Negativt fokus!

1+1

....
Syns det er så mange som har et "negativt" fokus! Blir så påvirka til tider jeg :-/ "Nå må du bare slappe av, for det vil du ikke kunne gjøre lenger om noen uker", "bruk tida på degselv, for etter fødsel er det ingen MEG lenger", "når du er født blir livet fylt av bekymringer - som er der konstant" og "de fleste sliter med amming, nesten ingen opplever å ikke få vondt" osv osv.. Blæ! Vil heller at folk skal snakke om hvor fantastisk det er! (For selv om jeg vet det kan bli tøft trenger ikke det negative være i fokus) En (av og til) hormonell, sprekkferdig, nervøs og uviten gravid trenger ikke negative utsagn. Syns vi skal skrive ned alt det fantastiske vi har i vente jeg - som vi kan lese og glede oss over når hormonene bruser ;-)

godt sakt!:) 
blir ganske nervøs av og til når jeg leser inne på div forum at andre har det helt forferdelig.. da tenker jeg jo selvfølgelig at det skjer med meg og :P

ENIG! Selv om man skal forstå realiteten i det å ;) 
Opplever også ofte at når noen snakker om barna sine så er det mye negativt som kommer.
- Huff vil ikke sove............
- Er så trassig for tida...........
- Blir så sliten for han hører aldri etter........
Etc.

Gleder meg til å få den lille på brystet første gang, gleder meg til storesøster kommer på besøk på sykehuset, Gleder meg til å komme hjem fra sykehuset og være en komplett famile på 4 :)Gleder emg til trilleturer, gleder meg til alle som kommer for å se vidunderet vårt..  
Masse å glede seg til ja...

Og jeg gleder emg til vi skal på tur alle 4 til sommeren, en uke på hvaler med familen til mannen...

Jeg er også delvis enig, men samtidig har det vært til stor trøst for meg at jeg visste at flere av mine venninner strevde med amminga. Så da jeg også satt der med ny baby og ikke skjønte noenting og var rimelig frustrert, visste jeg at dette faktisk var ganske vanlig.

Jeg gleder meg også til å bli en komplett familie på 4, til å få en baby i huset med litt mer erfaring i meg enn det jeg hadde sist, og gleder meg til at toåringen vår skal få et søsken å forholde seg til. :)

Uff - fikk visst virkelig ei dose hormoner i meg i gårkveld :P Jeg vet de mener godt :-) Men jeg er også delvis enig, godt å vite om alle de "vanskelige" aspektene ved det - kanskje bare ikke fra alle kanter til alle tider ;) Er spent nok for tida! Hehe. Jeg gleder meg vanvittig til å se hvordan dattera mi ser ut etter å ha "kjent henne" i over 20 uker, og til å bli kjent med henne! Håper det blir krangling over hvem som skal holde henne (som ei venninne så fint fortalt om tiden etter fødsel). Jeg gleder meg til å vise familien det nye tilskuddet, til tre uker fri med mann og til jeg skal kose meg i sola med mine nydelige venninner som også skal ha barn nå snart :) Pluss pluss pluss ;-)

Lykke'i'magen skrev:
Syns det er så mange som har et "negativt" fokus! Blir så påvirka til tider jeg :-/

"Nå må du bare slappe av, for det vil du ikke kunne gjøre lenger om noen uker",
"bruk tida på degselv, for etter fødsel er det ingen MEG lenger",
"når du er født blir livet fylt av bekymringer - som er der konstant"
og
 "de fleste sliter med amming, nesten ingen opplever å ikke få vondt"

osv osv.. Blæ! Vil heller at folk skal snakke om hvor fantastisk det er! (For selv om jeg vet det kan bli tøft trenger ikke det negative være i fokus) En (av og til) hormonell, sprekkferdig, nervøs og uviten gravid trenger ikke negative utsagn. Syns vi skal skrive ned alt det fantastiske vi har i vente jeg - som vi kan lese og glede oss over når hormonene bruser ;-)

Tar utgangspunkt i de jeg har utheva ;-)

nr. 1: Du vil få tid til å slappe av, men du må bare huske på å gjøre det ;-)
Slapp av sammen med den lille på sofa'n. Det er en herlig kosestund :-)

nr.2: Jo, du kan få tid til deg selv også etter fødsel. Igjen må du bare huske å ta deg tid til det. Bruk da samboer/mann til å ta den lille, og bruk ett par timer på akkurat det du vil.

nr.3: Bekymringene vil desverre komme, men sånn er det når man er forelder. Det vil alltid være noe du er bekymret over, men det vil ikke ta over livet ditt. Og det er ikke negativt. Det viser bare at du virkelig er klar over ansvaret, og elsker den lille over alt på jord. Til og med når ungen tdin er 30 vil du bekymre deg ;-)

nr.4: Ta gjerne i mot tips og råd om amming, men ikke hør på alle som sier det er vondt. Ja, du kan bli sår, men det er like stor sjangs for at du ikke blir det. Uansett er det ikke alltid en smerte som er kjempevond eller varer lenge.

Håper dette gjorde det litt mer positivt? ;-)

Det var faktisk en utrolig fin forklaring og du fikk meg til å smiiile :-) Det er en slik innstilling jeg helst vil møte ;) Takk for at du tok deg tid til å skrive det. I dag kjenner jeg jeg gleder meg veldig til ho kommer - positiv og lykkelig ;-)

Vet du, jeg fikk høre nøyaktig de samme tingene som deg da jeg gikk med nummer 1. Men jeg tror at man tiltrekker seg det man frykter, og da ikke gir plass for de gode opplevelsene... så jeg valgte å bare jatte med. Barseltiden min skulle bli perfekt! Og det ble den.

Nå må du bare slappe av, for det vil du ikke kunne gjøre lenger om noen uker - Det er ikke så greit å slappe av nå heller, skal jeg love! Tenk alle plagene du blir kvitt, nei etter fødsel er det myyye lettere å slappe av. Dessuten sover de nyfødte myye! Bare husk å sove sammen med dem, og forlang at mannen tar hybelkaninene. Eller lei inn hushjelp, hehe :P

bruk tida på degselv, for etter fødsel er det ingen MEG lenger - Ikke før etter min fødsel orket jeg å sminke meg igjen, endelig kunne jeg se på fine klær, og gå turer, jeg blomstret skikkelig opp. Jeg følte at det var masse MEG-tid hele tiden! Dessuten går man jo på barseltreff o.l. og har det kjempekoselig flere ganger i mnd, så dette trenger du ikke bekymre deg for. Du får kanskje ikke tid til å dra på jordarundtreise akkurat nå, men det kan jo vente. 

Når du har født blir livet fylt av bekymringer - som er der konstant - Synes selv det er mindre bekymringsfullt når jeg kan se barnet. Inni magen er liksom alt så usikkert. Du har ikke kontroll over noe. Når babyen er ute kan du fort se hva som er galt. Hvis noe er galt ;)

de fleste sliter med amming, nesten ingen opplever å ikke få vondt - Medias skyld at vi tror dette! Jeg synes ammemotstanderne stikker seg aaaltfor langt frem, og de som hadde problemer er veldig flinke til å sutre om det. Husk at det å amme en baby faktisk ikke er noen heksekunst! Jeg fikk "hjelp" på sykehuset, men det ble bare mas. Når jeg kom hjem la jeg babyen min til puppen, og tro det eller ei, så greide han det fint selv. Litt sår (men vil ikke kalle det vondt!) den første dagen, men det gikk over. Jeg brukte ikke ammeskjold eller brystvortekrem eller noe. 

Jeg synes at barseltiden var fantastisk. Og vi får jo vårbarn, så været er definitivt på vår side, også. Faktisk, når folk godtet seg og spurte: "hehe, nå vil du vel ikke ha flere?" (for det kommer det også til å si) svarte jeg: å jo, jeg vil ha mange barn... men vil helst slippe å gå gravid! 

Åhh.. Jeg kjenner jeg blir så glad over å lese sånne innlegg! Har hatt behov for å høre alle mulige vendinger tidligere, men nå som det nærmer seg vil jeg kun høre slikt som du skriver, Fucoc. Må si jeg satt å smilte når jeg leste det :-) Det høres jo helt herlig ut <3 gleder meg veldig til å få kroppen tilbake (bare litt vanskelig å se for seg nå) og har allerede avtalt at mann skal ut å trille med en ann nybakt far så jeg og venninna mi (som har termin i dag) kan fornye klesskapet ;-) hehe. nei, i dag (særlig etter å ha lest fine ord) er alt bare velstand! 1000-takk dere :d>

Jeg synes deter viktig at man må gjøre det som føles rett for oss selv, sånn med amming, barna har det like fint på mme, om amminga ikke skulle funke, det viktigste er at ungen får mat, og at mor å barn har det bra... Er altfor mye fokus på amminga..Kjempe bra for de som får det til, men synes ikke man skal se på det som noe nederlag å ikke amme..

Så bra du setter ord på det, og gjør flere av oss her bevisste på tanker og ord. For det ER virkelig fantastisk!! Alt sammen!!
Fødselen er slitsom og tøff, men en helt spesiell opplevelse - og idet den lille kommer ut, kan du se inn i øynene og rett inn i himmelen!! Ingen større opplevelse på jord!!

Og ammingen vil gå bra, når en har ro og kjærlighet så finner man sin egen rytme - og det er bare herlig å få lov til å amme, om man så må jobbe litt for det, så er det verdt det - for snart går det glatt og det blir de BESTE stundende med deg og babyen! ;)

Og tiden utover i permisjonen vil bli deilig!! Ok - du er ikke alene, en er avhengig av deg - men du nyter stundene enda mer enn før når du først finner de!

Og alt som kan virke vanskelig og tøft, er også vakkert - fordi kjærligheten i deg som mor vokser og gjør deg sterkere, og du vil strekke deg lenger enn du noen gang ville tro! Og enda når du føler deg svak og maktesløs - så vil du alikevel gi det beste for barnet ditt! Det er det vakre!!

Det er virkelig lykke på jord å bli mamma til en himmelskatt!! All grunn til å glede seg!!

Spirulina skrev:
Så bra du setter ord på det, og gjør flere av oss her bevisste på tanker og ord. For det ER virkelig fantastisk!! Alt sammen!!
Fødselen er slitsom og tøff, men en helt spesiell opplevelse - og idet den lille kommer ut, kan du se inn i øynene og rett inn i himmelen!! Ingen større opplevelse på jord!!

Og ammingen vil gå bra, når en har ro og kjærlighet så finner man sin egen rytme - og det er bare herlig å få lov til å amme, om man så må jobbe litt for det, så er det verdt det - for snart går det glatt og det blir de BESTE stundende med deg og babyen! ;)

Og tiden utover i permisjonen vil bli deilig!! Ok - du er ikke alene, en er avhengig av deg - men du nyter stundene enda mer enn før når du først finner de!

Og alt som kan virke vanskelig og tøft, er også vakkert - fordi kjærligheten i deg som mor vokser og gjør deg sterkere, og du vil strekke deg lenger enn du noen gang ville tro! Og enda når du føler deg svak og maktesløs - så vil du alikevel gi det beste for barnet ditt! Det er det vakre!!

Det er virkelig lykke på jord å bli mamma til en himmelskatt!! All grunn til å glede seg!!

Er ikke alle som føler det slik, blir litt trist når jeg leser det du skriver, stunden med flaske kan være like god den,  føler ikke jeg hadde no mindre spesielt bånd med min datter som måtte få flaske... Den beste stunden må vel være at mor og barn har bra??  Det er min mening, måtte bare skrive det.. Kjempe bra for dere som vil amme og som får det til, men synes det er viktig å få frem at man får det like bra med flaske, og kan kose seg like mye.!!!

åh - beklager så mye - DÅRLIG formulert av meg såklart! Da jeg skrev om å finne egen rytme, så tenkte jeg også "på din måte" eller at man finner ut av hva som er best for mor og barn - inkludert flaske! En mor kan gi like mye oppmerksomhet og kjærlighet i en deilig kosestund uansett, så det var ikke meningen! Unnskyld, ikke meningen å såre noen, gikk bare litt unna da jeg skrev... Selvfølgelig har du helt rett!

Spirulina skrev:
åh - beklager så mye - DÅRLIG formulert av meg såklart! Da jeg skrev om å finne egen rytme, så tenkte jeg også "på din måte" eller at man finner ut av hva som er best for mor og barn - inkludert flaske! En mor kan gi like mye oppmerksomhet og kjærlighet i en deilig kosestund uansett, så det var ikke meningen! Unnskyld, ikke meningen å såre noen, gikk bare litt unna da jeg skrev... Selvfølgelig har du helt rett!

Godt du ikke tok deg nær av det jeg skrev,

Spirulina skrev:

Igjen! Dere er flinke til å formidle fine ord om barseltida ;-) Er jo regne poesien :D Gleder meg bare mer og mer for hvert innlegg som kommer her :) Og jeg skjønte hva du mente med ammingen, holde det positive fokuset i stedet for fokus på at det bare er vondt og vanskelig. Og det jo KLART at matingen er like spesiell, om det skulle være pupp eller flaske :-) Fint blir det uansett!

Unnimamma91 skrev:
Min opplevelse er at det meste av det der stemmer, MEN det er såå mye bra og fint som overgår det!

Positiv realist ;-) Hihi.

Back
Topp