Navnvalg. hvordan valgte dere navn?

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Synes i grunn dette er litt spennende jeg.
Hvordan valgte dere navn til babyen og evt andre barn?

Er de oppkalt etter noen?
Har navnet noen spesiell betydning for dere?
Eller har dere bare valgt ett navn dere syntes var fint??

Snuppa vår fikk navnet Aurora etter "Aurora polaris" Bedre kjent som Nordlyset. Siden det er en av de
flotteste fenomenene vi vet om. Å noe som er felles for både Norge og Island [:)]

Òsk ("ÅSK" ;P) er ett Islandsk navn og betyr "ett ønske, å ønske"

Hvor kommer deres barne navn fra?

Det er dessverre ikke så mange fine navn i familiene våre [8D] For vi hadde egentlig lyst å bruke et navn som går igjen i familien ja.

Til slutt kom vi på at hans mormor og min mormor begge heter Anna. Så da tenkte vi en del på Annabel. Men så har det seg slik at både jeg og han har et mye sterkere bånd til farmor - så vi følte det ble litt feil å bruke navnet til mormor i og med at vi begge har mye bedre og også mye mer kontakt til farmor.

Så da ble det et navn som vi begge liker, som har vært min favoritt i mange år. Det fungerer greit i begge land (jeg er jo ikke fra Norge) og det er ikke sååååå mange som heter det. Altså ingen topp 10 navn her. Navnet er hemmelig - men du skal få vite det om ca 2 uker (forhåpentligvis) [:)]

Jenni

Betydning: Gud er nådig
Forklaring: Jentenavnet er en variant av Jenny, som er en kjæleform av Jane, som er en feminin variant utledet av Johannes, som er en gammel latinsk form av det greske navnet Ioannes som betyr "Gud er nådig".

Laget en lik tråd for en tid tilbake, men gir gjerne forklaringen igjen:

Som helbleka fjortis falt jeg for navnet "Jennifer". Synes navnet enda er fint, men synes også det er blitt et "popstjerne" navn. Etterhvert falt tankene om Jenny inn. Men for å gjøre det litt mere spesielt, og litt mere moderne valgte jeg å legge "ie" bak istede for "Y". Liker den amerikanske skrivemåten, samt at jeg føler det blir en bitteliten uttalelse forskjell også. Det er også FÅ i norge med denne skrivemåten! :)
Har etter den tid aldri klart å legge det fra meg og har i flere måneder drevet med hjernevasking av min andre halvdel, det har funket, og navnet er klart.

En ting var også at  navnet skulle være enkelt, iogmed vi blir å bruke begge etternavnene :)

med førstemann var valget enkelt, jeg har alltid sagt jeg skal ha en gutt som skulle hete aleksander... og da ble vi enige om det, og at hvis vi fikk en gutt til senere skulle han hete Lasse som var sambo sitt ønske!

med nr to valgte vi Lovise, det er et ganske sjeldent navn og bestemoren min het det! [;)]

Nå fikk vi den andre gutten da, så da ble det lasse! [:D]

med Linus var det ganske lett. Jeg hadde hele tiden sagt at dersom det ble jente skulel hun hete Linnea Maria. Linnea etter min lillesøster Linn som gikk bort i 2004, og Maria etter sambo sin mamma som gikk bort i 1999.
men da UL visste gutt ville jeg fortsatt oppkalle barnet etter søsteren min, og da ble Linus det perfekte navnet

Denne gang har vi slitt mye.. finner ingen navn som vi liker like godt som Linus[&:] men trur kaaaaanskje vi er kommet i mål nå å funnet et nydelig navn[:)] Men vi må se han først. Uansett skal det være hemmelig for alle til han er ute[;)]

Når vi ble gravide så visste vi at vi ville bruke et norrønt navn som senere ble ett norrønt gudenavn stod mellom Odin og Frøya.... så fant vi ut at vi fylle dem litt mer ut så det ble Storm Odin eller Frøya Mailen så når vi da fikk beskjed om at det var ei jente var valget soleklart :)

Frøya
kjærlighetens og fruktbarhetens gudinne

Planen er at gutten i magen skal hete Robert Andrè[:)] Robert etter min lillebror som vi så tragisk mistet i en bilulykke for 5 år siden[:(] og Andrè er et navn vi begge synes var fint og klinger bra med Robert[:)]

Vi aner ikke hva vi skal kalle lillebror i magen. Det står helt stille for oss.

Vi har jo brukt opp favorittnavnet på kommende storebror [:D] Han heter Axel Remy. Axel etter Axel Foley i Beverly Hills Purk, eller ikke oppkalt etter han, men der vi fikk navnet fra [:D] Remy er oppkalt etter mellomnavnet til pappan [:)]

Så her sitter jeg, termin i morgen og aner ikke hva han skal hete. Jeg liker Tobias veldig godt, men har ikke fått barnefar helt på gli ennå [:)]

Vi er rett og slett så kjedelige at vi ikke har kaldt opp etter noen. Storebror fikk navnet Leander bare fordi vi likte det, og knotten i magen skal hete Linus av samme grunn :) Så blir Leander og Linus på gutta våre:)

Lette etter navn på nette, å da fant vi ca bare 1 navn vi begge likte så da ble det sånn :p han får faren sitt etternavn for det virket mest naturlig, ser ikke vits å ha begge [:)]

Osk er fint, kjenner ei islandsk lita jente som heter det, men viste ikke hva det betydde...Sammen med Aurora er det jo bare kjempenydelig, også betydningsmessig[:)][:)]

Storebror er oppkalt etter olderfar (mellomnavnet hans vel og merke siden vi fikk streng beskjed av han før han døde at skulle vi finne på å kalle opp etter han skulle ikke babyen få gubbe navn[;)]) vi var vel ikke heeelt enige da jeg ville ha ett annet men det betydde veeeldig mye for sambo så da ''ga'' jeg etter..

Denne gangen har sambo og storebror rotta seg sammen om Isabell, mens jeg ikke er helt ovebevist, Svigerfamilien har allerede oppkalt henne etter mellonavnet til oldemor, vi hadde egentlig tenkt å bruke det, men nå er vi så lei av at alle bare går ut ifra og forventer at hun SKAL hete det at vi har slått det litt fra oss[8|]

Ingenting er bestemt før hun er ute av magen iallefall[:D]

Det ble William fordi begge likte navnet og oldefaren til William som døde i fjor het Willy. Sambo var veldig knyttet til han og ville gjerne kalle han opp :-) men først og fremst så var det fordi vi begge likte navnet veldig godt :-)

Lillemor i magen har fått navnet Oda Marie.
Oda har jeg bestandig likt veldig godt.Marie for vi ville ha et mellomnavn når mine andre 2 jenter har det.
Ville ha et enkelt navn,moren min heter å marie til mellomnavn.

Navnet Lille skal få fant vi ut for godt over 4 år siden..
Vi var på roadtrip fra Oslo (eller noe sånt), og fikk høre navnet (radio)..
Kikket på hverandre, og sa "DET skal vår førstefødte sønn hete!"

Så da blir det det [:D]

Han blir litt oppkalt etter bestefedrene også [:)]

Amr er havlt egyptisk og oppkalt etter en arabisk artist Amr Diab som er bådde min favoritt artist og pappaens.
Amr betyr by my life.
Vesle jenta som kommer skal hete Athene, det fordi hun skulle ha et navn på A, og fordi jeg bare falt pladask for det navnet[8D][;)]
Athene var den greske gudinnen for visdom, strategi og krig[:)]

Vi så etter et navn som ikke noen i slekta har (værtfall de som lever) og navnet til gutten vår kom bare til meg når jeg var rundt uke 13-14 og vi begge falt for det navnet og han passer navnet sitt såppas langt[:)]
Nå er det bare vente å se etter fødselen om han passer det fortsatt[:D]

Mina var et av mine valg da. Mannen finner aldri noe.

Men navnet Mina betyr Vilje til kamp - på arabisk betyr det Trofast da [:)] 

Dessuten klinger Mina veldig godt sammen med Ronja. [:D]

Back
Topp