Nedpress?

Cakegirl88

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Hei,
Har en del uker nå hatt et enormt nedpress når jeg er på toalettet eller sitter på huk. Ubehagelig å akkuratt som det utvider seg og "eser" ut nedentil. Men trekker seg sammen når jeg reiser meg.
Er baby nr 2 og jeg er idag 26+1.

Er noe jeg trenger sjekke eller er det helt normalt (noe jeg tror må bare sjekke).
 
Hei på deg!

Når man er gravid blir alle slimhinner mer blodfulle og dermed fyldigere enn til vanlig. Det kjenner de fleste kvinner også i underlivet. Etterhvert som gravideteten skrider frem blir tyngden fra babyen større og det venøse tilbakeløp fra nederste del av blodet litt vanskeligere. Alene derfor føler mange seg mer fyldige og kanskje også av og til litt mer hovne. Så det du kjenner kan være helt normalt :)

Noen gravide kan i tillegg oppleve at de kjenner seg slappe i bekkenbunnsmuskulaturen. Da kan skjedeveggen liksom komme litt frem i skjedeåpningen og noen ganger kan det kjennes som om "noe" kommer litt ut. Det er ikke noe som trenger sjekkes i svangerskapet, men det kan da være lurt å være bevist på å trene med knipeøvelser - både mens man er gravid og i særdeleshet etterpå.

Lykke til :)
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp