nei nå må de tulle om den maten!

Mozzarella

Elsker forumet
Enn at salami går under spekemat og man ikke kan spise det? Har levd på det i 3 mnd nå, er det eneste som får meg til å spise frokost å kvelds! Noen ganger blir jeg bare SÅ frustrert over alt man ikke kan spise. Skulle jo virkelig ikke tro at unga kom til verden før GaH! Å ja, jeg vet jeg jo kan spise selv om det bare er anbefalt å ikke gjøre det, men nå som jeg vet det får jeg bare for dårlig samvittighet til det.

Hehe, ja jeg har ikke tenkt over det før i kveld. Kom fra butikken med ferskt brød og ny pakke salami. Fant alt frem, satt meg foran tv`en og CSI, så begynte jeg å stusse litt. Så kom et raserianfall!! Nå må jeg finne noe annet jeg liker å ha på brød, jeg er altfor kresen emoticonFerskt brød med hvitost var ikke ille det heller når jeg fikk roa meg litt ;)

huff ja kjipt med så mye mat me ikkje kan spise.. 
vet det er liten risiko, men det er en risiko så samvittigheten er jo der..

nei eg holder meg unna, men glemte meg ut en helg og spiste bare fårepølse.. ups..

He he, synes jeg ser det for meg der du sitter med skiva di og raserianfall!
Det skal ikke være greit alt det her.
Jeg har innmari lyst på polarbrød med trønderfår på... Men blir det for ille så kan jeg jo allltids bare lage meg et ostesmørbrød med det i stedet, det hjelper jo litt :-)

Uff,kjenner selv at jeg kunne tenkt meg salami og spekemat akkurat :(
Men skjønner at det ikke er så lett for deg vis du ikke klare p få i deg noe annet,håper du finner noe som kan erstatte salamien :)

Tweak skrev:
He he, synes jeg ser det for meg der du sitter med skiva di og raserianfall!

Haha, ja. Samboeren min blir virkelig kjent med tålmodigheten sin nå. Man vil jo gjøre det rette men det er ganske mye å venne seg til når man er vant til å bare tenke på seg selv, er i en liten innkjøringsperiode nå kan du si ;) 

Jeg ropte noe som: "Jeg må tydeligvis leve på ost frem til januar!! Prøver de å sulte ihjel gravide?!" Haha, jeg ler emoticon 

Takk for omtanken ;)

er det en liste oversikt noen plass om hva en skal unngå? jeg har ikke lest/hørt det noen plass om spekemat.. eneste er rå tunfisk, å kjøtt skal være gjennomstekt..
ellers så kan du spise som normalt, bare ikke overdrive.. kaffi, sukker å sånn..
seff ikke alc, helst ikke røyk..

sissel84 skrev:
er det en liste oversikt noen plass om hva en skal unngå? jeg har ikke lest/hørt det noen plass om spekemat.. eneste er rå tunfisk, å kjøtt skal være gjennomstekt..
ellers så kan du spise som normalt, bare ikke overdrive.. kaffi, sukker å sånn..

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Kosthold/Hva-er-nei-mat-for-gravide/

;)

sissel84 skrev:

Spekemat er jo rått kjøtt da så det går under at kjøtt skal være gjennomstekt :-)

Kjenner virkelig suget etter spekemat selv. Ikke salami da, men bare noe spekeskinke eller noe annet godt på skivene. Har levd på brunost/gulost på skiver og knekkebrød i evigheter nå og må spise så mye for at kroppen skal bli fornøyd. Sitter å brekker meg av skivene/knekkebrødet, men noe må jeg jo spise.... Sliter virkelig med å få i meg nok i løpet av en arbeidsdag.

Har ikke hørt at de har gått bort fra rådet om spekemat? Jeg trodde man kunne spise det når det hadde ligget i fryseren i minimum 3 dager, men jeg pleide å safe med en ukes tid. Nå viser det seg at jeg har hatt toexopasmose, så da tror jeg igrunnen at jeg bare kan kose meg..Yess!!! ..når det er sagt, så ble det nevnt i forumet til desember2011-jentene at man ikke kunne spise grillmat. Da holdt det på å gå rundt for MEG! ..men hun hadde blitt lurt, så vi pusta godt ut etter å ha hissa oss opp hele gjengen..;OD

Hønepøne+2 skrev:
Kjenner virkelig suget etter spekemat selv. Ikke salami da, men bare noe spekeskinke eller noe annet godt på skivene. Har levd på brunost/gulost på skiver og knekkebrød i evigheter nå og må spise så mye for at kroppen skal bli fornøyd. Sitter å brekker meg av skivene/knekkebrødet, men noe må jeg jo spise.... Sliter virkelig med å få i meg nok i løpet av en arbeidsdag.

Enig, jeg sliter virkelig med å finne noe jeg liker og som jeg ikke er lei! Så blir det så dyrt for jeg velger heller varm mat eller type take-away salat i stede :p

Haha, det kan jeg tenke meg!! Grillmat på sommeren må man ha :D Det står noe om spekemat på matportalen:

Kan gravide spise spekemat dersom man fryser ned kjøttet først?
"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat."

Trultum skrev:
Har ikke hørt at de har gått bort fra rådet om spekemat? Jeg trodde man kunne spise det når det hadde ligget i fryseren i minimum 3 dager, men jeg pleide å safe med en ukes tid. Nå viser det seg at jeg har hatt toexopasmose, så da tror jeg igrunnen at jeg bare kan kose meg..Yess!!! ..når det er sagt, så ble det nevnt i forumet til desember2011-jentene at man ikke kunne spise grillmat. Da holdt det på å gå rundt for MEG! ..men hun hadde blitt lurt, så vi pusta godt ut etter å ha hissa oss opp hele gjengen..;OD

Det er fordi det kan være både toxo og listeria i spekemat. Listeria går ikke vekk i fryseren desverre.. :(

Edit: Og nå så jeg at det allerede var skrevet.. :)

Jeg spiste salami og philladelfia (hvis det skives sånn?) de første to ukene. Fikk ikke i meg noe annet. Visste ikke at salami var fy heller før nå.. :s

Men jeg har også spist noe som er enda mer fy.. Biffsalami.. Sånn svær som man kjøper på martnan.. Vi frøys den først, men den falt ikke så veldig i smak så smakte heldigvis bare ett par skiver.

Nå spiser jeg bare krydderost med kokt skinke over. Eller majones, kokt skine og ost oppå :p
 Sære matvaner :p

jentami* skrev:

Jeg spiste salami og philladelfia (hvis det skives sånn?) de første to ukene. Fikk ikke i meg noe annet. Visste ikke at salami var fy heller før nå.. :s

Men jeg har også spist noe som er enda mer fy.. Biffsalami.. Sånn svær som man kjøper på martnan.. Vi frøys den først, men den falt ikke så veldig i smak så smakte heldigvis bare ett par skiver.

Nå spiser jeg bare krydderost med kokt skinke over. Eller majones, kokt skine og ost oppå :p
 Sære matvaner :p

Man kan helt fint spise Philadelphia ost bare så det er sagt! Laget av pasturisert melk, så ikke noe i veien for å bøtte nedpå med det..... Salami derimot er verre 

Mozzarella skrev:

Hønepøne+2 skrev:

Enig, jeg sliter virkelig med å finne noe jeg liker og som jeg ikke er lei! Så blir det så dyrt for jeg velger heller varm mat eller type take-away salat i stede :p

Haha, det kan jeg tenke meg!! Grillmat på sommeren må man ha :D Det står noe om spekemat på matportalen:

Kan gravide spise spekemat dersom man fryser ned kjøttet først?
"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat."

Ja, varm mat er bedre enn skiver. Da blir man mettere. Spiser varm mat i kantina hver dag de har noe jeg tåler eller liker. Og så middag og så kanskje noe osteskiver, pasta, grøt eller noe annet varmt til kvelds. Prøver å unngå børdmat/knekkebrød/yoghurt så godt som mulig når jeg er hjemme for å ikke bli enda mer lei.

Jeg har tydeligvis gått glipp av noe her, for ikke visste jeg at saltpølse var spekemat... Da skal jeg snart ta turen innom kjøleskapet å kaste min fantastiske danske salami som jeg jo ikke lenger spiser

Back
Topp