Negative følger til navn..

Frumammaliv

Betatt av forumet
Vi hadde egentlig bestemt oss for navn, men så finner vi ut at en av de nærmeste naboene våre som nylig fikk baby har kalt han for det vi hadde tenkt å kalle vår! (Altså, snakk om uflaks!!)
Så da ble jo jeg litt mer betenkt...
De kommer til å vokse opp sammen, bo i samme gate, gå i samme klasse. Og da er det jo ikke så stas å ha samme navn?

Hva er tankene deres rundt dette? Jeg er jo ikke garantert at om vi finner et nytt navn at det ikke vil være noen som begynner i klassen med samme navn da heller..
Hvilke følger kan dette ha? Hvor negativt blir det?

Kjenner dette var skikkelig vanskelig! Vi har to gutter fra før og det var ganske vanskelig å finne navn til gutt nummer tre, han får et mellomnavn også..
Han heter allerede det navnet i hodet mitt når jeg tenker på han :(

Hva ville du gjort?
 
Det spørs litt hvir dere bor . Er det en by,så kan det nå fort byttes ut naboer. Noen flytter,kanskje dere også flytter. Og hvis dere ikke har så nært forhold til naboene så hadde jeg kjørt på.

Er dette mer landlig og dere tror dere alle blir boende,og i tillegg kjenner naboene greit nok så ville jeg nok styrt unna. Blir rart med to med samme navn så nær,særlig hvis navnet er litt unikt.

Dere må bare kjenne på om dere synes det blir for mye. At noen heter det samme behøver ikke være så ille, da jeg vokste opp gikk jeg i klasse med 4 Elisabeth blant annet. Det var jo veldig mye,men to stk med samme navn er da ikke så mye.
 
Hvsi det bare er naboer ville jeg kanskje bare gitt navnet likevel :) altså jeg mener hvis dere ikke har en nær relasjon, spiser middag sammen osv.og kan jo alltids hende at dere eller naboene flytter. Velg bare det navnet dere synes er finest og passer til babyen. Hvis det er et populært navn eller et navn som er på vei oppover på listene, vil det jo uansett bli et navn barnet må dele med andre på samme skole/klasse
 
Vi er ikke venner med de eller snakker så mye med de :p
Vi bor ganske landlig, og de kommer fra område så tror ikke de kommer til å flytte.
Navnet er ikke super unikt, helt normalt, men ikke matheo/theo/Lucas om du skjønner ;)

Bare så kjipt å finne ut at en han kommer til å gå på skole med har samme navn...
men som jeg og nevner, om jeg velger et annet navn så er vi jo ikke garantert at det ikke kommer noen med det navnet i klassen heller. Forskjellen nå er jo at vi VET det.

Mannen snakket forresten med naboen om dette med navn når han traff på de i gaten og de syns det bare var morsomt og vi måtte ikke velge det bort selvom han het det samme. Men det kan jo ha blitt sagt for å være høflig
 
Hadde ikke brukt navnet om nær slekt hadde det, naboer bryr jeg meg ærlig talt ikke om så mye :p

Kan faktisk være gangske så stas også å ha samme navnet som en annen. Det er mer det jeg har sett i livet mitt, aldri motsatt.
 
Vi hadde egentlig bestemt oss for navn, men så finner vi ut at en av de nærmeste naboene våre som nylig fikk baby har kalt han for det vi hadde tenkt å kalle vår! (Altså, snakk om uflaks!!)
Så da ble jo jeg litt mer betenkt...
De kommer til å vokse opp sammen, bo i samme gate, gå i samme klasse. Og da er det jo ikke så stas å ha samme navn?

Hva er tankene deres rundt dette? Jeg er jo ikke garantert at om vi finner et nytt navn at det ikke vil være noen som begynner i klassen med samme navn da heller..
Hvilke følger kan dette ha? Hvor negativt blir det?

Kjenner dette var skikkelig vanskelig! Vi har to gutter fra før og det var ganske vanskelig å finne navn til gutt nummer tre, han får et mellomnavn også..
Han heter allerede det navnet i hodet mitt når jeg tenker på han :(

Hva ville du gjort?

Jeg hadde nok ikke brydd meg om det, og dere har jo et mellomnavn (andre fornavn) også, så da blir det jo ikke helt det samme heller:)

Jeg har sett flere ganger at barn leker sammen med barn med samme navn og de finner alltid en måte å skille den ene fra den andre, og siden din har mellomnavn så blir jo det veldig lett her :)
Jeg vet hvor vanskelig det er å bli enige om navn og å finne det rette. Og nå når vi har funnet navn og begynt å kalle lillegutt i magen for det og storebror også vet navnet så hadde jeg aldri byttet:)
 
Eg personleg hadde nok ikkje brydd meg om det om det var eit namn eg verkeleg likte :)
 
Min eldste gutt fikk navnet sitt mange år før jeg ble gravid. Det var ikke aktuelt å kalle ham noe annet. Kall barnet ditt det som kjennes riktig!
 
I nabolaget vøårt er det to jenter på samme alder, med samme navn. Skole og venner har valgt å da bruker første bokstav i etternavnet etter fornavnet, så de henter nå Josefine O og Josefine L. Begge jentene hater det. Det har vært store runder med skolen og alt fordi spesielt den ene jenta syns det er grusomt og forbanner den bokstaven de slenger etter navnet hennes. Selv gikk jeg i klasse med ei med samme navn, og opplevde det som uproblematisk. Jeg hadde ett kallenavn, kortversjonen av navnet mitt, så det ble jeg kalt og hun andre ble kalt ved fornavnet vårt. Dette vet man ikke på forhånd, gjør det som føles rett for dere :)
 
Jeg hadde ikke brydd meg!

Vi har forhåndsbestemt navn lenge før graviditeten er ett faktum, og dersom det blir gutt vil han få (nesten) samme navn som sitt søskenbarn, oppkalt etter samme person!
Søskenbarnet heter Ola, vi vil velge å bruke Ole

Forskjellen er at vi velger å gi mellomnavn som søskenbarnet ikke har, og de har ikke samme etternavn
 
Back
Topp