Nei, du får ikke leiligheten allikevel, du har jo barn

*yummymummy*

Gift med forumet
Jeg var på visning på en leilighet på lørdag, det var datteren til huseier som viste leiligheten, og hun var super koselig, og vi hadde veldig god kjemi.
På søndag hadde hun diskutert det med huseier, og de var blitt enig om at jeg fikk leiligheten, hvis jeg ville ha den.
I dag kl 12 skulle vi møtes for å skrive under kontrakten. Nøklene skulle jeg få 1.februar.
Den passet perfekt, for en leilighet uten fukt og muggsopp, hadde gjort at ungene hadde vært mer friske (nå er de omtrent konstant syke), den ligger nærmere jobben, så jeg kunne fått mer tid med ungene de dagene jeg jobber, nå bruker jeg 45 minutt med buss hver vei. Den var billigere, enn den jeg har nå.
Vel, så lå den i byen, var loftsleilighet med mange trapper opp, og bare 1 soverom, litt mindre enn den vi har nå, men ingen umulighet.
Endelig følte jeg at ting gikk min vei.
Helt til datteren til huseier ringer meg, kl 12, når hun egentlig skulle vært her. Jeg spør om hun ikke finner frem. Men hørte jo at hun ikke satt i bilen når hun ringer.
Jeg aner uråd. Hun forteller at hun har snakket med faren sin en gang til.
Han har ombestemt seg. Han vil ikke leie ut til oss.
Grunnen til det er ganske enkelt kun fordi jeg har barn.
Så nå sitter jeg her, i leiligheten med muggsopp og fukt. Vet at fra mai, så må vi ha funnet oss noe billigere, for jeg har ikke råd til å bo her, og betale 10 000 når jeg mister det lille jeg har igjen av overgangsstønad.
Ja, jeg får bostøtte, men det dekker marginalt av hva det koster.
Jeg har lett etter annet sted å bo siden mars 2011, har sendt utallige forespørsler om å få komme på visning, med avslag gang på gang. Kun fått tilbud om å komme på 3 visninger. Den ene var ikke bygge godkjent, knøttliten, med bittesmå vinduer, og hun skulle ha 9000 for den.
Årsaken til at jeg ikke får komme på visning, eller får noen av leilighetene er fordi jeg har barn.
På mange av annonsene står det også; "ikke røyk, ikke dyr, ikke barn".
Og ikke får man lån heller, fordi man er alene.

I all verden!! Kan forstå at de kanskje ikke vil leie ut til folk som har dyr, men barn? Skal man virkelig bli straffet for å ha barn?? Jeg er helt i sjokk! Vet ikke hva annet jeg kan skrive. Ikke gi opp. Kanskje du kan få hjelp av NAV til å få leilighet? Noe kommunalt?

En varm klem til deg!

off så fælt. syns det var litt usseriøst. spes så nært opp til tiden ho skulle være der. (sikkert ikke hennes feil..) vi leier helst ut til folk med barn. blir jo litt mer slitasje på leiligheten. vi vil jo helst ikke leie ut leiligheten vår til folk med dyr, siden vi skal flytte tilbake dit selv, å sambo å sønn vår er kjempeallergisk. men vi har latt de som bor der no ha hund. så føler jo mej nesten litt snill no=) hehe..

Me er eit ektepar med barn, som har slitt lenge med samme problemet...... Har lett etter bolig siden 2010. Me får samme beskjed, helst par UTEN barn osv...

Så etter 2 år på leting, fikk me endelig bolig denne mnd.. Men det er eit beintøft leiemarked ja. Har sjeldent vært under 30 personer på visning, dei ganger me har kommet oss så langt.

Håper virkelig at det ordner seg og at du får ein bolig som passer deg perfekt *Krysser fingrene*

Oj! Så rart.. skulle tro at barn var betryggende sånn i forhold til at da holder der i hvertfall ikke fester hver 14 dag..

Huff, håper det snart går din vei, og at du kommer deg ut av den fæle leiligheten som gjør dere syke veldig snart :( Har selv bodd i en leilighet med mye mugg, og jeg ble veldig syk til slutt!

Så merkelig, selv har jeg motsatt erfaring.. Har vært lett å få leilighet, fordi jeg har barn.. Og dermed kanskje er litt roligere, ikke fare for fest og bråk hver helg å sånn..

Håper du finner deg en leilighet snart..

Det er jo helt utrolig at voksne folk kan oppføre seg på den måten! Føler virkelig med deg.
Har du forresten søkt om å få startlån i kommunen, eventuelt kommunal bolig?

ja, jeg er utrolig skuffet nå. Ene avslaget på det andre.
Den leiligheten vi bor i nå, er jo billig, sammenlignet med hva det koster å finne noe tilsvarende.
Kommunal bolig håper jeg i det lengste at jeg kan slippe å flytte inn i, fordi det stortsett ikke akkurat er veldig gunstig å ha små barn borti de boligområdene her. Mye kriminalitet og rusmisbrukere samlet på ett sted.
Startlån i kommunen er også vanskelig nå, fordi de går ut ifra SIFO budskjettet, som sier at bare på mat og husholdningsartikler, så skal vi egentlig bruke dobbelt så mye som vi gjør nå. Og utenom husleie, så skal i bruke 12-13 000. Det gjør vi jo ikke slik det er nå. Nesten lettere å få i banken, fordi de ikke er så firkantet da. Men igjen umulig, fordi man må ha 300 000 i egenandel, får å få lån.

Men teknisk sett, er ikke en muntlig avtale bindende, så de kan vel ikke gå tilbake på det når de først sa at du skulle få den? Utrolig frustrerende iallefall. :S

toneany skrev:
Men teknisk sett, er ikke en muntlig avtale bindende, så de kan vel ikke gå tilbake på det når de først sa at du skulle få den? Utrolig frustrerende iallefall. :S

Jo, teknisk sett er det jo det. Men jeg vil iallefall ikke bo et sted jeg vet jeg er uønsket. Eller, rettere sagt, der jeg vet at barna mine er uønsket.

Da går du ned på boligkontoret, så forklarer du situasjonen. De er en helt forferdelig situasjon. Forhåpentligvis hjelper deg deg fort.

Da gpr du ned på boligkontoret, så forklarer du situasjonen. De er en helt forferdelig situasjon. Forhåpentligvis hjelper deg deg fort.

Da gpr du ned på boligkontoret, så forklarer du situasjonen. De er en helt forferdelig situasjon. Forhåpentligvis hjelper deg deg fort.

Blir egentlig litt paff jeg...Skulle nesten tro dette var en "fin case" for en eller annen avis...

Men, Ser ikke virkelig ikke problemet til folk som ikke vil leie ut til folk som har barn...Hvorfor leie ut til par? Får de leilighet, så bøøøør det slå dem ned at de faktisk kanskje planlegger eller damen er gravid...Hvis man ikke ønsker noen med barn, så bør det vel strengt tatt stått " leier ut til pensjonister" for å unngå minst mulig barn...

Teit spør du meg...Men min mamma og søster opplevde det motsatte faktisk, noen som ville leie ut til familier med barn pga leiligheten lå i nærheten av en skole/bhg...

Synes faktiske grunnlag bør være om at leier taker bør kunne betale for seg og er ordentlige, ikke om de har hund, katt, mus, fulg eller unger...

ToSmå2010 skrev:
Så merkelig, selv har jeg motsatt erfaring.. Har vært lett å få leilighet, fordi jeg har barn.. Og dermed kanskje er litt roligere, ikke fare for fest og bråk hver helg å sånn..

Håper du finner deg en leilighet snart..

Det tenkte jeg og.
Det er jo både fordeler og ulemper for par/voksne med og uten barn.
de uten barn, kan det jo tenkes får barn ganske snart?

Håper du finner en leilighet som passer dere snart:)

Trist :( 
Vi leier ikke ut noen av våre leiligheter til damer eller barnefamilier heller, er forferdelig trist, men for oss er det dessverre nødvendig for å kunne ha en sikker leieinntekt..  

*CaMaSa* skrev:

Blir egentlig litt paff jeg...Skulle nesten tro dette var en "fin case" for en eller annen avis...

Men, Ser ikke virkelig ikke problemet til folk som ikke vil leie ut til folk som har barn...Hvorfor leie ut til par? Får de leilighet, så bøøøør det slå dem ned at de faktisk kanskje planlegger eller damen er gravid...Hvis man ikke ønsker noen med barn, så bør det vel strengt tatt stått " leier ut til pensjonister" for å unngå minst mulig barn...

Teit spør du meg...Men min mamma og søster opplevde det motsatte faktisk, noen som ville leie ut til familier med barn pga leiligheten lå i nærheten av en skole/bhg...

Synes faktiske grunnlag bør være om at leier taker bør kunne betale for seg og er ordentlige, ikke om de har hund, katt, mus, fulg eller unger...

AMEN!

Oppdrag Nemo skrev:

*CaMaSa* skrev:

AMEN!

Men hvordan kan man som utleier vite dette? Altså at noen kan betale for seg...?

Sannheten skrev:

Oppdrag Nemo skrev:

*CaMaSa* skrev:

AMEN!

Men hvordan kan man som utleier vite dette? Altså at noen kan betale for seg...?

Fast jobb f.eks.

Selv om man jo altid kan droppe å betale leie selv om en har fast inntekt.

Back
Topp