nedtur...

Mailykke2

Forelsket i forumet
Jeg syns det ser ut som at jeg legger på meg en kg i uka, kan det stemme?? 
Er det normalt?

jeg begynte på 74 kg, gikk ned 5 kg og nå står vekta på 79 :O jeg syns de siste 4 kg har kommet på i full fart :S

Noen som har noe erfaringer rundt dette eller råd til hvordan den økningen kan roe seg noe? :p

Jeg vet ikke om jeg har så mye råd å gi, men sist jeg var gravid la jeg på meg totalt 20 kg,. Jeg synes det var skrekkelig mye, men både jordmor og lege sa det var like normalt det som å legge på seg totalt 8 kg.

Så lenge man spiser sånn ganske normal mat tror jeg ikke det er noen fare i det hele tatt, det forsvinner igjen etterhvert når barnet har kommet :)

Rask vektøkning er ofte en av symptomene på "vannansamling" som igjen er første tegn på svangerskapsforgiftning (IKKE BLI REDD) 

MEN 
nå må jeg spørre... er fire kilo alt du har lagt på deg i svangerskapet... DA syns jeg du skal prise deg lykkelig.. hehe.. DET er jo kanskje ikke heeeelt vanlig kanskje.. ikke vet jeg.. men kos deg med dine få kilo pluss.. for her tar det HELT AV.. må jobbe hardt (kan jo ikke trene) hver uke for å ikke gå opp i vekt:) 

hehe... 

men hør med legen din du... eller evnt jordmor.. har du ødem? 

til slutt opplevere mange at fordøyelsen er nedsatt... kan ha noe å si:) 

Jeg er ikke så inne på hva som er normalt og ikke normalt. Men jeg vet at noen kan legge på seg mye i begynnelsen av svangerskapet, andre legger på seg på slutten. Der er vi forskjellige :) selv om du har gått opp 1 kg i uka di siste ukene så tror jeg ikke det trenger å fortsette sånn:)

La på meg 35 kg sist. Denne gangen prøver jeg å trene mer for å holde de dumme kiloene unna. Svømmer ei gang i uka og prøver å gå tur på ca 45 min minst tre ganger i uka. 
Så det er mitt beste råd. Hold deg i bevegelse, det blir fort tyngre!

La på meg 35 kg sist. Denne gangen prøver jeg å trene mer for å holde de dumme kiloene unna. Svømmer ei gang i uka og prøver å gå tur på ca 45 min minst tre ganger i uka. 
Så det er mitt beste råd. Hold deg i bevegelse, det blir fort tyngre!

Vektøkningen kan gå i rykk og napp. Noen uker går man opp ett kilo eller to. Andre uker går man ikke opp noe. Hvis du plutselig går opp mye og merker at du har mye vann i kroppen så er det lurt å få jordmor eller lege til å sjekke det.

Så sant du ikke har hevelser/ vannansamlinger så kan det jo bare hende kroppen tar igjen det tapte. Du har jo gått ned mye først og til sammen bare gått opp 5 kg, tipper jeg har gått opp rundt det dobbelte, så det er i hvertfall ikke stor vektøkning totalt. Men det er viktig å følge med for det kan, dersom du har ødem, være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning. 

Jeg føler igrunn ikke at det er så mye vann i kroppen, noe er det kommet, men ikke sånn at man burde reagere :P
Er vel sikkert bare itt hode som tenker veldig feil, for jeg tenker jeg har lagt på meg 9 kg og ikke 5 :P

Jeg la på meg 20 kg ved første svangerskap og 18 kg med nr 2, men mye var vann, og jeg raste rask ned i vekt etter fødselen.

Denne gangen har jeg lagt på meg 6 kg så langt, og jeg håper således å unngå å nærme meg 20 kg denne gangen...

Tror ikke du trenger å være bekymret jeg. Jeg holder samme farten på vektoppgang for tiden jeg også, og her har det blitt totatlt ni kg fra startvekt....

Hvis du får så mye vann i kroppen at fingrene blir stive, du får dype merker etter sokkene o.l. så ville jeg vært bekymret (når det er så lenge til termin), men litt vann i kroppen er helt normalt.

Back
Topp