Ned i vekt under svangerskap

hønemor_90

Blir kjent med forumet
Jeg er overvektig og hadde akkurat begynt så smått å trene og endre kosthold da jeg fant ut at jeg var gravid. Er 5+5, og har allerede begynt å gå opp i vekt pga at jeg "må" spise det jeg har lyst på. Jeg vil fortsatt gå ned i vekt! Selvfølgelig på en sunn måte som ikke er skadelig for babyen. Hva kan jeg gjøre? Noen tips? Vil ikke være overvektig mer!

Det er sagt veldig klart i fra fra leger at man ikke skal slanke seg under svangerskapet! :) Hadde selv begynt å trene før jeg fant ut at jeg tydeligvis var gravid, så nå må slankingen stå på hylla en stund :p Men det å spise sunt og røre seg (gå turer, yoga, etc) kan nok ikke være skadelig :)

EDIT: Her er en link fra lommelegen :-) http://www.lommelegen.no/legesvar/sunt-kosthold-gravid

Jeg trener 2-3 ganger i uka, og håper jeg kan det så lenge som mulig.

Ikke noe problem å trene styrke. Jeg har kuttet ut kettlebells nå, men det er mer fordi jeg har problemer med skuldrene.
Unngår også altfor høy puls pga kvalme. Kaster opp om pulsen blir for høy :P

Ang. kosthold så kommer man langt ved å kutte ned på sukker :) men jeg vet så godt hva du mener med at du må spise det du vil ha. :)

Kanskje vi kan lage en treningstråd hvor vi motiverer hverandre?

Jeg har det litt på samme måte. Man kan rett og slett ikke spise alt man har lyst på, men spis sunt og i fornuftige mengder. Jeg vet at det er vanskelig, jeg greide det nemlig ikke sist gang. Jeg kommer ikke til å trene noe særlig med styrke under svangerskapet, men kommer til å gå mange lange turer :) mitt mål er ikke å gå ned i vekt, men å gå minst mulig opp. Som overvektig trenger man ikke legge på seg like mye.

Jeg tenker det er stor forskjell på å slanke seg og å leve sunt. Hvis overvekten din kommer av usunne vaner er det bare å fortsette med de sunne vanene du hadde kommet inn i :) om du da går ned litt i vekt gjør det ingenting så lenge kroppen får i seg de næringsstoffene den trenger. Det er også bare bra å være aktiv, men om du ikke er vant til å trene hardt er det nok lurt å trene i moderate mengder heller :)

Du skal ikke ned i vekt uansett om du er overvektig, men vektoppgangen skal ikke overstige 5 kg. Dvs, sunt kosthold og fysisk aktivitet er viktig, så fortsett med gode vaner. Lykke til!

Knebøy, gå turer, spis sunt, svømming, det er mye du kan gjøre :) bare ikke til det ekstreme :)

Jeg er overvektig og hadde akkurat begynt så smått å trene og endre kosthold da jeg fant ut at jeg var gravid. Er 5+5, og har allerede begynt å gå opp i vekt pga at jeg "må" spise det jeg har lyst på. Jeg vil fortsatt gå ned i vekt! Selvfølgelig på en sunn måte som ikke er skadelig for babyen. Hva kan jeg gjøre? Noen tips? Vil ikke være overvektig mer!
Ikke lett, her har jeg faktisk gått ned første 3 mnd pga dårlig matlyst..

Jeg er også overvektig, har alltid vært. Har ingen planer om å fortsette å være det resten av livet, men slik har jeg også alltid tenkt. Før jul hadde jeg gått ned 16 kg, mye for mange, men lite for meg. Tingen er, her må man tenke på seg selv, å slanke seg er mangt, for meg er det praktisk talt å være normal -for en som er normalvektig og har et sunt kosthold. Men det har jeg aldri hatt eller vært...Jeg har ikke vært aktiv, en times tur i litt tempo i skaugen for meg gjør at pulsen blir så høy at jeg ikke kan føre en samtale, -så her må vi lytte til vår egen kropp. Jeg går tur, når jeg føler for det, jeg svømmer litt...hvis jeg har tid til det. Jeg prøver å spise frukt som mellommåltid og holde meg unna isen, smågodtet osv. Men jeg klarer det ikke alltid, derfor er jeg heldig som har en god venn i meg selv som sier at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet fordi jeg sprakk. Jeg gir meg heller ros når jeg har gjort ekstra husarbeid, tok trappa i stedet for heisen, presset meg litt mer enn jeg ellers gjør. Det er ikke alltid gøy som overvektig å tøye noen grenser når man er ute offentligheten for man svetter...gjerne mye det er ubehagelig og flaut, men jeg er så heldig som har en mamma som skaffer meg treningstøy som jeg har under normale klær, som transporterer svetten bedre og hindrer lukt. Det handler om å gjøre små drypp, etter hvert (håper jeg ) har man et litt sunnere kosthold, og mer normal vekt. Lytt til deg selv, og hør hva du har å si.. Og vær snill og ikke kritisere deg selv for mye, ros kommer langt! Sry for langt innlegg, brenner visst litt for dette...:-P

Jeg er ganske bekymret, vekta viser vær dag vekt nedgang på 0,2 kg, og det blir fort endel løp av en uke :s
Har mageproblener(ikke relatert graviditet) så er redd det forsaker at jeg går nedover

Jeg er i akkurat samme situasjon. Jeg er overvektig, og har allerede slanket meg 15 kg. Akkurat nå må jeg spise hele tiden for å dempe kvalmen, men kvalmen varer ikke evig. Jeg kommer til å spise det jeg må og kroppen vil ha fram til kvalmen forsvinner, så skal jeg heller fokusere på å være sunn etter kvalmen er borte. Alternativet for meg er å spise lite og sunt og kaste opp pga det, og da gå ned i vekt. Eller spise slik jeg gjør nå og unngå å kaste opp. Da går jeg ikke ned, men har heller ikke gått opp noe enda. Jeg tenker det er det beste alternativet for både meg og fosteret. :)

Jeg har alltid hatt noen kg for mange, og bestemte meg nå 1.feb at jeg skulle begynne med litt mer turer, litt mer fysisk aktivitet og litt strengere på hva jeg dytter i meg. Men så er jeg allrede begynt å være sliten etter jobb, legger meg tidlig og har så utrolig lyst på det meste. Heldigvis klarer jeg å holde meg unna en del ting å spise, men kommer meg likevel ikke ut.
Så nå må nesten samboeren min være streng med meg, dra meg ut på tur sånn at jeg får litt bedre form sånn at svangerskapet kan gå så lett som mulig.
Kanskje det er noen i Bergensområdet som trenger en gåparter?

Stor forskjell på å leve/spise sunt og å slanke seg. Planlegg måltidene, så blir de ofte sunnere. Handle inn en eller to ganger i uken, og ikke gå innom butikken når du er sulten. Man MÅ ikke spise noe selv om man har lyst på det,og er det ikke tilgjengelig er det lettere å holde seg unna. Det går også ån å prate med en ernæringsfysiolog, som kan hjelpe deg å sette sammen en plan som gjør du du får i deg det du trenger.

Om du er kommet i gang med trening, fortsett med det, men lytt til kroppen din. Hvis ikke knuser du uansett de som ligger på sofaen med å komme seg ut på tur et par dager i uken.

Lykke til, både med graviditeten og med trening og kosthold ☺

Jeg er ganske bekymret, vekta viser vær dag vekt nedgang på 0,2 kg, og det blir fort endel løp av en uke :s
Har mageproblener(ikke relatert graviditet) så er redd det forsaker at jeg går nedover
Kanskje en fordel å dra til lege? Er ikke bra når du går ned så mye så fort.

Jeg sniker fra september.
Jeg raste ned 4 kg tidlig i svangerskapet.
Det samme gjorde jeg sist.
Jeg er slank, 53 kg.
Legen sa det var like normalt å gå ned som å gå opp i starten. Etter 3-4 mnd er det vanlig at vekten øker. Så tror ikke du trenger å bekymre deg:)
Maner ofte uggen og uvel i starten og matlysten er ikke på topp.
Kiloene kommer nok skal du se.

Back
Topp