Nei mat under graviditet, hva er det?

Zniri

Elsker forumet
Dette er nok noe jeg må ha inn med t-skje:p Prøvd å lese meg frem, ble ikke veldig mye klokere hehe! Husker ikke fra forrige for 7 år tilbake;)
 
Det er fokuserer på er å ikke spise spekemat, røket fisk og blåmuggost :) da dette er tre ting jeg er VELDIG glad i! :p Ellers er det vel i viktigst at all mat er varmebehandlet godt og er godt innenfor holdbarhetsdato, da berger man vel for de fleste bakterier.
 
Det er fokuserer på er å ikke spise spekemat, røket fisk og blåmuggost :) da dette er tre ting jeg er VELDIG glad i! :p Ellers er det vel i viktigst at all mat er varmebehandlet godt og er godt innenfor holdbarhetsdato, da berger man vel for de fleste bakterier.
Jeg liker ingenting av det du skriver, så da slapp jeg jo det:p kjipt at du ikke kan spise ting du er glad i:/ ikke liker jeg rødt kjøtt heller... Kanskje grunnen til at jeg ikke husker fra sist er at jeg ikke likte nei mat uansett hehehe:D

Har hørt at man ikke skal spise vakuum pakka mat? Har du?
 
Er brie, chevre o.l. ok, eller likestilles det med blåmuggost?
 
Spekepølse, bløte oster ?, kjøtt som ikke er gjennomstekt, skylle grønnsaker er viktig for å forebygge toxosplasmose (det samme gjelder kattedritt).
 
Står masse om det inne på matportalen.no. :)

Men ja... Spekemat, upasteuriserte oster og sånt er vel det man kanskje tenker over i hverdagen..

Kjøkkenhygiene er viktig, vær påpasselig med å skylle mat.. Gjennomstekt kjøtt..
 
Rå fisk, hvis fisk har vært fyrst over -20 grade i 24 timer er et ok:)
Tunfisk skal en ikke spise iallefall.. Rå vel å merke .

Jeg skal kjøpe meg en salma laks å fryse den for å spise sashimi en dag :) mmmmmmm:)
 
Salami gjelder som spekemat. Det holdt jeg på å glemme første gang jeg var gravid :p

Så er det bare viktig at all kjøtt er godt varmebehandlet og helt gjennomstekt.
 
Rå fisk, hvis fisk har vært fyrst over -20 grade i 24 timer er et ok:)
Tunfisk skal en ikke spise iallefall.. Rå vel å merke .

Jeg skal kjøpe meg en salma laks å fryse den for å spise sashimi en dag :) mmmmmmm:)
Rå fisk er ok, så lenge den er fersk og man har god hygiene. Du trenger ikke fryse den :) Kos deg med sashimi!
 
Serr! :) Hold deg unna sushi med tunfisk, men sushi med laks, scampi, osv er helt greit. Les på lenken over :)
 
Så lenge kjøtt er gjennomvarmt er det vel ok, trenger ikke være skosåle....
Spørs hva du mener med gjennomvarmt :) Det må være gjennomstekt, ikke rosa og med klar kjøttkraft. Det betyr vel som regel over 70 grader. Trenger jo ikke bli skosåle av det, men er ikke det samme som en saftig biff, nei :D
 
Back
Topp