Nei til nynorsk!

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
Motsier egentlig meg selv, og tar dette på bokmål, siden mange syns nynorsk er så "vanskelig".

Det er nå stor debatt om sidemål skal bli frivillig. Flere i min "krets" sier "yaay! Vi slipper nynorsk! uvitende om at det er bokmål som er deres sidemål.

Da dere(vi) vokste opp, hvilket språk var barnetv på? Hvilket språk var barnebøkene? Avisene?
99% av dere vil svare "bokmål naturligvis!".
Jeg kan snakke med østlendinger (hovedsaklig) og flere ganger måtte FORKLARE hva jeg sier fordi de "schønner ikke når jeg snakker så nynorsk".

Vi fikk bokmål inn med morsmelken, alle som en. Til og med jeg, som så og si SNAKKER nynorsk, syns på mange måter bokmål er lettere, fordi jeg er vant med det. Dermed blir dett lettere. Enkel logikk.

På andre siden så jeg myyye engelsk tv da jeg var lita. Barne-tv, ettermiddagsserier med mamma, og filmer på opptak. Resultat? Ganske så gode kunnskaper i Engelsk.

Min datter ser barne-tv på dialekt. Hun leser nynorske barnebøker, og hun leker i banehagen på "bokmål".

Så, da vil jeg komme med et "radikalt" forslag, som strengt tatt burde være ute for lenge siden (se logikken tidligere i innlegget).

Hold dere fast...
MER nynorsk, TIDLIGERE!
Ved å "favorisere" bokmål, så sier det seg selv at det blir lettere å lære og det blir lettere å bruke. Ved å innføre nynorsk (som jo er det NORSKE språket, bokmål er fra dansk) vil barna VÅRE se det naturlig å bruke nynorsk, og de får en mye bedre forståelse for andre dialekter siden de nå blir brukt mye mer i barnetv o.l. (syns "alt" barnetv var på bokmål da jeg var lita..)
Vi kan slippe store språkbarriærer i vårt eget land, og våre framtidige generasjoner kan få en bedre forståelse for andre enn det i har per i dag. 
I stedenfor å presse ned det som er vanskelig, så bør det komme opp, ut og FØR!
Matte og engelsk skal de ha fra barnehagen for å lære lettere på skolen. Hvorfor gjelder ikke det for nynorsk også? Spesielt siden det er SÅ mange som har problemer med det?? Det er ikke snakk om å lære barna å skrive "eg tykkjer skulen er gøy, og eg likar å gå der avdi eg lærar mykje nytt!", men å lese en bok på nynorsk i stedenfor på bokmål, for eksempel.

Poenget mitt er til syvende og sist at jeg syns vi gir opp for lett! Jeg syns matte er skamvanskelig, og har NULL tallforståelse, men jeg vil ikke kutte matte av den grunn.. Nå sier vel mange at "men matte mååå vi ha, vi MÅ ikke ha nynorsk!", men det er overhodet ikke poenget.

Jeg sier heller JA til MER nynorsk MYE tidligere, og JA til bedre tilpassing i dagens samfunn til oss som faktisk BRUKER nynorsk! (Så klart "trenger" vi ikke nynorsk sår ingen gidder å bruke det)

Jeg syns det er så teit at de i denne "debatten" KUN snakker om at det er nynorsk som skal vekk. Altså, det finnes maaange som har nynorsk som hovedmål, ergo blir det bokmål som skal bort for dem. Altså er det sidemål det er snakk om. Egentlig kunne de med nynorsk som hovedmål sluppet sidemålet for som du sier, man får det inn uten å ha det på skolen. Hadde selv nynorsk som hovedmål i 9 år men måtte over på bokmål da jeg begynte på videregående. Så lenge det er bokmål og nynorsk her i landet gjør man ungene en bjørnetjeneste ved å velge bokmål som hovedmål (mange byfolk som bosetter seg litt utenfor byer og havner i nynorskkommuner velger bokmål for ungene sine), bokmål lærer man seg som sagt uten å ha det på skolen, man får det gratis altså.

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor vi må ha to skriftspråk?
Ja, jeg vet historien til både bokmål og nynorsk, så er klar over hvorfor vi har det.
Men jeg skjønner ikke hvorfor vi har det fremdeles
Er det nødvendig? Skaper det ikke bare mer språkforvirring? 
Som skrevet over her - hvorfor ikke fousere på ETT skriftspråk og bli god i det, istedet for å kanskje ende opp som gjennomsnittlig på begge.

Jeg syns i grunn ideen til Arne Garborg var god. Samnorsk - et felles skriftspråk for alle, en slags sammensmelting av både bokmål og nynorsk. 
Det kommer nok aldri til å skje, men jeg skulle ønske det skjedde way back then (husker ikke helt når, rundt 1900) da det ble foreslått.

For min del må de gjerne ta bort sidemålet, eller gjøre det til valgfag.
For noen betyr det at bokmål blir borte, og for noen betyr det at nynorsk blir borte.

Av de skandinaviske landene er vi de eneste som har to skriftspråk.  Vårt skriftspråk bygger på dansk. Før svartedauen snakket vi norrønt her i norge. Dette språket mistet vi, så det blir litt feil å si at det er nynorsk som er vårt egentlige språk. Det er de færreste som føler at nynorsk er "sitt" språk.

Det blir en evig debatt. Men jeg stemmer heller for samnorsk enn 2 skriftspråk.

Uansett, det er ganske mye innvandring, og det blir mye å holde styr på for barn og barnebarn av innvandrere som skal kanskje skal lære sine forfedres språk, fremmedspråk, norsk og i tillegg nynorsk. Kanskje på tide å modernisere litt?

For å sette det på spissen, kan vi ikke bare begynne å snakke og skrive engelsk hele gjengen, så slipper vi diskusjonen om nynorsk og bokmål? Kommer jo ingen vei i det store utland med verken nynorsk eller bokmål. 

Enkelt og greit ser jeg ikke poenget i sidemål........ Har man bokmål som hovedmål og skriver et fomellt brev til f.eks. ordføreren i en eller annen kommune hvor nynorsk er hovedmål, så skriver man det på bokmål... Altså, hvor og når får man bruk for sidemål ?? Bortkastet tid, som man kunne brukt til å fokusere på viktigere ting enn sidemål....

Jeg sier nei til to skriftspråk, ikke nok med det, jeg sier faktisk nei til nynorsk som eget skriftlig fag i skolen. Det er på tide å enes om ett, og da faller jeg faktisk på bokmål. 

Kommer med mer utdypende svar i løpet av kvelden. Inntil da kan jeg nevne at jeg trenger ingen tordentale om historien og at bokmål er dansk og at nynorsk er basert på dialektene. 

Dessuten, å si at øslendinger ikke forstår nynorsk viser en snever forståelse av både begrepet østlending og nynorsk. Det finnes utallige dialekter på Østlandet, noen av de har til og med blitt brukt når nynorsk ble kreert. 

Ja til Dansk skriftspråk!!!....................emoticon

I barnehagen til mi eldsta og snart mi yngsta .. bruker dei meir og meir nynorsk !! Hurra !! I songar og bøker ..dei leggje opp til at nynorsken skal komma meir fram !!  Heilt supert syns eg, sjølv om at eg bruker nynorsk og bokmål om kvarandre... mest nysnorsk då ... 

Vi bur i ein nynorsk kommune... då med bokmål og dialekt som kjem inn å blandar seg ...

Seier heilt klart ja til meir nynorsk !!

Eg er helt enig med HI.

IsThaBeth: Og kvifor skal nynorsk ofres i nynorsk kommuner? Det blir som at bokmål kommuner, skal slutte å skrive bokmål det.

Eg har valgt å forsette å skrive nynorsk når eg vart eldre, og eg vil ikkje slutte med det. Eg har eit skriftspråk, nemlig nynorsk. Eg skriver aldri bokmål lengre. Det har eg ikkje gjort siden eg sluttet på vgs.

Er det rett at folk skal tvinges til å skrive eit anna skriftspråk enn dei vil? I såfall er det like greit at me blir i union med Danmark igjen, for da er me ikkje eit fritt folk lengre. Eg vil ikkje finne meg i å bli tvunget fordi det sitter nokon høge "herrer" i Oslo og omegn som skal ta valg for oss.

Da støtter eg heller forslaget for at me blir vårt eget land, innad i Noreg og styrer oss aleine. Beholder all kapital me tener inn og betaler skatt til vårt eget land.

For skal me tvinges på den måten, da er me ikkje ein del av Noreg lengre.

Og ja eg veit eg har overdrevet over her, men eg er så lei av at det er alltid me som skal jekke oss ned og gi tapt på det som betyr noko for oss.

Back
Topp