Nedpress og kynnere

Kmasa

Glad i forumet
Desemberlykke 2018
nå er jeg i uke 22+3 og har hatt kynnere siden uke 16! De startet ganske tidlig med førstemann også så det har jeg ikke tenkt noe spesielt over.

Men i går så begynte jeg så vidt å kjenne nedpress og kynnerene ble mer intense enn før, og i kveld er det enda værre. Har et ubehagelig nedpress og kynnere som er veldig vonde, samt at det kjennes ut som noe stikker i kjeden(om det i det hele tatt kan ha sammenheng).. er det noen som har det likt eller opplevd det før?

Bekymrer meg veldig nå, men føden mente på at de ikke tar meg inn før jeg har passert uke 24 så de var ikke til noe særlig hjelp.

Ble du ikke innkalt til undersøkelse en gang??

Du er jo for langt på vei til at dette ikke "bare er en bagatell" :s
Ville tatt kontakt med legen asap idag for å være på den sikre siden.

Har også hatt kynnere i flere uker, samt tidvis "stikninger" nedover mot skjeden. Synes det både er ubehagelig og tidvis vondt faktisk. Usikker på om jeg har nedpress, da jeg ikke vet hvordan det skal føles?

Legen sa i alle fall på fredag da jeg var der, at det var vanlig og ufarlig, skulle bare ta det veldig med ro når jeg fikk kynnere. Så vi får satse på at alt er greit for oss begge. :)

Jeg har hatt kynnere fra veldig tidlig av i alle svangerskap, ikke født noe tidligere pga det. Men har ikke hatt nedpress, da.

Det er veldig rart. For Googlet prematur fødsel og på nhi.no's side regnes prematur fødsel fra 23+0 - 36+6. Så da burde de i alle fall gjøre noe når en har nådd 23+0.

Er du i jobb? Det er viktig at du roer helt ned nå. Mange opplever kynnere, uten at det fører til rier. MEN, du må be om å undersøkes for å se om dette påvirker livmorhalsen. Kynnere og nedpress er ingen festlig kombinasjon. Jeg ble avfeid i mitt første svangerskap, frem til jeg ble innlagt med premature rier. Hadde strengt sengeleie i mange uker. (Gikk bra! [emoji4]) I de neste svangerskapene kjente jeg kroppen min bedre og VISSTE at mine kynnere påvirket livmorhalsen og kunne utvikle seg til rier.
Masse lykke til!

Jeg har hatt kynnere i noen uker nå og er i uke 22+5,har også følse av nedpress når jeg får kynnere og må f.eks stoppe opp i noen sekunder før jeg kan gå videre..sist hadde jeg dette hele tiden de siste ukene uten å tenke noe over det(trodde det var normalt)?!fødte på termin sist!Denne gangen sa jeg fra om dette på OUL og fikk beskjed om å gå til lege og sjekke for urinveisinfeksjon da det kan føre til kynnere...syns selv det er litt rart at dette starter så tidlig denne gangen:/ har ikke uvi ifølge legen!er det noe de burde følge opp ekstra kanskje?:)

Har egentlig hørt at kynnere ikke skal gjøre vondt..,men syns selv det er ubehagelig så vanskelig å vurdere..stikkinger nedover som du merker ikke er spark/bevegelse burde de kanskje sjekke nærmere?! Selvom det er mye «plager» som er normalt i svangerskap er det hvertfall bedre med en sjekk for mye,så om du er nervøs for smertene ville jeg ringt føden!:)

Her har jeg også kynnere (ikke så mye, men innimellom) og nedpress. Synes også det var tidlig, siden jeg ikke har hatt det før siste tiden med nr 1 og nr 2. Men har ikke tenkt at det er noe faretegn, hvertfall ikke så lenge det bare er ubehagelig, og ikke vondt. Blir så nøye fulgt opp nå, at det ville være rart om dette var dårlige tegn. Alt har hvertfall sett bra ut på ultralyd og kontroller [emoji4]

Er du i jobb? Det er viktig at du roer helt ned nå. Mange opplever kynnere, uten at det fører til rier. MEN, du må be om å undersøkes for å se om dette påvirker livmorhalsen. Kynnere og nedpress er ingen festlig kombinasjon. Jeg ble avfeid i mitt første svangerskap, frem til jeg ble innlagt med premature rier. Hadde strengt sengeleie i mange uker. (Gikk bra! [emoji4]) I de neste svangerskapene kjente jeg kroppen min bedre og VISSTE at mine kynnere påvirket livmorhalsen og kunne utvikle seg til rier.
Masse lykke til!
Er i permisjon så er ikke all verdens aktivitet om dagen :) men gutten vår ble født med haste ks i uke 31 for snart et år siden så kjenner jeg er engstelig. Ringte igjen i dag, da legen min alltid er fullbooket men til tross for tidligere prematurt barn så var det ikke nok til at de ville ta legging dessverre :(

Jeg har hatt kynnere fra veldig tidlig av i alle svangerskap, ikke født noe tidligere pga det. Men har ikke hatt nedpress, da.

Hadde det likt med forrige, kynnere fra tidlig i svangerskapet. Men nedpresset kom ikke før uke 30 og i uke 31 ble han hentet ut i haste ks.

Her har jeg også kynnere (ikke så mye, men innimellom) og nedpress. Synes også det var tidlig, siden jeg ikke har hatt det før siste tiden med nr 1 og nr 2. Men har ikke tenkt at det er noe faretegn, hvertfall ikke så lenge det bare er ubehagelig, og ikke vondt. Blir så nøye fulgt opp nå, at det ville være rart om dette var dårlige tegn. Alt har hvertfall sett bra ut på ultralyd og kontroller [emoji4]

Så godt at dere får ekstra oppfølging :) jeg endte med å få sønnen min til verden i uke 31 for snart et år siden, da var jeg også veldig plaget med vonde kynnere og nedpress. Syns det er rart at den eneste oppfølgingen vi denne gangen har fått tilbudt er vekstkontroll i uke 32 som attpåtil er uken etter forrige kom til da han var nesten helt livløs.

Så godt at dere får ekstra oppfølging :) jeg endte med å få sønnen min til verden i uke 31 for snart et år siden, da var jeg også veldig plaget med vonde kynnere og nedpress. Syns det er rart at den eneste oppfølgingen vi denne gangen har fått tilbudt er vekstkontroll i uke 32 som attpåtil er uken etter forrige kom til da han var nesten helt livløs.

Går du til jordmor i tillegg til fastlegen? Kanskje du kan ta kontakt med henne istedet?

Så synd at du ikke får mer oppfølging. Her har jeg blitt fulgt opp tett hele veien, nesten mer enn jeg har ønsket selv.. Og av helt "ufarlige" grunner. Rart at det skal være så stor forskjell rundt forbi...!

Går du til jordmor i tillegg til fastlegen? Kanskje du kan ta kontakt med henne istedet?

Så synd at du ikke får mer oppfølging. Her har jeg blitt fulgt opp tett hele veien, nesten mer enn jeg har ønsket selv.. Og av helt "ufarlige" grunner. Rart at det skal være så stor forskjell rundt forbi...!

Ja jordmor går jeg til mest, hun prøver så godt hun kan for å få meg pressa inn i systemet på sykehuset og er minst like fortvilet som meg over at vi ikke får oppfølging når vi har blodpropp i familien og at forrige barnet mitt ble født så tidlig av at morkaken var en eneste stor blodpropp.. i tillegg har han hjertefeil eller hull i hjerte, men vi møter ingen hjelp, heldigvis tar hun meg inn så ofte som hun har tid til! Men hjertelyden til mitt forrige barn var jo der for det om at morkaken sviktet sist, så bekymringen er jo at det oppdages svikt når hjertelyden ikke finns mere siden hun ikke har ul apparat :( vanskelig å kjempe mot sykehussystemet når de ikke har kapasitet til å ta unna pasientene sine..

Ja jordmor går jeg til mest, hun prøver så godt hun kan for å få meg pressa inn i systemet på sykehuset og er minst like fortvilet som meg over at vi ikke får oppfølging når vi har blodpropp i familien og at forrige barnet mitt ble født så tidlig av at morkaken var en eneste stor blodpropp.. i tillegg har han hjertefeil eller hull i hjerte, men vi møter ingen hjelp, heldigvis tar hun meg inn så ofte som hun har tid til! Men hjertelyden til mitt forrige barn var jo der for det om at morkaken sviktet sist, så bekymringen er jo at det oppdages svikt når hjertelyden ikke finns mere siden hun ikke har ul apparat :( vanskelig å kjempe mot sykehussystemet når de ikke har kapasitet til å ta unna pasientene sine..

Så synd at det skal være sånn! Det høres virkelig ikke riktig ut...! Her blir jeg fulgt opp veldig godt, enda det ikke er noe i veien med mine to i magen, og heller ikke større grunn til bekymring.. Håper du og jordmor når gjennom til sykehuset veldig snart..

Er det er anna sykehus i nærheten? Synes det du opplever er forkastelig og ganske sjokkerende....

Hvordan går det? Kanskje du skal vurdere å kontakte en privat aktør, typ gynekolog eller et sykehus, så du får sjekket at alt er som det skal og at du ikke er i behov av mer oppfølging? :)

Jeg har hatt sterke kynnere nesten konstant nå i en uke. Det tar på med smerte og kvalme. Burde jeg dra til legen med det eller kan jeg tørre å vente til mandag når jeg skal til jordmor?

Back
Topp