Nekte far samvær?

Kan jeg nekte far samvær?

• Nei

• Ja

Results are only viewable after voting.

MammaSkeiv

Flørter med forumet
Jeg står i et dilemma.. Sønnen min blir to år om tre uker. Faren hans og jeg var aldri i et forhold, og han truet meg med både det ene og det andre under svangerskapet. Da junior ble født, hørte jeg heller ingenting fra han, før han var bikket 6-7 uker og dåp sto like rundt hjørnet. Da var det jeg som tok kontakt. Jeg har lagt alt til rette for at barnefaren har kunnet besøke sønnen sin (20 min i bil unna...), og følt at jeg har mast litt, faktisk. Jeg sa flere ganger at det er nå eller aldri, han får ikke komme busende inn i livet hans når han er tre år +. Far har alltid vært god til å snakke for seg, kommet med unnskyldninger og latt være å holde avtaler vi har gjort både på sms, telefon og face to face.

Han har altså sporadisk sett sønnen sin. I 2014 såg han sønnen sin to ganger ila seks mnd, og tilsammen 5 ganger på hele året. Junior aner jo ikke hvem denne mannen er, og for ham er han en fremmed mann..

Nå er saken den at jeg og min samboer har vært samboere i snart et år og junior kaller også henne mamma - for det er det hun er - en mamma med hele seg! Jeg følte på det at det burde ligge en avtale mellom meg, junior og barnefar om samvær og lagde til to solide og lovlydige avtaler - en med samvær annenhver onsdag i to timer, og en uten samvær og kontakt i det hele tatt. Han skrev under førstnevnte. Han har nå hatt to samvær med sønnen sin, men jeg merker at det strider mot alt jeg står for.. Dette fordi sønnen min blir usikker rundt fremmede og bruker lang tid på å bli "varm i trøya" rundt fremmede. Han har etter to samvær vært klengete etterpå, skal kun sitte på fanget og kose og vært vanskelig å legge etterpå. Dette er ulikt han, for han er superaktiv og har sjelden tid til å sitte på fanget. Kosete er han, men dere skjønner, håper jeg. Jeg synes det er urettferdig at junior skal få besøk av en fremmed mann to timer annenhver onsdag, uten at han skjønner bæra av det. Det går ikke med mer samvær heller, da vi har flyttet to ferger unna.

Jeg har mest lyst å si til barnefar at det ikke er rette tidspunktet å begynne med samvær på, og at vi heller kan prøve på igjen når junior skjønner mer og kan fortelle hva han selv vil. Barnefar har en sønn til på 6 år han ikke har noe kontakt med, selvvalgt, for der også har de prøvd å få til både det ene og det andre..

Jeg er redd for at barnefar en dag bare driter i sønnen sin igjen, og vi som mamma'er må sitte igjen som den stygge ulven. Jeg ønsker heller at han skal få bestemme selv når han klarer det, for akkurat nå virker det mer som en belastning enn glede for han å møte "faren sin"...

Noen som har råd? Noen som har "nektet" samvær?
Det skal sies at bf ikke én gang har brydd seg om hvordan det har gått når jr har vært innlagt på sykehus, vært syk, startet i barnehage osv osv. Han er en egoist og veldig umoden, for å si det sånn.

Hmm syns det var vanskelig. syns hvertfall det høres ut som om så kort og sjeldent samvær ikke er det beste for gutten. Men syns heller ikke det er grunn til å nekte samvær hvis bf vil ..

Hmm syns det var vanskelig. syns hvertfall det høres ut som om så kort og sjeldent samvær ikke er det beste for gutten. Men syns heller ikke det er grunn til å nekte samvær hvis bf vil ..
Ja, det er veldig vanskelig. Jeg har vært lett å ha med å gjøre før, dumsnill om du vil..
Mer samvær er uaktuelt da det tar 6 timer i bil tur-retur, og vi har travle dager som det er fra før. kun onsdag passer oss pga kort dag på skole og jobb. Har vi det på en annen dag vil det kreve mye av junior etter en allerede lang dag i barnehage, middag, kos, lek og leggerutine. Turen koster 500,- i ferge tur-retur + drivstoff også, og nå ble bf arbeidsløs, så jeg vet at han ikke klarer mer i mnd heller når han også betaler bidrag.

Jeg forstår ikke hvordan det kan skade å ha besøk av en mann noen timer annenhver uke. Det blir vel som alt annet besøk gutten din ikke er supertrygg på det? Her ser guttungen fks en onkel mye sjeldnere enn annenhver uke, han er ikke trygg på han i det hele tatt, men tar da ikke skade av et besøk.
Og i tillegg er dere til stede her?

Jeg ville ikke frarøvet gutten min den sjansen han nå har til å hvertfall ha en far som til dels er i livet hans. Tror ikke det nødvendigvis blir enklere å få god kontakt ettersom han blir større heller.

Om dette er en noenlunde oppegående mann som kan oppføre seg rundt et barn og vil ha noe med gutten sin å Gjøre ser jeg som sagt ikke problemet. Ikke alle barn er utelukkende positive til mennesker de ikke kjenner godt, men her er det da virkelig en grunn til å la dem bli bedre kjent!?

Ja, det er veldig vanskelig. Jeg har vært lett å ha med å gjøre før, dumsnill om du vil..
Mer samvær er uaktuelt da det tar 6 timer i bil tur-retur, og vi har travle dager som det er fra før. kun onsdag passer oss pga kort dag på skole og jobb. Har vi det på en annen dag vil det kreve mye av junior etter en allerede lang dag i barnehage, middag, kos, lek og leggerutine. Turen koster 500,- i ferge tur-retur + drivstoff også, og nå ble bf arbeidsløs, så jeg vet at han ikke klarer mer i mnd heller når han også betaler bidrag.
Reiseutgifter skal deles.

Av det du skriver her,så nei,jeg ser ingen grunn til å nekte far samvær

Jeg hadde aldri pushet på sånn. Det er så kjipt om bf plutselig bare drar når de først har fått kontakt. Eller kommer og går og ikke holder avtaler og så sitter ungen der igjen med skuffelse og forvirring. Hvis han skulle vært far til litt barn måtte han vært til å stole på! Og helst selv tatt initiativ.

Jeg skjønner at det er kjipt å se sønnen din slik. Men jeg tror det er enda værre å plutselig få en pappa når han er eldre og skjønner ting. Da synes jeg det er bedre at de blir kjent mens han enda er så liten at han ikke forstår. Jeg ville prøvd å gjøre samværene til noe ufarlig. Ikke gjøre et stort nummer ut av det, ikke presse han på han. Jeg ville ikke gjort noe anderledes enn om en kompis kom på besøk. La han få tid til å bli kjent og heller holde seg litt i bakgrunnen om gutten blir reservert.

Først vil jeg gi deg en klem! Så vil jeg si at sønnen din er heldig som har to flotte mammaer som er gode foreldreroller for han:D det med bf ville jeg bare latt gå sin gang uten for mye mas:)

Først vil jeg gi deg en klem! Så vil jeg si at sønnen din er heldig som har to flotte mammaer som er gode foreldreroller for han:D det med bf ville jeg bare latt gå sin gang uten for mye mas:)
Tusen takk <3 ja, vi får gjøre det beste ut av det og la det gå sin gang som du sier. Igjen: tusen takk! :)

Han har jo to flotte mammaer som er gode rollemodeller (høres det ut som for meg) :) Du tenker godt og reflektert over situasjonen og vet nok aller best hva som passer for din sønn:) Jeg synes du skal la bf ta inntiativet til kontakt og om han ikke tar det så er det hans tap!
Jeg personlig synes det er bedre og være uten en far enn en som skuffer gang på gang!

Sent from my iPhone using BV Forum

Huff jeg får også starte med en klem.
Dessverre hørtes dette litt ut som bf her. Men han bodde med oss til snuppa var 20 mnd så hun vet godt hvem han er.
Stilt opp har han aldri gjort. Og etter han flyttet herfra treffes de kun sporadisk når det passer fir bf. Og siden han verken har privat bil eller fast bosted må jeg være med på alle samvær...
Jeg tror ikke jeg hadde mast så mye på bf om samvær, men heller prøvd å lagt litt til rette om han vil. For nekte kan du ikke, for det skal MYE til for at en domstol nekter samvær om han slår seg helt vrang

Tusen takk for fine svar, dere. Det varmer! Jeg tok et valg, men nekter han ingenting.. Jeg sa at jeg vil gå bort fra avtalen vi har privat, og hvis han ønsker samvær kan han ta kontakt med f.eks Nav. Gjør han dette, så viser han at han faktisk mener alvor og at han ønsker samvær - at det ikke er noe han kun gjør fordi han "ikke har noe bedre" å ta seg til. Da endrer det saken for vår sin del. :) Det gjenstår bare å se om han er mann nok eller hva. Jeg føler dette ble det rette, uten å nekte han noe.

Du vil la kjæresten som du bare har bodd sammen med i ett år adoptere barnet, men ikke la han treffe barnet noen timer annenhver uke?

Barna mine treffer farmor maks 1 gang i måneden og farfar kun på sommeren. De kan være litt utrygge helt først men blir raskt varm i trøya. Tror det har mye å si hvordan du prater og oppfører deg om han

Du vil la kjæresten som du bare har bodd sammen med i ett år adoptere barnet, men ikke la han treffe barnet noen timer annenhver uke?

Barna mine treffer farmor maks 1 gang i måneden og farfar kun på sommeren. De kan være litt utrygge helt først men blir raskt varm i trøya. Tror det har mye å si hvordan du prater og oppfører deg om han

Hvis jeg leser riktig har far her hatt et år på seg til å gi lyd fra seg om han ønsker samvær, han er altså ikke nektet noen ting.

Vi har også familie langt unna, men forskjellen vil jo da være at de har interesse av å være med barna. :-)

Nei, jeg og kona mi er gift og vært samboere i to år nå. Barnefar har hatt alle muligheter i tre år nå, men ikke benyttet seg av dem. Jeg/vi snakker ALDRI nedlatende om han til noen, hverken barnet eller andre. Hva jeg skriver her er én ting, men jeg har aldri åpnet kjeften min for å snakke drit om han :) farmor og farfar tar heller aldri kontakt, så nei..

Hvis jeg leser riktig har far her hatt et år på seg til å gi lyd fra seg om han ønsker samvær, han er altså ikke nektet noen ting.

Vi har også familie langt unna, men forskjellen vil jo da være at de har interesse av å være med barna. :-)

Sant. De viser ingen interesse, og barnefar har nå hatt over et år på seg til å ordne samvær. Nå er vi i en adopsjonsprosess og han har ikke brukt retten til å uttale seg der heller!

Sant. De viser ingen interesse, og barnefar har nå hatt over et år på seg til å ordne samvær. Nå er vi i en adopsjonsprosess og han har ikke brukt retten til å uttale seg der heller!

Da høres det ut som en god avgjørelse :-)
Lykke til med prosessen videre :-)

Nei, jeg og kona mi er gift og vært samboere i to år nå. Barnefar har hatt alle muligheter i tre år nå, men ikke benyttet seg av dem. Jeg/vi snakker ALDRI nedlatende om han til noen, hverken barnet eller andre. Hva jeg skriver her er én ting, men jeg har aldri åpnet kjeften min for å snakke drit om han :) farmor og farfar tar heller aldri kontakt, så nei..
Beklager så ikke at det stod 2015 og ikke 2016. Mente ikke å være frekk eller noe.
Håper dere får adopsjonen igjennom!:)
Har en hod venninne som prater så mye dritt om bf og samboeren Hans foran både barnet og andre, men ikke skjønner at det er garantert derfor barnet ikke vil reise dit:)

Lykke til med prosessen. :) Håper det blir bra for dere, med eller uten barnefar!
Klem :)

Back
Topp