Nedentil etter fødsel! intimt..

Mariamia

Forelsket i forumet
Her kommer århundrets spørsmål, og jeg lurer sååå fælt! [:)]

Denne ungen skal jo ut, og det må jo gjøre noe med.. underlivet..

Jeg har jo skjønt at det blir sårt og vondt og at man blør i mange uker etterpå osv, men dette holder ikke for meg. Mer info takk!!

Er det slik at du ikke greier å sitte omtrent? Kan man ikke tørke seg med papir på mange dager? Hvordan blir dette når det er sårt og uggent og man skal blø i en evighet oppå det hele? Bruker man gjerne dusjen hjemme også?
Det er noen ganger etter at vi har hatt sex jeg kan få jæskla vondt der nede, en sånn brennende følelse, greier ikke ta på med noe (blitt litt tørt underveis) - det må da bli noe a la dette??

Gruer meg til å ikke helt ha kontroll over ting der nede for å si det mildt!! Anyone?

Det tror jeg er veldig forskjellig fra person til person....

Førstegangs her og, så har ingen erfaring, men har hørt at dette er veldig forskjeldig fra person til person.
Renselsen (som er den blødningen du har etter fødselen) varer vel fra en uke.... +++ til tja individuelt lenge.
Noen spyler seg med dusj nedentil og bare forsiktig tørker seg med papir etterpå (selv har jeg kjøpt inn sånn megasoft greie for å ha med på sykehuset. Der har de jo relativt grov papir).

Noen må¨sys, men ikke alle, det er jo en forskjel, om du har noe ytterlige sår der nedentil...

Går jo ikke å svare på alt på forhånd.... må bare ta det som det kommer...

KOmmer nok veldig ann på fra jente til jente ja;) Noen har rett og slett høyere smerteterskel enn andre;) Men slik som jeg hadde det etter første gang var det hovent og ømt å sitte en liten uke etter fødsel. Dette kan du dempe ved å sitte på en pute eller liknende:) Annbefaler deg å ha noe godt å sitte på når du skal hjem fra sykehuset hvertfall:)

Sier seg kanskje selv at det ikke er så godt å tørke seg nedentil, men om du kjøper deg mykt toalettpapir som du kan klappe deg tørr med i stedenfor hjalpe dette også:) Er heller ikke sikkert du kommer til åblø i en hel evighet, jeg blødde veldig lite og ikke lenger enn små 3-4 uker:) Er også veldig godt å dusje seg nedentil et par ganger om dagen når du er hjemme med kjølig vann da det lammer litt;)

Ja, jeg hadde vondt for å sitte( har det tildels enda) Klapper bare med papir når jeg har vært på do. skylte godt med dursjen i dag når jeg dursjet klappet forsiktig etterpå med håndduk. Har blødd endel, men har begynt og avta veldig nå. I går kveld kom det ut store klumper med rester etter fødsel *ekkelt* Tørr ikke tenke på hvor vondt det vil være og ha sex i begynnelsen.

Men alt er individuelt og det er ikke sikkert du blir å ha det sånn. Fikk smertestillende torsdag kveld, fredag morgen og fredag kveld for og kunne fungere og klare og sove

Æ glømte jo å si at æ ble sydd ganske mye og det har nok litt å si med at æ er så øm spesielt når æ sitter.

Veldig forskjellig fra person til person ja, noen har seg jo et par dager etter fødselen liksom. [:-] Ikke sikkert man blør i ukevis en gang, jeg blødde ikke særlig lenge, heldigvis. Klarte fint å sitte dagen etter fødselen, selvfølgelig litt ømt men sånn er det nå bare. Spylte med dusjen når jeg tisset for det svei sånn pga et par pyntesting, ellers klappet jeg tørt med mykt dopapir den første tiden. 

Er nok veldig ulikt fra person til person..men om du er veldig øm etterpå kan en badering være ok sitte på[;)] og om det svir veldig når du skal på do, kan det være lurt å ha en mugge med litt vann til å "helle" over der nede mens du tisser[;)] om du ikke er så heldig at du har en dusj som rekker heeeelt bort til do skåla da[:)]

Med storesøster var det iallefall greit å ha ett litersmål med lunkent vann å helle over musa når jeg tisset hjemme de første dagene for jeg syns det svidde så jævli... tiss i sår [:@][&:][:(]
Og jeg hadde kun "skrubbsår".... bare ett tips [8D]

Blødningene kommer fra livmoren, og de gjør heller ikke vondt annet enn mens etterriene pågår. Som førstegangs er det ikke vanlig å kjenne så mye til dem.
Stingene blør ikke annet enn føste dagen.
Har man sydd mye, er det mer smerter involvert. Har man sydd lite eller ingenting, er det mest ømt og hovent.
Jeg har opplevd begge deler og det var definitivt en annen opplevelse med lite "broderier" i forhold til å ha sydd på kryss og tvers.
Å gå på do har gått greit hos meg. Men jeg har vært nøye på å drikke mye så urinen ikke blir så konsentrert, for da svir den mer. Og jeg har skylt med dusjen, sittet i grønnsåpevann og fønt underlivet tørt etter både dobesøk og dusj. Når jeg ikke har vært hjemme og måttet på do, har jeg klappet med dopapir. Det har gått helt fint.

Alt i alt synes jeg ikke det har vært så ille, selvom det er litt sårt og vondt i begynnelsen, men litt løse bukser og kanskje også skjørt er ikke så dumt å bruke i begynnelsen.

Kan jo bare snakke for meg selv men...

Jeg hadde vel renselse ca halvannen uke eller noe, hadde ikke noe vondt når jeg tisset, men det klødde og svidde litt fordi stingene grodde (sydde bare noen pyntesting, så var heldig). Jeg brukte vanlig dopapir hele tiden, så det var ikke noe problem. Etter tre uker hadde vi sex igjen, og det var ikke vondt, bare veldig skummelt [8D] Hadde heller ikke vondt for å sitte.

Men det vil jo variere veldig med hvor mye man har sydd også da.

Takk for svar! Da har jeg egentlig fått frem litt av det jeg lurte på, og det virker som om jeg kan lene meg tilbake og slappe av.. kanskje blir det ikke så ille! [;)]

Nå har jeg hatt to heeelt forskjellige fødsler, så forskjellige følelser og tanker her i gården om det å ha sex igjen...

Men for å starte med renselsen... Med storebror fossblødde jeg i 4 uker, og hadde 1 uke med mindre blødninger. Så alt i alt varte renselsen i 5 uker med han. Med lillesøster nå blør jeg MYYYE mindre, og det ser ut som de siste dagene på mensen liksom.... Mer slim enn blod...[8|] Håper jeg kan slippe unna med færre uker denne gangen, men kaer absolutt ikke, siden det er så lite blødninger...

Med storebror fikk jeg mensen tilbake etter 7 uker (dvs. 2 uker uten blod, og så 1 uke med mensen igjen[:'(]). Den kom mer eller mindre regelmessig (hver mnd i hvertfall..)... Håper jeg kan slippe mensen i 1 års tid denne gangen[8D] (Lov å være opptimist ikke sant[8D][:D])

Jeg hadde vondt for å sitte etter første fødsel, pga brekt halebein, og det var vondt å gå... Måtte ligge i en bestemt stilling, og ting var egentlig litt fælt. Hadde smertestillende fra sykehuset, og måtte ta avføringsmiddel etterpå for å ikke ødelegge mer når jeg gikk på do... Men jeg sluttet fort med dette, og taklet heller smertene... Men var ikke vondt å tisse!
Denne gangen hadde jeg ikke vondt i det hele tatt, hverkenmed nr 1 eller 2 på do, og heller ikke å tørke. Alt er tipp topp der nede[:D]

Vi hadde sex 10 uker etter fødsel sist (ca). Da hadde jeg revnet fra a til å, i tillegg til at jeg brakk halebeinet... Hadde kviet meg til debutten etter fødselen, men det gikk greit, bortsett fra halebeinet som værket...
Denne gangen gleder jeg meg til å bl ferdig med blødninger, så vi kan hoppe i senga igjen[8D][:D] Har ingen kvaler med dette i det hele tatt[:D][8D]

det er utrolig forskellig..
Noen rivner mye, noen må klippe, mens andre slipper unna..

Jeg synest det var vondt å sette seg ned etter fødselen, JM synest det var litt rart og sjekket meg, og da hadde jeg en blåkul på 5-6cm som stakk UT av huden der nede... Hu bare lo å sa "ikke rart det gjør vondt"... hehe
Jeg møte klippe å sy 5 sting..

Husket jeg grudde meg for å gå på do å gjøre nr 2 første gang, så gale at jeg fekk forstoppelse, så fekk en tablett med JM, gikk på do og det gjorde ikke vondt i det helle tatt[:)] så vendig inviduelt det der[:)]

Tror vi hadde sex først 5-6 uker etter fødsel, men det var for JEG grudde meg da.... men gikk heldigivs bra.. typen var SÅÅÅÅ forsiktig da.. hihi[:)]

Jeg blødde i ca 2 uker...etter det var det bare som spotting...
Måtte tisse i dusjen i 3-4 dager, takla ikke dopapir...[&:] sydde masse, revna masse innvendig og de måtte klippe ganske mye...var ømt i stingene ganske lenge...
Sex hadde jeg ikke sjangs å prøve på de første 8 ukene, etter det begynte vi å "øve" litt, gikk greit etterhvert...

Leste tips om å bruke hårføner for å tørke seg nedentil etter dusjen?
Har det noe for seg?

ORIGINAL: Tao

Leste tips om å bruke hårføner for å tørke seg nedentil etter dusjen?
Har det noe for seg?

Mye mer skånsomt og forsiktig. Lønner seg å trykke på den "kaltluftknappen" hvis fønern din har det. Da slepper'n irritasjon fra dopapir og sånn, men er jo litt mere styr da... Kommer helt an på hva du tåler / trenger...

Back
Topp