NAVs behandlingstid + vanskelig eks = økonomisk ruin!

Frøken Stjert

Forumet er livet
I begynnelsen av september ble jeg 100% alenemor. Jeg er student og tjener veldig lite hver måned, så jeg var helt avhengig av min tidligere samboers inntekt. Første gang jeg var til NAV ble jeg beroliget av at det var så mye støtteordninger. Lite visste jeg da hvor vanskelig det skulle være å få de og hvor lang tid det ville ta... Nå er det nesten 3 måneder siden jeg leverte søknaden. Jeg har vært totalt avhengig av å låne penger fra familie og venner for å betale barnehage, husleie og regninger. Hver gang jeg har vært der så har de sagt at jeg kom til å få etterbetalt for ventetiden. Så ringer de i dag og sier at på grunn av at eksen min var så sen med å gi beskjed til folkeregisteret så vil jeg ikke få etterbetalt de pengene. Jeg ble så lei meg, jeg sa det så mange ganger til eksen min at han måtte gjøre dette. Han var sint på meg og ga bare faen i å gjøre noe som helst som jeg har bedt han om. Hva kan jeg gjøre da? JEG kan jo ikke gi beskjed om det til folkeregisteret. Det hele er så urettferdig! Skal ikke NAV være der for å hjelpe??

Beklager at det ble mye negativt nå, men det gjør godt å få blåse ut litt frustrasjon som har bygd seg opp...[:(]

Det er dessverre derfor du skal gå til sosialen i stedet for til venner og slektninger.
På sosialen får du (litt) støtte i påvente av stønad fra NAV. Dersom du får etterbetalt penger fra NAV tar sosialen nok til å dekke inn det de har "lagt ut" i mellomtiden - men i tilfeller som dette går du ganske enkelt på sosialstønad inntil du går over på OS m.m.
Kom deg på sosialen!

ORIGINAL: Minerva

Det er dessverre derfor du skal gå til sosialen i stedet for til venner og slektninger.
På sosialen får du (litt) støtte i påvente av stønad fra NAV. Dersom du får etterbetalt penger fra NAV tar sosialen nok til å dekke inn det de har "lagt ut" i mellomtiden - men i tilfeller som dette går du ganske enkelt på sosialstønad inntil du går over på OS m.m.
Kom deg på sosialen!

Ja, det er der jeg ble litt forvirret. Da jeg klaget min pengemangel-nød til NAV, de sa at de kunne ikke hjelpe. Senere så dro jeg til de og spurte, ja men HVEM kan hjelpe? Det må være noen....så sa de at jeg skulle ta kontakt med kommunen. Så jeg ringte til kommunen og de sa bare at jeg skulle henvende meg til NAV-kontoret. Etter en lang stund frem og tilbake så fant jeg ut at NAV var kommunen og sosialen, men jeg skulle ha spurt om det i skranken. Synes det er helt merkelig at de ikke sa det når jeg har spurt. Nå er det nok for sent da? Jeg får OS, men får ikke utbetalt før slutten av måneden...

ORIGINAL: MammatilLeon

Kom deg på sosialen!

Ja, det er der jeg ble litt forvirret. Da jeg klaget min pengemangel-nød til NAV, de sa at de kunne ikke hjelpe. Senere så dro jeg til de og spurte, ja men HVEM kan hjelpe? Det må være noen....så sa de at jeg skulle ta kontakt med kommunen. Så jeg ringte til kommunen og de sa bare at jeg skulle henvende meg til NAV-kontoret. Etter en lang stund frem og tilbake så fant jeg ut at NAV var kommunen og sosialen, men jeg skulle ha spurt om det i skranken. Synes det er helt merkelig at de ikke sa det når jeg har spurt. Nå er det nok for sent da? Jeg får OS, men får ikke utbetalt før slutten av måneden...

Spørs - er du helt blakk er det mulig du kan få litt krisehjelp til mat og slikt.
Har ellers ikke helt kjennskap til reglene slik de er i dag - gikk på sosialen for vel ti år siden, de var håpløse, feilbehandlet meg 3-4 ganger på like mange måneder osv. Og siden de streiket da jeg først trengte hjelp måtte jeg låne penger av foreldrene mine og selv om jeg kunne dokumentere at jeg satte meg i gjeld fordi de ikke kunne hjelpe så jeg aldri noe til de pengene - sånt gjør ikke sosialen, skjønner du... [8|][&o]

ORIGINAL: MammatilLeon

Kom deg på sosialen!

Spørs - er du helt blakk er det mulig du kan få litt krisehjelp til mat og slikt.
Har ellers ikke helt kjennskap til reglene slik de er i dag - gikk på sosialen for vel ti år siden, de var håpløse, feilbehandlet meg 3-4 ganger på like mange måneder osv. Og siden de streiket da jeg først trengte hjelp måtte jeg låne penger av foreldrene mine og selv om jeg kunne dokumentere at jeg satte meg i gjeld fordi de ikke kunne hjelpe så jeg aldri noe til de pengene - sånt gjør ikke sosialen, skjønner du... [8|][&o]

Ok. Takk for hjelpen!

Ja, jeg er ganske så blakk ja. Får vel nesten ta meg en tur dit igjen å høre i morgen. Off, gruer meg veldig! De er ikke særlig hyggelig der...

Det jeg tenker mest på nå er den store summen med penger jeg har lånt som jeg tenkte at jeg ville komme til å betale tilbake igjen til de snille foreldrene og vennene som har hjulpet meg i disse vanskelige tider.[&o] Sykt at man må være avhengig av å ha en samarbeidsvillig eks for å få utbetalt det man egentlig har krav på.

Jeg også har en eks som brukte laaang tid på å endre adressen (faktisk så lang tid at skatteetaten fattet vedtak på at han hadde flyttet, så han endret aldri adressen sin).
Iallefall, jeg fikk OS fra mnd etter bruddet. Det jeg måtte gjøre var å levere en bevitnelse til NAV på at jeg har bodd alene siden bruddet signert av to personer. Da fikk jeg pengene mine.
Om du ikke får tilbakebetalt må du bare klage, og si at du kan bevitne at du har bodd alene.

Lykke til!

ORIGINAL: mammatilsnuppa

Jeg også har en eks som brukte laaang tid på å endre adressen (faktisk så lang tid at skatteetaten fattet vedtak på at han hadde flyttet, så han endret aldri adressen sin).
Iallefall, jeg fikk OS fra mnd etter bruddet. Det jeg måtte gjøre var å levere en bevitnelse til NAV på at jeg har bodd alene siden bruddet signert av to personer. Da fikk jeg pengene mine.
Om du ikke får tilbakebetalt må du bare klage, og si at du kan bevitne at du har bodd alene.

Lykke til!

Skulle til å nevne den muligheten der... Jeg har vitna sånn for ei jeg kjenner som hadde en x som også brukte UHORVELIG lang tid...

Jeg og måtte få bf til å signerer at han hadde flyttet ut lenge før han meldte flytting!!![>:] Fikk beskjed av folkeregisteret om at hvios han ikke signerte leverte jeg inn en skriftlig klage til dem, og hvis han da ikke meldte flytting ville de ta tak i det... Nav har en egen blanket som går på den reelle datoen bf flyttet ut!![;)] Jeg fikk etterbetalt selv om bf var 5 mnd for sen med å melde flytting!![;)][:D]

åå takk så mye for god hjelp folkens. Da er det iallefall håp om å få tilbakebetalt. Bare jeg får levert en slik bevitnelse. Hvilke folk er det best å spørre om å signere noe slikt? Tenker at det blir kanskje ikke godtatt om noen fra min familie vitner på det...

Jeg sa bare at jeg hadde ringt folkeregisteret og purret på dem... det de sa til meg var bare at jeg skulle signerer på at jeg hadde bodd alene.. Virket ikke som om jeg trengte vitner, men hør med ditt lokale kontor![:)]

(Bf signerte det papiret til slutt her...)

ORIGINAL: Delia

Jeg sa bare at jeg hadde ringt folkeregisteret og purret på dem... det de sa til meg var bare at jeg skulle signerer på at jeg hadde bodd alene.. Virket ikke som om jeg trengte vitner, men hør med ditt lokale kontor![:)]

(Bf signerte det papiret til slutt her...)

hm... Jeg var jo mange ganger til NAV og snakket om dette. Jeg fylte ut et skjema, skrev dato fra da jeg bodde alene og signerte, men nå sier de at det ikke teller. BF har meldt fra til folkeregisteret nå, men det tok jo sin tid. Var det på NAV du signerte på at du har bodd alene?

Jeg fikk os fra første mnd fordi jeg fikk noen venner til å underskirve på ett slikt skjema hvor de bekreftet at jeg bodde alene.
Helt sykt at det skal være så forskjellig fra kommune til kommune med behandlings tid. Her har de ikke brukt mer enn en mnd på alle de vedtakene jeg har fått.

Lykke til.

Back
Topp