Nedtrapping prednisolon

Palma12

Betatt av forumet
Har dere som har gått på prednisolon ved forsøk sluttet med en gang viss forsøket var negativt?
Sykehuset har ikke sagt noe, så er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg reagerer på tablettene med trykk i hodet, svimmel, hodepine og «tåkesyn». Bedre nå på mindre dose, men vil jo helst slutte omgående. Vet ikke om det er tablettene i seg selv jeg reagerer på eller reduksjon i dose. Får ikke snakket med dem før på mandag.

Hadde jeg visst hvordan jeg kom til å reagere hadde jeg nok tenkt meg om noen ganger før jeg begynte på tablettene.

Du nevner ikke hvor stor dose du går på..

Prednisolon skal man trappe ned på, nesten uansett dose. Jeg fikk beskjed om å kutte tvert fra 5mg, men av eget initiativ så gikk jeg på 2.5mg i et par dager etter jeg orginalt skulle slutte med den for jeg vet hvordan den fungerer. Men om du går på over 5 mg bør du høre med sykehuset om hva du skal gjøre det..

Begynte på 40 (20x2) i 5 dager, reduserte til 20 i ca 11 dager og så 10 fra innsett og til testdato. Har nå redusert til 5 for jeg turte ikke bare slutte. Har ikke fått noe informasjon fra sykehuset.

Første 5 dagene på maksdose gikk fint. Når jeg reduserte ble jeg veldig dårlig. Fikk også litt væskeansamling rundt magen og hovent ansikt. Etter en uke kom det seg litt, men har vært svimmel hele tiden. Sykehuset mente det var kombinasjonen av sprøyter (maks dose Gonal-f) som gjorde at jeg ble dårlig. Nå har jeg litt av samme symptom, men i mye mindre grad. Det rare er at symptomene kommer rett etter at jeg har tatt tabletten.

Begynte på 40 (20x2) i 5 dager, reduserte til 20 i ca 11 dager og så 10 fra innsett og til testdato. Har nå redusert til 5 for jeg turte ikke bare slutte. Har ikke fått noe informasjon fra sykehuset.

Første 5 dagene på maksdose gikk fint. Når jeg reduserte ble jeg veldig dårlig. Fikk også litt væskeansamling rundt magen og hovent ansikt. Etter en uke kom det seg litt, men har vært svimmel hele tiden. Sykehuset mente det var kombinasjonen av sprøyter (maks dose Gonal-f) som gjorde at jeg ble dårlig. Nå har jeg litt av samme symptom, men i mye mindre grad. Det rare er at symptomene kommer rett etter at jeg har tatt tabletten.

Jeg fikk svært utslett i hodebunnen, ansiktet og hendene når jeg gikk på de tablettene så det er skumle saker. Og jeg gikk på bare 20mg et par dager :yuck:

Men hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt 2.5mg i et par dager og så sluttet. Men hey, jeg er ikke lege eller helsepersonell så om du er usikker, ta kontakt med klinikken din :)

Jeg fikk svært utslett i hodebunnen, ansiktet og hendene når jeg gikk på de tablettene så det er skumle saker. Og jeg gikk på bare 20mg et par dager :yuck:

Men hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt 2.5mg i et par dager og så sluttet. Men hey, jeg er ikke lege eller helsepersonell så om du er usikker, ta kontakt med klinikken din :)

Huff.. hørtes ikke bra ut :O
Jeg kommer nok ikke til å ta Prednisolon igjen uten at jeg må. Sånn som jeg har reagert tenker jeg nesten de har påvirket forsøket negativt.

Jeg har bare 20mg tabletter. Har delt disse i 4 nå for å få 5mg. Vet ikke om de kan deles mer og allikevel gi rett dose?

Huff.. hørtes ikke bra ut :O
Jeg kommer nok ikke til å ta Prednisolon igjen uten at jeg må. Sånn som jeg har reagert tenker jeg nesten de har påvirket forsøket negativt.

Jeg har bare 20mg tabletter. Har delt disse i 4 nå for å få 5mg. Vet ikke om de kan deles mer og allikevel gi rett dose?

Isj, det kan bli vanskelig ja! Som nevnt tidligere så fikk jeg beskjed om å bare slutte når jeg hadde kommet til 5mg så det er neppe farlig om du gjør det :)

Isj, det kan bli vanskelig ja! Som nevnt tidligere så fikk jeg beskjed om å bare slutte når jeg hadde kommet til 5mg så det er neppe farlig om du gjør det :)

Takk for råd! Tenker jeg går et par dager til på 5mg og så stopper har nettopp gått ned til 5. Et par dager fra eller til gjør ikke så mye vil jeg tro :) Skal sjekke med sykehuset også før jeg stopper for sikkerhetsskyld.

Jeg gikk på 20 mg frem til positiv test. Så skulle jeg trappe gradvis ned med strengt regime. 4 dager med redusert dose hver gang. Det minste var 2.5 mg i 4 dager. Dette med nedtrapping er viktig og jeg reagerer sterkt på at du ikke har fått informasjon om dette med den ekstremt høye dosen du har fått.

Jeg gikk på 20 mg frem til positiv test. Så skulle jeg trappe gradvis ned med strengt regime. 4 dager med redusert dose hver gang. Det minste var 2.5 mg i 4 dager. Dette med nedtrapping er viktig og jeg reagerer sterkt på at du ikke har fått informasjon om dette med den ekstremt høye dosen du har fått.

Helt enig. Vil tro det er en forglemmelse fra sykehuset. Dessverre så tror jeg at jeg har reagert på tablettene. Har vært veldig dårlig. Begynner å komme seg nå når jeg får mindre mengder.

10mg Prednisolon trenger man ikke trappe ned såfremt ikke det er noe i din situasjon som gjør at legen mener du må. Stadig flere går bort fra nedtrapping på så lave doser. 20mg vet jeg ikke, men det er fortsatt en relativt lav dose. Ved tidligere forsøk har jeg sluttet brått på 5 eller 10mg enten ved negativ test eller ved MA. Siste forsøket mye lengre behandling (10mg fra syklusstart til uke 8), deretter 2 uker nedtrapping.

Back
Topp