Nedtelling til første svangerskapskontroll

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Jeg har time hos lege om 13 dager, da er jeg 6+2.
Fikk beskjed om å komme så snart jeg hadde positiv test da jeg går på noe medisiner, fremfor å vente til uke 8-12.


Når har dere første svangerskapskontroll?

Nedtellingstråden er i gang!
 
Hun veldig sure dama i telefonen på legekontoret sa at jeg måtte ha passert tolv uker for første kontroll, så da ble det ikke før 17. Desember. Føles lenge til!
 
Nei, 18. Desember faktisk. Så enda lengre til. 33 dager...
 
Hun veldig sure dama i telefonen på legekontoret sa at jeg måtte ha passert tolv uker for første kontroll, så da ble det ikke før 17. Desember. Føles lenge til!

Oj, hos mitt legekontor kom jeg inn 8+2 eller noe sist, de tok oss gjerne inn litt før 12 uker
 
Oj, hos mitt legekontor kom jeg inn 8+2 eller noe sist, de tok oss gjerne inn litt før 12 uker
Ja, jeg ble litt sjokkert da hun sa det, men godtok det bare der og da. Er førstegangs, så jeg stolte på at det var vanlig praksis når hun var så utrolig bestemt.
 
Hun veldig sure dama i telefonen på legekontoret sa at jeg måtte ha passert tolv uker for første kontroll, så da ble det ikke før 17. Desember. Føles lenge til!

Da kan du informere henne om at det kom nye retningslinjer i sommer, som anbefaler at kvinner skal kunne få time til første kontroll allerede fra uke 6 dersom de ønsker det.
 
Da kan du informere henne om at det kom nye retningslinjer i sommer, som anbefaler at kvinner skal kunne få time til første kontroll allerede fra uke 6 dersom de ønsker det.

Høres bra ut!
 
Sånn rent informativt:

De nye retningslinjene anbefaler første kontroll mellom uke 6-12. Dette fordi man ønsker et større fokus på levevaner, og man mener at jo tidligere man tar grep, jo bedre for den gravide og barnet i magen. Man skal kunne ta blodprøver og urinprøve allerede på første kontroll. Noen leger vil si at blodprøvene må tas tidligst uke 12. Dette stemmer ikke helt. Veldig mange av blodprøvene kan tas på første kontroll, selv om denne skulle være før uke 12. Ja, noen må tas senere, men det betyr ikke at de andre ikke kan tas før.
Så om dere ønsker kontroll før uke 12, og de sier nei på kontoret, minn de på de nye retningslinjene som kom i juni/juli :)
 
Skal til legen om 4 dag, er da 5+0, men blir da bare for henvisning til TUL. Tenker jeg tar første kontroll etter at jeg har sett liv denne gangen.
 
6 dager, neste onsdag
 
Har vært og tatt blodprøve (hcg). Neste kontroll har jeg ikke bestilt ennå. Hva skjer på første kontrollen?
 
Jeg har time hos lege om 13 dager, da er jeg 6+2.
Fikk beskjed om å komme så snart jeg hadde positiv test da jeg går på noe medisiner, fremfor å vente til uke 8-12.


Når har dere første svangerskapskontroll?

Nedtellingstråden er i gang!


Jeg hadde første time når jeg var 6+4 pga kvalme. Ikke at jeg fikk så mye ut av timen. Men satt opp ny kontroll 11.des (ca 12 uker).

Vært på tidlig ultralyd i dag, 7+3.
 
Har vært og tatt blodprøve (hcg). Neste kontroll har jeg ikke bestilt ennå. Hva skjer på første kontrollen?

Ta med urinprøve. Urinen sjekkes, blodtrykk, vekt, blodprøver tas, utfylling av helsekort og søknad om OUL :)
 
Back
Topp