Nederst på rangstigen...

Greven av gral

Forumet er livet
VIP
på skolen hos oss er det diskutert opp i mente om hvem som fortjener mest lønn. Noen eier ikke skamvett. En lektor på studiespesialiserende mener det er deres rett å heve opp til 1800 kr for en vikartime. Jeg syns dette er rovdrift på systemet og mener at INGEN er verdt en slik lønn. Dessuten mener jeg det er å stjele fra elevenes budskjett,ikke rart vi aldri har penger til noe som kommer elevene til gode. De mener selvfølgelig at renholdere, vaktmester, kontorpersonell er lite verdt og trenger ikke blande seg inn, bare være usynelige og bistå der det trengs...
Vel i dag er vi fintet ut av de nederst på rangstigen... Vi lærer er ikke i streik. Men renhold og vaktmester, samt kontorpersonell er. Overraskende for noen, så stopper faktisk skolen opp. I morgen har vi permitert 750 elever!!!

Nok et eksempel på at vi trenger alle samfunnslag og jeg unner renholderne et realt lønnspåslag for å ta opp dritten etter alle andre. Det er beundringsverding den jobben de gjør på vår skole...

Kunne ikke vert mer enig..
Jævla mange idioter der ute som sitter på sin høye hest og ser nedover på alle andre..
skulle likt å skambanka alle sammen.
Sånne mennesker provoserer meg noe helt forjævlig

Sånn synes jeg ofte holdningene er til de som har gått høyskole/universitet. De ser bare sitt og eget. Hva er jeg verdt! Men ser ikke det at de ikke får utført jobben sin om de "under" ikke gjør sin. Jeg har ikke gått høyskole og er veldig glad for det. Er redd jeg hadde fått de samme holdningene. Dette er trist å lese synes jeg, for alle jobber i samfunnet er avhengig av hverandre. Og det er mange yrker som trenger ett løft!

søteste skrev:
Sånn synes jeg ofte holdningene er til de som har gått høyskole/universitet. De ser bare sitt og eget. Hva er jeg verdt! Men ser ikke det at de ikke får utført jobben sin om de "under" ikke gjør sin. Jeg har ikke gått høyskole og er veldig glad for det. Er redd jeg hadde fått de samme holdningene. Dette er trist å lese synes jeg, for alle jobber i samfunnet er avhengig av hverandre. Og det er mange yrker som trenger ett løft!

Heldigvis tror jeg sånne holdninger tilfaller unntakene snarere enn regelen. I alle fall er mitt inntrykk at i de fleste yrkesgrupper støtter de hverandre uavhengig av stilling og utdanning. Jeg har høyskoleutdanning, men jeg ser på ingen måte ned på de som ikke har det og det tror jeg at jeg kan si rimelig sikkert om de aller fleste jeg kjenner.

Nå sikter jeg ikke til deg, søteste, men hvis man snur på det vil jeg si at man oftere støter på "ovenfra og ned"-holdninger andre veien -  at man blir tatt for å være kjepphøy og tro man er høyt på strå fordi en har valgt å utdanne seg. Janteloven gjør seg gjeldende også i disse sammenhenger. 

Når det er sagt stiller jeg meg helt bak HI - det er jo nok et bevis på at vi utfyller og er avhengige av hverandre.

FrkPedersen skrev:

søteste skrev:

Heldigvis tror jeg sånne holdninger tilfaller unntakene snarere enn regelen. I alle fall er mitt inntrykk at i de fleste yrkesgrupper støtter de hverandre uavhengig av stilling og utdanning. Jeg har høyskoleutdanning, men jeg ser på ingen måte ned på de som ikke har det og det tror jeg at jeg kan si rimelig sikkert om de aller fleste jeg kjenner.

Nå sikter jeg ikke til deg, søteste, men hvis man snur på det vil jeg si at man oftere støter på "ovenfra og ned"-holdninger andre veien -  at man blir tatt for å være kjepphøy og tro man er høyt på strå fordi en har valgt å utdanne seg. Janteloven gjør seg gjeldende også i disse sammenhenger. 

Når det er sagt stiller jeg meg helt bak HI - det er jo nok et bevis på at vi utfyller og er avhengige av hverandre.

Jeg har også høgskole utdanning og er snart ferdig lektor. Men jeg har ikke slike holdninger. Jeg tror heller ikke at det er representativt.Men snarere en ukultur som har fått vokse frem hos oss.
Jeg mener vi er helt avhengig av hverandre for at samfunnet skal gå rundt og har stor respekt for den jobben andre gjør. I tillegg så er det min jobb å utdanne nye yrkesutøvere og derfor holdningene for andre arbeidsgrupper viktig. 

søteste skrev:

Jeg jobber i helsevesenet, og jeg har høgskoleutdanning. Min erfaring er at det ofte er omvendt. De med fagbrev mener de enkelt kan gjøre samme jobb som oss med høgskoleutdanning, og det er mye janteloven som er ute og går. Min opplevelse er at vi alle trenger hverandre. Lønn burde settes etter utdanning, og ulike utdanninger med samme lengde burde likestilles lønnsmessig. Det burde også være en viss lønnsavstand, dog ikke for stor, mellom f.eks fagarbeider, bachelor, master, videreutdanning osv osv. Da vil man se at det faktisk lønner seg å gå flere år på skolen med studielån, og man får igjen for det økonomisk.

FrkPedersen skrev:

søteste skrev:

Det er jo kjempe bra at dere ikke har sånne holdninger. Nå skrev jeg ikke alle, men veldig mange. Merket veldig forskjell på de som valgte høyskole og de ikke også. Og ikke minst lest dette både her inne og på andre nettforum. Jeg har møtt ofte slike holdninger fordi jeg tjener veldig bra, men har ikke høyskole. Jeg får ofte slengt etter meg at jeg ikke fortjener min lønn pga jeg ikke har gått høyskole. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, men kan jo hende at dette igjen ødlegger holdninger til de "over" Som sagt veldig mange har slike holdninger. Og jeg skal ikke nekte for at mange som også som er lavt utdannet som er litt jantelov. Men faktumet er at alle yrker er avhengig av hverandre. Og hvordan hadde samfunnet blitt om alle skulle gått høyskole, vi trenger folk i alle yrkesgrupper. Derfor må nok også de nederst på rangstigen ha lønnsøkning også.

Kleo79 skrev:

søteste skrev:

Jeg jobber i helsevesenet, og jeg har høgskoleutdanning. Min erfaring er at det ofte er omvendt. De med fagbrev mener de enkelt kan gjøre samme jobb som oss med høgskoleutdanning, og det er mye janteloven som er ute og går. Min opplevelse er at vi alle trenger hverandre. Lønn burde settes etter utdanning, og ulike utdanninger med samme lengde burde likestilles lønnsmessig. Det burde også være en viss lønnsavstand, dog ikke for stor, mellom f.eks fagarbeider, bachelor, master, videreutdanning osv osv. Da vil man se at det faktisk lønner seg å gå flere år på skolen med studielån, og man får igjen for det økonomisk.

Kunne ikkje blitt meir enig!

søteste skrev:

FrkPedersen skrev:

søteste skrev:

Det er jo kjempe bra at dere ikke har sånne holdninger. Nå skrev jeg ikke alle, men veldig mange. Merket veldig forskjell på de som valgte høyskole og de ikke også. Og ikke minst lest dette både her inne og på andre nettforum. Jeg har møtt ofte slike holdninger fordi jeg tjener veldig bra, men har ikke høyskole. Jeg får ofte slengt etter meg at jeg ikke fortjener min lønn pga jeg ikke har gått høyskole. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, men kan jo hende at dette igjen ødlegger holdninger til de "over" Som sagt veldig mange har slike holdninger. Og jeg skal ikke nekte for at mange som også som er lavt utdannet som er litt jantelov. Men faktumet er at alle yrker er avhengig av hverandre. Og hvordan hadde samfunnet blitt om alle skulle gått høyskole, vi trenger folk i alle yrkesgrupper. Derfor må nok også de nederst på rangstigen ha lønnsøkning også.

Først av alt trist at du har truffet på sånne holdninger, de hører ingen steder hjemme. 

Ellers er vi tydeligvis enige:)

All ære til deg,-og for at du trekker dette frem i lyset.Samfunnet er jo gjennomsyret av høyskoleutdannede nedlatende holdning.Man møter dette overalt i samfunnet.Vi har helt klart fått et klasseskille.Den ene masteroppgaven etter den andre er der dette er aktuelt fyllt til randen av nedlatende,og negative vurderinger av lavtlønnende.Nåde den som ikke har høyskoleutdannelse.Jeg savner en mer "jordnær" tilnærming,enn å stryke alle over en kam.Det fins enormt mange som ikke fortjener slike forutinntatte meninger,og skriblerier.Hva med å ta folk på fersken når de sier og gjør noe bra,-sånn som du her har gjort?
Alle slike holdninger følger folk fra vugge til grav.Fra barnehage til gamlehjem.Det er nitrist å være vitne til.Jeg har lovet meg selv at hvis jeg noensinne vinner i lotto,skal jeg sette av et fond til universitetstudenter som lover å skrive sin oppgave basert på noe possitivt, og som fremmer hvilke viktige mennesker vi har rundt oss.Hvilke oppfinnsomme måter de løser sine utfordringer på, når de tjener mindre enn høyskoleutdannede,og kanskje til og med er hjemmeværende.
Det er ikke mange årene siden næringsmiddelindustrien var selve ryggraden i arbeidslivet.Det hadde ikke gjort noe om det hadde vært slike jobber til alle som ønsket det.Man burde leve i et samfunn hvor alle hadde et felles ansvar for at alle struttet av stolthet enten de vasket,tømte søppel,lærere,postombud,tannlege,ordfører,vernet bedrift,butikkansatt,assistent osv osv.
Hvis man stiller det hele på hodet littegrann å spør hva man fikk ut av at "rødstømpene"med Gro i spissen fikk alle damer ut i arbeidslivet.Høyere boligpriser,-det er helt sikkert!Ellers har samfunnet utviklet seg både possitivt og negativt.Jeg for min del syns mest synd på den oppvoksende generesjonen.De skal konkurrere med arbeidskraft fra hele EØS området,og små utsikter til fast jobb.Joda,mange får fast jobb også,-men da skal man helst være høyt utdannet.Noen klarer ikke kravene til utdanning,noe også OECD satte søkelyset på i fjor høst da de de møttes i Oslo for å diskutere arbeidsløshet,og utdanning i EU/EØS.Noe som er helt sikkert er at det kan bli enklere å velge ungdom fra vikar og bemanningsbyråer.Hvor står da disse når de vil etablere seg?Akkurat!Jeg er ganske så bekymret for fremtiden til spesielt ungdom som vokser opp i dag.De kommer til å trenge sine foreldre mye lengre enn sine 18 år!!
Hvorfor ikke høyne statusen til lavtlønnende,-de gjør en meget viktig jobb.De har som regel en meget fysisk utfordrende jobb,-og klarer derfor ikke å stå i jobb til de blir fulltidpensjonert.De mister da i tillegg til å være lavtlønnet,en fremtidig pensjon fordi det ikke er tatt høyde for at kroppen ikke makter mer!
Jeg bøyer meg i støvet for alle som gjør sin "drittjobb"!!!

... og forresten er jeg ikke overrasket over at lektor på spes.ped ønsker ei timeslønn som ved konsulenttjenester.Har du noensinne lest deg til hvor mye stat og kommune,-for ikke å snakke om NAV bruker i konsulenttjenester.Du tror det ikke før du får se det!Det er nesten som X-files.I stedet for å gi fast ansettelse,og slippe tid på opplæring hele tiden(NAV)brukes konulenttjenester.Ellers når konsulenttjenester nyttes sikres ikke tilstrekkelig at det settes krav til at også kompetanse legges igjen.De utfører jobben og drar,mens bestiller sjelden har fått kompetanse på kjøpet!Jeg skjønner ikke tankegangen...

Back
Topp