Nedliggende morkake, erfaringer?

Hoppsideisjohei

Forelsket i forumet
Ble oppdaget på OUL. Nå på kontroll i uke 29 lå den 1cm unna åpningen... fremdeles for langt ned men alt håp for en normal fødsel var ikke ute. Ellers så blir det ks. Ny kontroll i uke 32.

Noen med erfaringer rundt dette? Hvordan gikk det, fikk du føde normalt? Og hvor langt opp bør morkaken være for å kunne gjennomføre vaginal fødsel...? Er 3.gangs

Jeg hadde forliggende morkake i forrige fullgåtte svangerskap.

Det ble oppdaget på OUL, fikk beskjed om at jeg ville få innkallelse til ny UL i uke 31 for å se om den hadde flyttet seg. Noe den gjorde i 95%++ av tilfellene. Da den ville trekke seg oppover etter hvert som livmor vokste.

På kontroll i uke 31, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde flyttet seg. Og at det måtte bli pks på meg.

Jeg dro derfra med en ny time til uke34. Legen jeg møtte da, ville også se. Han mente at det akkurat skulle gå med vaginal fødsel.

Følte meg ikke trygg ettersom gyn spesialist hadde vært så skråsikker noen uker før. Og hvem sier "akkurat gå"??

Fikk ny henvendelse til UL i uke 36... Inn til gyn spesialist... Der var de fortsatt skråsikre på at det måtte bli pks. Ettersom den ikke hadde flyttet seg...

Uke 38/39 kom snuppa til verden[emoji173]️ som planlagt keiser...

Men det er veeeeeeldig sjelden at den ikke flytter seg. Det går nok bra[emoji4] og man avgjør ingenting før minst uke 36. Så du har god tid på å vokse den bort fra exit [emoji6]

Ble oppdaget på OUL. Nå på kontroll i uke 29 lå den 1cm unna åpningen... fremdeles for langt ned men alt håp for en normal fødsel var ikke ute. Ellers så blir det ks. Ny kontroll i uke 32.

Noen med erfaringer rundt dette? Hvordan gikk det, fikk du føde normalt? Og hvor langt opp bør morkaken være for å kunne gjennomføre vaginal fødsel...? Er 3.gangs

Hei!
Jeg hadde forliggende morkake ved min første fødsel. Da var den 1 cm fra indre mormunn ved fødselen. Jeg var på ul i uke 36 for en siste sjekk og ble klarert til vaginal fødsel, men måtte ha ekstra oppfølging med venoflon klar om noe skulle skje. Fødselen gikk kjempefint og jeg hadde ingen problemer knyttet til morkakeplasseringen :)

Ved ordinær ul- fikk jeg betegnelsen placenta totalis, mens på de videre sjekkene (tror det var i uke 30 og 36) så var det placenta marginalis :happy:

Lykke til og håper morkaken trekker seg opp og vekk fra livmormunnen!

Her oppdaget de også på oul med nr 3 at morkaka lå for langt ned og nærme åpningen. På ny ul i uke 28 hadde den flyttet seg såpass at de sa at det gikk fint å føde vaginalt. Husker ikke hvor langt unna den lå da, men de sa at den helt sikkert ville flytte seg enda mer. Og det hadde den gjort på neste ul i uke 32. Så her gikk det helt fint å føde vaginalt[emoji4]

Forrige graviditet hadde jeg det samme. Husker ikke hvor langt ned den var, men da jeg var på ekstra sjekk i uke 32 hadde den flyttet seg så jeg fikk føde normalt [emoji4]

Venninne av meg hadde total foranliggende ved oul. På 32 ukers kontroll hadde den flyttet seg og hun fikk føde normalt :)

Back
Topp