Ned i stilling pga graviditet

Sire22

Blir kjent med forumet
Jeg jobber på sykehjem og har hatt en midlertidig stilling på 75%, den stillingen min går ut 31 august. Jeg har vært 100% sykemeldt fram til nå pga av ekstrem kvalme, er i uke 15. Jeg ble lovet (muntlig) en stilling på 50% etter den på 75% gikk ut, da den stillingen ikke er lenger. Snakket med jobben forrige uke etter at jeg hadde hentet den nye turnusen min, der har jeg fått 5 vakter på 1 mnd å annenhver helg (skulle jobbe hver 3). Siden jeg ikke har mulighet til å jobbe annenhver helg, kunne di ta bort 2 av helgene mine, uten at jeg får di igjen i ukedagene. Så jeg har altså ikke fått den stillingen på 50% allikevel fordi jeg ikke kan jobbe på den avdelingen som gravid, og jeg har gått ned i stilling pga at di ikke hadde mer til meg på di andre avdelingene. Dette har jeg ikke råd til. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, jeg har ingen skriftlig kontrakt etter 31 august. Formen er ikke på topp ennå, men når jeg er god nok til å gå tilbake til jobb, så har jeg nesten ikke noen jobb å gå til :(
Noen som kan noe om dette?

Dette må du ta med tillitsvalgt om du er organisert. Eller organiser deg med en gang.
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men vanskelig å bevise.

Er den 50% stillingen fast eller vikariat?

Jeg vet at hos oss så var ei lovt en stilling, men så ble hun langtidssykmeldt. Da fikk en annen vikariatet istedet og hun som opprinnelig skulle ha den fikk utbetalt sin tidligere lønn fra nav. Hun hadde jobbet mer enn 50% da hun ble sykmeldt.

Hvis stillingen i utgangspunktet er annenhver helg som turnus så er ikke arbeidsgiver forpliktet å droppe de timene fordi du ikke kan. Enten må du få det til å funke eller så passer ikke stillingen deg.
Kan du ikke pga graviditeten så er de nødt til å tilrettelegge, men da må du være på jobb.
Har du ikke mulighet til å jobbe pga kvalmen så blir du vel sykmeldt lengre.

Jeg skal kontakte fagforbundet imorgen.
Den stillingen på 50% er en annen sin, men hun har tatt over en annen stilling igjen. Så den stillingen på 50% jeg ble lovet, er nå gitt til en annen person på jobb. Det er i utgangspunktet hver 3 helg som er i turnusen på denne arbeidsplassen. Jeg jobbet annenhver helg i den stillingen på 75%, fordi det var i kontrakten, men denne stillingen eksisterer ikke lenger. Så den stillingen på 50% har hver 3 helg i turnusen sin.
Så for og oppsummere: Frem til 31 august har jeg stillingen på 75%. Etter det ble jeg lovet (muntlig) en stilling på 50%, men da jeg ble gravid og fortalte dette (noe jeg sa nesten med en gang), var ikke den stillingen lenger aktuell for meg fordi jeg kan ikke være på den avdelingen jeg har vært på til nå som gravid. Jeg er da blitt flyttet til en annen avdeling, men der har di bare en liten stilling med få vakter til meg og med annenhver helg.
Jeg taper altså veldig mye økonomisk på dette når jeg begynner i jobb igjen. Jeg regner jo med å komme meg ut i arbeid igjen om ikke så alt for lenge, men slik situasjonen er nå, har jeg en stilling med ca 5 vakter i mnd å gå til.

Stillingen er forresten et vikariat, siden den personen som eier denne stillingen, har overtatt en annen stillingen som arbeidsplassen ikke har fått noen andre til å fylle.

Jeg skal kontakte fagforbundet imorgen.
Den stillingen på 50% er en annen sin, men hun har tatt over en annen stilling igjen. Så den stillingen på 50% jeg ble lovet, er nå gitt til en annen person på jobb. Det er i utgangspunktet hver 3 helg som er i turnusen på denne arbeidsplassen. Jeg jobbet annenhver helg i den stillingen på 75%, fordi det var i kontrakten, men denne stillingen eksisterer ikke lenger. Så den stillingen på 50% har hver 3 helg i turnusen sin.
Så for og oppsummere: Frem til 31 august har jeg stillingen på 75%. Etter det ble jeg lovet (muntlig) en stilling på 50%, men da jeg ble gravid og fortalte dette (noe jeg sa nesten med en gang), var ikke den stillingen lenger aktuell for meg fordi jeg kan ikke være på den avdelingen jeg har vært på til nå som gravid. Jeg er da blitt flyttet til en annen avdeling, men der har di bare en liten stilling med få vakter til meg og med annenhver helg.
Jeg taper altså veldig mye økonomisk på dette når jeg begynner i jobb igjen. Jeg regner jo med å komme meg ut i arbeid igjen om ikke så alt for lenge, men slik situasjonen er nå, har jeg en stilling med ca 5 vakter i mnd å gå til.

Kan du ikke ta imot det de tilbyr og de ikke får til å tilrettelegge til deg pga manglende timer, så blir det ikke mye jobb da.
Men hør med fagforeningen din hva de sier om dette.
Men slik jeg skjønte det da vi hadde situasjonen til oss, så kan de tilby vikariat til en annen om opprinnelig søker er sykmeldt.

Kan du ikke ta imot det de tilbyr og de ikke får til å tilrettelegge til deg pga manglende timer, så blir det ikke mye jobb da.
Men hør med fagforeningen din hva de sier om dette.
Men slik jeg skjønte det da vi hadde situasjonen til oss, så kan de tilby vikariat til en annen om opprinnelig søker er sykmeldt.

Jo, jeg kan det. Men problemet mitt er at jeg går så veldig mye ned i lønn i mnd. Jeg har rundt 20000 utbetalt nå, med 5 vakter i mnd får jeg ikke det. Jeg har ikke råd til å gå ned så mye ned i stilling :/ Så for meg så straffer det seg økonomisk å gå ut i arbeid igjen slik situasjonen min er nå.

Dersom du ikke får jobb, får du dagpenger (hvis du tjente nok i fjor), eller sykepenger hvis du ikke er i form til å søke jobb/jobbe.
Da vil du nok tjene opp retten til foreldrepenger. :)

Dersom du ikke får jobb, får du dagpenger (hvis du tjente nok i fjor), eller sykepenger hvis du ikke er i form til å søke jobb/jobbe.
Da vil du nok tjene opp retten til foreldrepenger. :)

Har rett på dagpenger, men har helst lyst å ha en jobb å gå til. Men jeg får se hvordan dette ordner seg :)

Men du kan vel ikke gå sykmeldt om det ikke er grunn til det?

Men hør hva fagforeningen sier :)

Det finnes ikke ledige stillinger å søke på?

Huff, veldig kjedelig situasjon, håper der ordner seg! Slik jeg forstår det så har du ikke rett på så mye siden du ikke er fast ansatt etter 31.aug og siden 50% stillingen ikke lengre er aktuell for deg pga graviditeten. utrolig vrien situasjon siden du vil tjene minst på å jobbe så mange vakter de kan tilby, opp i mot dagpenger:/ også er det jo veldig kjedelig å ikke jobbe når man kan! Arrg. Du kan jo håpe på at det dukker opp flere vakter etter hvert. Håper veldig det ordner seg for deg! Men veldig lurt å høre hvilke rettigheter du har med fagforeningen først;) jeg heier på deg☺️

Men du kan vel ikke gå sykmeldt om det ikke er grunn til det?

Men hør hva fagforeningen sier :)

Det finnes ikke ledige stillinger å søke på?

Nei, det er akkurat det som er. Men når jeg ikke har behov for sykemeldingen lenger. Har jeg en stilling hvor jeg har ca 5 vakter i måneden. Fra 75% stilling til 50% hadde gått fint, men nå har jeg nesten ingenting.

Huff, veldig kjedelig situasjon, håper der ordner seg! Slik jeg forstår det så har du ikke rett på så mye siden du ikke er fast ansatt etter 31.aug og siden 50% stillingen ikke lengre er aktuell for deg pga graviditeten. utrolig vrien situasjon siden du vil tjene minst på å jobbe så mange vakter de kan tilby, opp i mot dagpenger:/ også er det jo veldig kjedelig å ikke jobbe når man kan! Arrg. Du kan jo håpe på at det dukker opp flere vakter etter hvert. Håper veldig det ordner seg for deg! Men veldig lurt å høre hvilke rettigheter du har med fagforeningen først;) jeg heier på deg☺️

Ja, er en kjip situasjon jeg er i. Jeg håper også det ordner seg. Er kjedelig at man skal bli "straffet" fordi man er gravid.
Så vet jeg at di kan tilby meg mer, fordi det er mangel på folk. Det er flere avdelinger der hvor jeg kan jobbe, men jeg fikk beskjed om at det var dette di kunne tilby meg :/ så får jeg bare se.

Men hvis formen ikke er bra nok til at du klarer å ta på deg ekstravakter utom den faste prosenten du vil få - er det ikke da gyldig grunn til sykmelding de prosentene du ikke klarer å jobbe? Altså hvis stillingen din blir for eks; 40% fra sept og du ikke har krefter/du fremdeles sliter med graviditetsplager som gjør at du ikke kan ta på deg ekstravakter hver dag for å fylle ut prosentene som mangler - kan du ikke da sykemeldes 60%?
Hvis du ikke hadde vært gravid ville du jo normalt klart å jobbe ekstra for å fylle opp nok til å få lønning å leve av.

Hva sa fagforeningen i dag? :)

Ble ikke noe av at jeg ringte, var hos legen i går pga smerter i magen i et par uker nå, var forrige mandag også, så skulle tilbake om det ikke gav seg. Så jeg ble sendt til sykehuset for sjekk pga av dette og en liten blødning i helga, men alt var kjempe fint og den lille i magen kunne ikke hatt det bedre fikk jeg beskjed om :) Men det ble noen timer på dette, så får prøve å ringe idag :)
Jeg mistenker kynnere, hadde ikke det i forrige svangerskap, men utifra hva jeg har lest kan det minnes om det. Legen på sykehuset syntes det var for tidlig ennå og trodde ikke det. Men så lenge barnet har det bra, er jeg fornøyd :)

Men hvis formen ikke er bra nok til at du klarer å ta på deg ekstravakter utom den faste prosenten du vil få - er det ikke da gyldig grunn til sykmelding de prosentene du ikke klarer å jobbe? Altså hvis stillingen din blir for eks; 40% fra sept og du ikke har krefter/du fremdeles sliter med graviditetsplager som gjør at du ikke kan ta på deg ekstravakter hver dag for å fylle ut prosentene som mangler - kan du ikke da sykemeldes 60%?
Hvis du ikke hadde vært gravid ville du jo normalt klart å jobbe ekstra for å fylle opp nok til å få lønning å leve av.

Har tenkt på det selv, så jeg får se hva som skjer framover :) Enn så lenge er jeg sykemeldt 100 % Men jeg regner med at jeg ikke kommer til å være så dårlig at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt resten av svangerskapet, håper ihvertfall ikke det.

Har tenkt på det selv, så jeg får se hva som skjer framover :) Enn så lenge er jeg sykemeldt 100 % Men jeg regner med at jeg ikke kommer til å være så dårlig at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt resten av svangerskapet, håper ihvertfall ikke det.

Håper og at formen din blir bedre :) du får høre med fagforeningen når du har anledning. Håper det ordner seg :)
Kjipt å gå ned i lønn!

Omg, er i nesten samme situasjon selv. Her er hovedtillitsvalgt koblet inn, og t.o.m rådmannen i kommunen sier at det er i grenseland måten jeg blir behandlet på.. Møte til uka.. :nailbiting:

Back
Topp