Navnevalg

Jeg titter litt rundt på nettet , og i bøker. Mannen sier han ikke skal se på navn før han vet kjønnet, så får vente en uke til før det kommer noe fra han
 
Nå som vi vet det er gutt har vi et navn klart som begge liker veldig godt. Jeg hadde et annet som jeg synest er helt nydelig men gubben er uenig der gitt.
Ikke alltid så lett å bli enige....
 
Synes navn er så vanvittig vanskelig. Vi venter en gutt. Vi er litt inne på Edvin. Synspunkter på det ? :)
Jeg syns Edvin er fint! Husker jeg har hatt det på liste tidligere, men ikke fått mannen med på det.
 
Navn har vi ikke begynt på engang :eek: blir ikke lett og finne to fine jentenavn :) er så mye som skal fikses før uke 36 så og navn er jo så vanskelig er jo så mye fint... noen som har tips til bøker eller sider med navn?:)
 
Navn har vi ikke begynt på engang :eek: blir ikke lett og finne to fine jentenavn :) er så mye som skal fikses før uke 36 så og navn er jo så vanskelig er jo så mye fint... noen som har tips til bøker eller sider med navn?:)
Jeg brukte Norrøn navnebok, fordi jeg visste jeg ville ha et navn med norrøn opprinnelse.
 
Smart da:) kan vel være mye fint der, får ta meg en tur på bilbutikken eller biblioteket:)
Bilbutikken for å finne navn? Jeg håper det var en autocorrect :hilarious: Ellers skal ikke jeg dømme noen hvis man har lyst til å kalle ungen sin for Yaris, Kuga eller Passat altså :bag:
 
Navn har vi ikke begynt på engang :eek: blir ikke lett og finne to fine jentenavn :) er så mye som skal fikses før uke 36 så og navn er jo så vanskelig er jo så mye fint... noen som har tips til bøker eller sider med navn?:)
Vi kjøpte en bok på ark som heter «hva skal barnet hete». Den har alle slags navn, fra Ola til Mohammed, så den er ganske fin, men masse navn :)
 
Bilbutikken for å finne navn? Jeg håper det var en autocorrect :hilarious: Ellers skal ikke jeg dømme noen hvis man har lyst til å kalle ungen sin for Yaris, Kuga eller Passat altså :bag:
Kan jo kalle barnet Carina :p
 
Smart da:) kan vel være mye fint der, får ta meg en tur på bilbutikken eller biblioteket:)
Det er mye rart der også, altså. :p

Men mitt tips er å finne ut hva slags type/kategori navn du vil ha, for å begrense leting litt.
Langt (Nathaniel) eller kort (Olav)? Internasjonalt (Ivan) eller norsk (Audun)?
Moderne (Ea) eller gammelt (Ingrid)?
Populært (Sophie) eller sjeldent (Alvrun)?
Bibelnavn (Aron), eller germansk/nordisk (Harald), eller kanskje latinsk (Julius)?

Jeg syns det var mye enklere å lete når jeg ikke trengte å se på alle verdens navn, men kunne begrense meg til en liten type navn. :)
 
For oss var det viktig å finne navn som passet med våre, i tillegg ville vi ha et norskt navn. Vi ville ha et kort navn og ikke dobbeltnavn. For oss funka det best å sette noen kriterier først og velge navn ut ifra det :)
For oss funka det ikke å se i navnebøker siden det var så innmari mange navn å gå gjennom.
Når det gjelder nestemann nå så ønsker vi mye av det samme men også et som passer med førstemann :)
 
Bilbutikken for å finne navn? Jeg håper det var en autocorrect :hilarious: Ellers skal ikke jeg dømme noen hvis man har lyst til å kalle ungen sin for Yaris, Kuga eller Passat altså :bag:
Kuga kan bli litt uheldig her på Sørlandet hvor vi har «blaude konsonanter».:hilarious:
 
Vi følger tradisjonen som begge sider av familien har, nemlig oppkalling (hele navn eller stamme). Så vi har notert ned alle herremann i familiene og spurt foreldrene våre om navn på oldeforeldre og deres søsken. Har fått flest navn fra mannens side, ikke så mange fra min side ennå, men har begynt å gå gjennom dem og notere ned hvilke vi liker, evt sette sammen navn til et vi liker. F.eks. har vi en Thorleif og en Odmund på mannens side, så mannen satte de sammen til Thormund (neida, ikke inspirert av Game og Thrones i det heeele tatt :p). Tanken er å ha et par navn klare og så se når knøttet kommer, hva vi synes passer best. Ikke sikkert vi føler gutten vår er en Thormund når vi endelig får han i armene våre.
 
Back
Topp