Ned i vekt etter svangerskap

Kicks

Gift med forumet
Assistert-jentene
Etter tvillingsvangerskapet som sluttet for snart 4 mnd siden stabiliserte vekten seg på 9 kg mer enn startvekten en stund før jeg begynte å gå opp i vekt. Jeg ammet i 3 mnd, men vekten går nå litt oppover (dette begynte før jeg sluttet å amme). Under ammingen hadde jeg enormt stort søtsug, og spiste mye sukker, likevel holdt vekten seg stabil i ca 2 mnd da.

Med et bekken som ikke er bra enda, og jeg verken klarer fysisk eller strekker til i hverdagen med to små til trening, ønsker jeg noen enkle og gode tips for å gå ned i vekt. Det kan ikke bli for avansert siden jeg ikke har mye tid eller energi til å gjøre det store ut av det.

Før graviditeten veide jeg 52 kg, og nå 65 kg. Jeg misliker kroppen min mer og mer, og kjenner jeg ikke klarer å akseptere den.. I det siste har jeg tenkt det letteste vil være å bare spise det mest nødvendige, for å ikke gå kjempesulten, selv om jeg vet det ikke er sunt det heller.
 
Etter tvillingsvangerskapet som sluttet for snart 4 mnd siden stabiliserte vekten seg på 9 kg mer enn startvekten en stund før jeg begynte å gå opp i vekt. Jeg ammet i 3 mnd, men vekten går nå litt oppover (dette begynte før jeg sluttet å amme). Under ammingen hadde jeg enormt stort søtsug, og spiste mye sukker, likevel holdt vekten seg stabil i ca 2 mnd da.

Med et bekken som ikke er bra enda, og jeg verken klarer fysisk eller strekker til i hverdagen med to små til trening, ønsker jeg noen enkle og gode tips for å gå ned i vekt. Det kan ikke bli for avansert siden jeg ikke har mye tid eller energi til å gjøre det store ut av det.

Før graviditeten veide jeg 52 kg, og nå 65 kg. Jeg misliker kroppen min mer og mer, og kjenner jeg ikke klarer å akseptere den.. I det siste har jeg tenkt det letteste vil være å bare spise det mest nødvendige, for å ikke gå kjempesulten, selv om jeg vet det ikke er sunt det heller.

Hei Kicks,

Jeg forstår at det er utfordrende å finne tid til å trene i en hektisk småbarnshverdag!

Det er viktig å ha en kropp man er komfortabel med, og det er også viktig å tenke på å ha en sunn vekt. Jeg vet ingenting om din BMI, og kan derfor bare uttale meg på generelt grunnlag. Du kan måle din BMI her, samt regne ut et anslag for ditt kaloribehov. Det er anbefalt å ha en BMI som er innenfor normalområdet, men merk at BMI er et veiledende verktøy, og tar ikke hensyn til andel muskelmasse for eksempel.

Les mer: 3 tips for å gå ned i vekt

Dersom du kjenner at du har søtsug og ofte spiser søte ting med mye kalorier og lite næringsstoffer, ville jeg begynt med å ikke ha slike produkter i huset rett og slett. Tilgangsbegrensning er et nyttig triks. Ved å rett og slett ikke ha tilgang på søtt og salt snacks, blir det automatisk til at man spiser mindre av det. Det kan være litt vanskelig i starten, ettersom man er vant til å ha tilgang på det, og kjenner at man har lyst på det.

Det samme gjelder hvis du passer på å ha frukt og grønnsaker tilgjengelig. Gjerne ferdig oppkuttet i kjøleskapet. Etterhvert vil man heller spise av dette når man er fysen på noe.

Det er lurt å velge grove kornprodukter og grønnsaker med mye fiber, gjerne til alle måltider. Slike produkter metter godt, kan ha en positiv virkning på kolesterol, og bidrar med mange vitaminer og mineraler. Grove brødskiver med pålegg som mager ost, smøreost, mager skinke eller mager leverpostei f.eks er supert til frokost, lunsj eller kveldsmat. Grove knekkebrød er også fint.

Det er fint å velge grønnsaker til mellommåltider, og sørge for å ha det tilgjengelig og ved siden av middagen. Å fylle halvparten av tallerkenen med salat og/eller grønnsaker til hver middag (og eventuelt lunsj) er et nyttig triks ved vektnedgang, da det fyller magesekken godt og man føler seg mett lengre, men det gir få kalorier. Fiberet er også bra for fordøyelsen.

Som mellommåltider og til frokost er det fint å velge magre meieriprodukter slik som magre melketyper, yoghurt, lettost, cottage cheese og kvarg. Spis gjerne dette sammen med litt korn og frukt. Melk og meieriprodukter bidrar med mange nyttige næringsstoffer slik som proteiner, kalsium, jod, B12 og B2.

Les mer om vektnegang på Melk.no og finn gode oppskrifter

Helsemyndighetene anbefaler 3 magre meieriprodukter hver dag, blant annet for å sikre jodinntaket. I tillegg anbefales det å begrense mengden rødt og bearbeidet kjøtt, og heller velge fisk og noe magert kjøtt til middag. Spis gjerne fisk til middag 2-3 ganger i uken. I tillegg anbefales grove kornprodukter, og 5 frukt/grønnsaker hver dag (2 frukt og 3 grønnsaker). Dette er veldokumenterte råd som bidrar til god helse. Velg vann som tørstedrikk. Drikker du brus med sukker, prøv å erstatte dette med lettbrus. Begrens søt og salt snacks, og unngå ferdigprodukter med mye salt.

Det er lurt å spise små, hyppige måltider, slik at du ikke blir så sulten til hvert måltid. Da er det lett å overspise. I tillegg er det lurt å forsøke å få til litt lett styrketrening under en vektnedgangsperiode, ellers kan man oppleve å tape muskelmasse, og det er dumt for muskler trenger man i en hektisk hverdag. Det er heller ikke anbefalt å gå ned for fort. Derfor kan det være nok å følge bare noen av tipsene ovenfor i starten. Etterhvert som du får tid kan du supplere med trening.

Lykke til! :)
 
Back
Topp