Nedpress, stikninger i skambeinet osv

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Har siden uke 21 slitt med nedpress. Jeg har ikke uvi, ikke GBS osv og jordmor vet ikke helt hva det kan være annet enn at livmora vokser og presser på. Jeg kan nesten ikke ha urin i blæra uten at det kjennes ut som jeg skal tisse på meg. Og i overgår begynte skambeinet (symfusen) å plage meg i tillegg! Jeg blir GAL! Er det flere enn meg som plages med samme problem? Og er det normalt at det er knivstikkende lignende smerter i symfysen?

Klem fra ei som begynner å miste motet :(
Ps. Det er ikke modning, da jordmor sier at da ville det gjort vondt og kommet takvis og det gjør det heldigvis ikke :D

Smertene kan lokaliseres flere steder i bekkenet. Noen har smerter bare foran i symfysen (’skambenet’), andre har smerter i alle 3 bekkenledd og noen har smerter i ett eller begge iliosacralleddene og eventuelt i kombinasjon med smerter fra symfysen. Smertene går ofte ut i setemuskulaturen og/eller er lokalisert på innsiden av lårene. Noen har også smerter nedover baksiden av lårene.

For meg er jeg mest plaget med iliosacralleddene, og stråling nedover beina når det er skikkelig ille. Kjenner det av og til foran i symfysen ved mye belastning. Jeg har veldig god effekt av trening og behandling hos fysioterapeuten. Det verste er å stå og gå på harde underlag, eller mye. Nå har jeg i tillegg generalisert hypermobilitet syndrom, så for min del får jeg også behandling i forhold til det. Tilstanden har forverret seg ved graviditeten, og jeg klarer ikke mye i det daglige av husarbeid eller andre "aktiviteter". Lager jeg middag kjenner jeg det meget godt i bekkenet etterpå. Går jeg tur, og akkurat litt for langt eller for bratt kan jeg være veldig dårlig dagen etter. Så man må rett å slett finne ut av hva som trigger plagene.

Viktigste av alt, start behandling, og hvil før du får store smerter! Ved iling/stikking ta en pause i det du gjør frem til det går over. Ved gjentatt pushing av grenser kan du forværre det betraktelig, og spesielt uten behandling. :oops:

Høres ut som symfyseløsning ja. Eg har hatt da med dei to andre og har begynt å kjenne det meir og meir nå... har og ein del følelse av nedpress, spesielt om
Eg må på do enten eine eller andre veien og om eg står litt over tid.

hadde mykje modning med minste og da va ein del maserier i den perioden...

Back
Topp