Negativ påvirkning

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Datteren min (8år) er ei jente som er god til å følge regler og tester lite grenser (de er ferdig testet fra tidligere) Hun har mange venner, men det er ei som skiller seg ut. Hver gang de er sammen gjør datteren min ting hun vet ikke er lov. Alt fra små ting til store ting. Eks stjal de godteri fra skapet hjemme, går steder som ikke er lov, lyver og skjuler ting. Min vurdering av familiesituasjonen hos jenta er at det er noe som skurrer, barna er dårlig kledd, har kaker til niste på skolen og generelt dårlig oppfølging. (Jeg har vært i dialog med skolen angående dette og deres meldeplikt ettersom de kjenner barna mye bedre en jeg gjør)

Hvordan ville dere forholdt dere til slikt? Det er så fristende å nekte datteren min å være sammen med denne jenta da jeg ikke liker innflytelsen på henne. Men så er jeg ikke for å styre på den måten, også tenker jeg at den jenta har så godt av å ha en god venn slik som min datter...
 
Her er det også en slik venn. De får ikke like frie tøyler når de er sammen, og holdes mer under oppsyn. Hver gang de gjør noe galt må vennen gå hjem, og begge to får beskjed om hvorfor. Det har hjulpet litt! Da skjerper de seg når de er sammen her i det minste.. Far har også ofte samtaler med sitt barn om hvorfor ting ikke er lov/greit. Han er kun slik sammen med denne ene vennen..
 
Jeg synes det siste du bør gjøre hvis du er bekymret er å nekte datteren din å være med denne jenta. Hvis hjemmesituasjonen er som du frykter kan det gjøre livet enda litt vanskeligere for et barn i risikosituasjon.

Lærere er utdannende pedagoger og skal kunne være gode i å vurdere om et barn har det vanskelig eller ikke - de har som du sier meldeplikt men også taushetsplikt ovenfor deg. Hvis du er bekymret selv kan du alltids sende en bekymringsmelding til barnevernstjenesten selv, så kan de som har kompetansen til å bedømme situasjonen til jenta gjøre det :)

Når det er sagt synes jeg ikke at det er utover normalen bekymringsverdig at barn tester grenser og ikke gjør som det skal. Det er helt normalt at barn gjør dette, og det gjør eldste her også innimellom selv om hun har det fint på hjemmefronten. Slitte klær kan tyde til at den økonomiske situasjonen ikke er den beste - kanskje har de arvet mye klær for å få det til å gå rundt? Kake til matpakke er jo heller ikke optimalt - men kanskje barnet nekter å spise og i samråd med lege er det bedre at hun spiser kake enn ingenting?

Jeg sier ikke at barna har det flott - jeg sier bare at det er mye man ikke kan vite bare med å observere. Ingen familier er helt perfekte heller! Det jeg mener er at hvis du er bekymret, burde du melde slik at rette instanser kan bedømme om det er grunn til bekymring eller ikke! :)

Lykke til!
 
Last edited:
Alle barn gjør ting som ikke er lov, også når de er "lovlydige" sammen med oss foreldrene, det er jo en naturlig del av oppveksten.
Hvis det derimot er noe som gjøres for å få oppmerksomhet, tenker jeg at kanskje du kan ta dem med deg på noe gøy, f.eks. å bake noe, eller rake i hagen, eller noe annet hvor du kan rose henne for hennes (den andre jenta) innsats. Kanskje spille et spill hvor hun kan få ros for å følge regler. Du kan også forklare dem sammen at du synes det er fint når de holder det de lover, og gi dem små oppgaver som kan styrke mestringsfølelsen. :)
 
t de tester grenser ser jeg på som helt normalt , om det går over stokk og Stein ville jeg heller fulgt mere med enn å nekte de å leke sammen
 
Back
Topp