NB! Bruk av Doppler/Angelsound

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Mannen bestilte dette for par uker siden, så vi venter i spenning på å få tatt det i bruk. I mellomtiden har jeg hørt de siste par dagene at man bør utvise forsiktighet ved bruk av doppler, da lydbølgene varmer opp fostervannet og skaper ubehag for fosteret og evt. kan fremprovosere SA. Nå hadde vi ikke tenkt å bruke den daglig og mulig dere andre kjente til denne opplysningen, men for meg som er grønn, var det greit å få rede på det. :)

Hmm,jeg finner ikke noe dokumentasjon på at de gjør det? Har du noen kilder? Synes jo det er rart de er FDA-godkjent om de er skadelige :)

Dette står på hjemmesiden deres:
"Diagnostic ultrasound has been used successfully for about 30 years without any evidence of negative effect and has established itself in medicine. However, the available data is not final, therefore medical and scientific authorities advise to use ultrasound diagnostics in pregnant women not too long or intense."

Jeg har lest flere artikler rundt bruk av doppler. Det virker som de lærde strides. Jeg har ikke klart å finne pålitelige eller reliable kilder som viser at bruk av doppler er skadelig. Jeg har også forhørt meg med gynekologen min og jordmor som mener at doppler ikke er skadelig, men alt med måte. Samtidig så skal man ikke feste sin fulle lit til doppleren og benytte den som en styrestav på at alt er bra/ikke bra.

I flere land, som blant annet USA, er bruken av doppler langt mer utbredt og mange bruker den svært hyppig.

Jeg sier ikke at doppler ikke er skadelig, men personlig jeg tror ikke at det skader i små mengder.

Selv er jeg opptatt av å ikke benytte doppler for ofte og for lenge. Her benytter jeg doppler max. én gang i uken. Jeg bruker 5-15 sekunder på å finne hjertelyden og slår den av så fort jeg har hørt hjerteslagene:) Dette kommer jeg til å gjøre fram til jeg kjenner spark (foranliggende morkake). Etter å ha mistet tre ganger på rad siste året så er doppleren en enorm trygghet.

Last edited:
Jeg har hørt at fosteret blir stresset av det. Og når jeg var gravid i 2009 var det sterkt frarådet!
Jeg har ikke villet kjøpe av den grunn...
Alt det jeg leste den gang sitter fortsatt i :oops:
Det er mye ultralyder og lytting hos jordmor, så det blir vel nok stress for den lille.(hvis det stemmer riktig nok)
Om noen uker kjenner vi spark og da får vi bekreftet liv stadig vekk :)

Synes jeg leste det med oppvarming av fostervann på Babyverden appen et sted nylig. Har kun prøvd den et par ganger og skal prøve en gang neste uke igjen, regner med det er innafor forsiktig bruk... :-) Men fint du opplyser alle om det!

Dette sto i appen i uke 11:ImageUploadedByBV Forum1479283188.051356.jpg

Dette har de snakket om i mange år og blir stadig ikke enige! Konklusjonen er vel som nevnt over her, alt med måte! Enkelte doplere skrur seg automatisk av etter 10 min... Men når man har funnet fosterlyden så kanskje man bare skal lytte i noen sekunder...

Back
Topp