Nei så tjukk jeg har blitt

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Kort oppsummert: jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv, klarte å gå ned til å være bare noen få kilo overvektig. Byttet fra aktiv jobb (renholder) til mer stillesittende jobb (kontor) og gikk opp bittelitt. Ble gravid, gikk opp mer, mistet i uke 24 og gikk opp enda mer - spesielt i tiden etterpå (her spises sorg, stress og andre ekle følelser opp). Ble så gravid igjen, og hele svangerskapet bestod av en enorm ulvehunger, men gikk ned det meste av de kiloene ganske raskt. Sitter igjen ca 3 igjen av de (har ikke turt å veie meg nå i jula hehe). Ammer lille på 7 måneder enda, og i perioder har jeg vært ekstremt sulten. Nå som minien spiser mer og mer annet merker jeg at den sulten roer seg litt, og jeg føler meg klar for å ta et godt grep om vektnedgang. Men jeg ønsker å amme lengst mulig, så her skal det gå sakte nedover.

Holder på å legge en plan for hvordan jeg skal gjøre det
1. punkt er å kutte ut snoperier utonom en fast dag i uka, og da med passe tilmålt mengde.
2. planlegge middager OG holde seg til planen
3. spise jevnlig utover dagen, og ikke i bolker
4. strikke i stedet for å spise! Den taktikken har fungert før i alle fall! :p
5. Gå mer tur igjen, og da få opp pulsen når jeg går så det faktisk gir litt utbytte. Hundene håper i alle fall på at vi kommer tilbake i gamle vaner igjen.

Jeg tenker også å ha delmål med belønning. Jeg har funnet ut hva belønningen skal være på 10 kg og 15 kg ned, men ikke første delmål som er -5 kg. Må tenke litt på det. Belønningen på 10 kg er ei fjällräven-bukse, og 15 kg innkasserer nye fjellstøvler OG at vi kan begynne å prøve på mini nr 2. Dobbel belønning der altså. :D

Skal ta mål, veie meg osv på fredag, og så får jeg se hvor ille det ser ut der. Klarte å gå ned noen små kilo i høst, men var ikke mye. Men med denne jula så har de nok antageligvis krøpet tilbake.

Og nå må jeg avslutte førsteinnlegget, vi skal bort på middag. :hilarious::hilarious::hilarious:
 
Har grubla og kommet fram til at 5-kilosbelønninga blir garn til en ny genser, enten Viking stille eller Tåke. Satse på de fortsatt har tilbud på garn og pakker når den tid kommer. Kan ikke forhåndsbestille ei belønning, og jeg kan ikke forsvare å kjøpe inn mer garn nå med tre UFO-er liggende. Eller, er vel fire om jeg teller med den halve strømpa som gjenstår. :p

I dag tok jeg en runde og kasta resten av julekakene, og i morgen blir det ei opprydding i skap og skuffer. Skal skrive handleliste, og den blir ikke spesielt lang for vi har det meste vi trenger til middager fremover. Vi har fryserne fulle av luksus-kjøtt (rådyr og elg spesielt), og noe fisk samt grønnsaksblandinger med mer.

I kveld gikk jeg en tur med middels intensitet. Var endel vind og nedbør så var ekstra motivert for å gå kveldsrunden raskest mulig. :p Merker at jeg er i dårligere form enn jeg har vært, så må ta noen grep der. Da jeg kom inn gjorde jeg litt uttøyningsøvelser, ikke noe som forbrenner kalorier akkurat - men gjorde godt.

Skal se om jeg ikke finner noen greie gratis yoga-videoer også, gjøre noe mer enn bare å gå tur. Jeg er dog litt dårlig på egentrening, men har ikke mulighet til treningssenter nå.
 
Gleder meg til -15 kilo jeg :D
 
DER er ikke jeg ennå :p

Det skjønner jeg!

Sovebabyer er farlige sånnsett. :hilarious: Og ikke minst det å ha ukomplisert svangerskap (bank i bordet og heldigvis, var ikke gitt det med min forhistorie). Blir egentlig litt godt å kunne prøve på neste uten å lure på om man i de hele tatt får bli mor.



Tok opp kjøtt og fisk fra fryseren i går, til resten av ukas middager. Skulle få i gang kjøleskapet nede for det var litt for lite plass i kjøleskapet på kjøkkenet, pakket inn alt utenom rådyrlåret i kjøleskapet og så skulle jeg bare- og vips var det avglemt. Det var gjennomtina (mannen hadde passert det flere ganger men regnet sikkert med at fru ammetåke har kontroll, hah!). Så da blir det ikke fisk i dag gitt (har planer om fisk to dager i uka). Mannen ble veldig lei seg gitt. :p Låret står i ovnen og godgjør seg på svak varme, og har gjort det noen timer nå. :happy:
 
Flink du ❤️❤️
 
Heia heia! :)

Vi lurer også litt på og kanskje prøve på nr. 2 til sommeren. Kanskje. Burde ha gått ned 15 kg før den tid jeg også :hilarious: Vi starter et nytt og bedre liv på mandag!

Åh, så spennende! :D Kanskje vi ender opp som prøvere samtidig. :) Vet ikke hvor fort vekta forsvinner her, kommer jo veldig an på selvkontroll + at i starten nå må det jo gå litt sakte pga ammingen. Men mye er jo gjort med sunnere vaner og mer bevegelse. :happy:
 
Ja, kanskje det! :) Nei, ikke jeg heller. Selvdisiplinen er ikke alltid helt på topp her, såå :hilarious:

Er selvdisiplinen som er problemet her også. :p Men vet det er de første ukene som er verst, og så blir det vane av det. Var inne i en fin og god livsstil helt til livet slo litt krøll på seg og trøstespisinga startet igjen.

Klarte meg i hele går uten godteri da, ikke verst. :p Godt det er lørdag snart. :hilarious: Må finne en passe mengde godteri som jeg får lov til å kjøpe, så jeg ikke tar igjen for hele uka. :shy:
 
Ja, samme her. Så fort jeg bare kommer inn i en god flyt går det veldig fint. Trøstespising er problemet her også :hilarious: Og det siste året har bydd på nok av utfordringer!

Ja, det er akkurat det. Hjelper fint lite og bære flink hele ulen om man tar igjen alt på lørdag :hilarious:

Lykke til, da! :)

Ja, og er det slitsomme og hektiske dager er det så lettvint å bare ta en sjokolade eller noe annet som piffer opp hurtig.

Takk. :) Lykke til selv når du kommer igang. :happy:


Lista meg forsiktig opp på vekta idag, med øynene lukket. :hilarious: Da jeg sånn smått turte å løfte på øyelokkene så så jeg til min store glede at vekta var på 84,4. Det er såvidt jeg husker sist kjente vekt fra før jul, så berga godt igjennom jula i alle fall. Fra mandag av begynner jeg å veie mat og telle kalorier. Kan ikke si jeg gleder meg til den første uka med det, men etterpå vet jeg at det går litt av seg selv. Og jeg vet det funker. :)
 
Jeg aner ikke hvor den siste uka har blitt av! Woosj, så har dagene gått. Ny veiedag i dag, og vekta klokka inn på 83,6kg. Har dermed gått ned 0,8kg. Hjelper med matdagbok og å måtte følge med på hva som går inn i munnen. Ligger på rundt 1800 kalorier om dagen, og spiser en de rette tingene er det ganske mye mat altså. :) Har trilla noen turer, og i går begynte vi å montere ny kjøkkeninnredning. God trim det også. :p
 
Nærmer seg ny veiedag, har ikke vært like flink denne uka som forrige - men har ikke tatt helt av heller. Så tror det står stille, håper i alle fall det fremfor at det går oppover. Får ev. forhandle litt med vekta om den er ugrei. :p

Har vært flink til å være i aktivitet da, og de siste dagene har jeg gått tre kvarter- til en time i dyp løssnø med hundene. Det var tungt det! I går var snøen på det dypeste, og jeg gikk i slak motbakke. Pusta og pesa selv om tempoet ikke var så gruelig høyt. Har ikke trillet så mye tur da, pga temperatur og vær. Men hundene har fått tur uansett vær da, greit å ha de som drar meg med ut. I går var jeg SÅ klar for sofa, men så så jeg på de to hundene som hadde hatt en kjedelig dag og samvittigheten tuppa meg over dørstokken.

Slankekrig igjen snart da, håper på litt motivasjon fra den! Hadde vært fint å komme seg inn i festdrakten til når lille skal ha navnefest. Må prøve den på snart for å se hvor mange cm som mangler. Ikke sikkert det går. :p
 
Puh, vekta stoppa på 83,2, så 0,4 kg ned denne uka. Neste uke skal jeg være flinkere med maten, for det er bare flaks at det gikk nedover nå! Har fått på plass ting på kjøkkenet sånn at vi kan bruke det ca som normalt, selv om det dessverre ikke er helt ferdig enda. Det hjelper.
 
Ble brått stille her gitt! Har fått en skikkelig gjenstridig forkjølelse, så forrige uke var det stillestand på vekta. Denne uka tippa det nedover igjen. Har vært på det dårligste og matlysten har passet aktivitetsnivået. Ned 0,6 kg og er nå 82,6. Da er det 2,6 kg til belønning! :D Og 1,1 kg til jeg er på førvekta før jeg ble gravid for andre gang. :)
 
Neste veiing viste bare 200 grams vektnedgang, men det er ned og da er jeg fornøyd. Har vært så som så med matvanene pga veldig lite energi og en mann som ikke er spesielt god til matlaging (han baker gode brød da). Ny uke nå, og nye muligheter. Har fått tilbake noe av energien etter sjukdom, så det blir mer bevegelse og middagene skal være greie. Middagsplan for uka

Mandag: Spaghetti og kjøttsaus (ikke slankekost, men passer på mengden og velger fullkorn).
Tirsdag: Chili sin carne
Onsdag: Søtpotetform
Torsdag: Hjemmelaget fiskepinner
Fredag: "Elgsnadder" (strimlet elgkjøtt). Usikker på tilbehør her, men mye grønt og godt
Lørdag: Cheat-day og da blir det pizza
Søndag: Rådyrstek


To vegetarmiddager og en fiskemiddag. Fornøyd med planen, så får vi se om vi klarer å følge den. :p Er jo helt normal mat, her jobbes det med å venne seg på passe mengder, velge gode grønnsaker og lage "ren" mat.
 
Back
Topp