhåpentligvis ). Aldri blitt satt i gang heller, så blir en ny opplevelse det også :)
Tok 14 timer fra vannet gikk til hun var født, men det var god framgang hele tiden. Trengte verken drypp eller annen hjelp for å få ungen ut, men jeg pressa i 1 time - det er også helt vanlig for setefødsel (pga myk rompe først). Lykke til med fødsel uansett hvilken vei bebisen kommer;)
 
Noen her som har nektet setefødsel og likevel blitt "pålagt" av sykehuset å gjennomføre selv om man heller vil ha ks? Bare nysgjerrig, ikke opplevd noe slikt selv.
 
Betryggende å høre. Hu legen jeg var hos på torsdag fortalte at de merker fort om det kommer til å gå, hennes erfaring var at enten så gikk fødselen innmari fort, eller innmari tregt. Og at terskelen for ks var lav. Nå har han ikke snudd seg det siste døgnet og merker at hodet ligger godt ned, og håper det forblir sånn.

Nå er det jo bare 13 dager til jeg settes i gang, så ser frem til en flott fødsel ( forhåpentligvis ). Aldri blitt satt i gang heller, så blir en ny opplevelse det også :)
Hvilket sykeus hører du til? Trordet er litt ulik praksis fra plass til plass om de tar ks ved seteleie, eller ikke. Mini her ligger i seteleie og jeg var igjennom to mislykkede vendingsforsøk tidligere i dag (er 38+0). Jeg fikk god informasjon av både av lege og jordmor om selve vendingen, og ble nøye overvåket hele veien. Følte meg aldri redd underveis, og fikk inntrykk av at det var vanlig å gjøre vendingsforsøk i Helse Bergen. Ettersom det mislyktes fikk jeg også god informasjon om vaginal setefødsel vs keisersnitt og kunne velge selv. Pga lang reisevei til KK velger vi å gå for et tredje vendingsforsøk og så evt planlagt KS istedenfor å risikere bilfødsel i seteleie på vei til Bergen. Jeg ble selv født i seteleie, og fra min mor kjente første antydning til at noe var på gang, gikk det knappe fire timer før jeg var ute (hun var førstegangs med meg). Hun hadde en rask og komplikasjonsfri setefødsel og har ingenting å sette fingeren på, annet enn at hun fikk noen hemorroider under fødselen, som jo er helt normalt. Jeg har også ei venninne som fødte i seteleie i fjor og som hadde en veldig fin fødselsopplevelse. Håper minien din blir liggende riktig vei og at du slipper å bekymre deg for setefødsel:)
 
Setefødsel med nr 3, beina kom først. En fin fødsel, følte meg trygg og ivaretatt. Keisersnitt med nr 1, ikke tvil for min del. Absolutt best med fødsel[emoji4]
Men du må være trygg, det er viktig.
 
Back
Topp