Navnevalg....! Vanskelig!

Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Dette med navnevalg er skikkelig vanskelig! Nå sitter vi og vipper mellom to navn (frem til jeg forelsker meg i enda ett navn til...). Det ene navnet er superpopulært for tiden. Det andre navnet er det helt vanvittig få i Norge som heter, og jeg liker det også veldig godt. Men siden det er to ekstremer, så lurer jeg på hva dere tenker? Hva er best? Et navn som garantert mange andre i samme generasjon også har, eller et navn som er spesielt for akkurat deg?

Selv har jeg et populært navn, og det var alltid to eller tre til i klassen som hadde samme navn eller veldig likt navn. På samme trinn tørr jeg ikke gjette en gang hvor mange som het det samme, garantert mange. Som resultat ble det liksom til at folk ikke kalte meg for det jeg het. Hadde venninner med samme navn også, de fant på kallenavn til seg selv. Selv fikk jeg et kallenavn basert på etternavnet mitt, som jeg ikke likte særlig godt selv, men det beviser liksom bare hvor kjedelig det er med superpopulært navn. Samtidig forsvinner man jo fint i mengden og alle husker hva du heter, fordi det er så vanlig.

Noen her med sjeldne navn som vil kaste lys over hvordan de opplevde det?

Vi tenker for øvrig å ha et mellomnavn også som er solid norsk, hverken superpopulært eller upopulært. Det er litt passe kjedelig, haha, men er etter familiemedlem som var viktig for mannen min, så sånn sett et koselig mellomnavn.
 
Vi skal ha et vanlig navn, og orker ikke bry meg med om 1-10 andre kanskje heter det samme ila barnehage eller skolegang. Selv kjenner vi ingen med det navnet og det er det jeg har brydd meg mest om. Mine/våre assosiasjoner til navnet vi har valgt er viktigere enn om det ligger på 1. eller 183. plass på ei navneliste. Så jeg ville prøvd å kun tenke på hva dere liker, hvordan det er å si høyt, skrive sammen med etternavn og deres navn osv. :happy:
 
Syns det er vanskelig med navn og vi har ingen anelse. Dersom det er ei jente står vi nå mellom 2 navn (trur jeg), om det er gutt har vi foreløbig ingen alternativer.
Jeg bryr meg i grunn ikke hvor mange som heter navnet vi ender på, med mine kriterier er at det er et "vanlig" navn, altså at man slipper alltid gjenta navnet 2 ganger før folk skjønner hva du heter. Og at det skrives slik man sier det. Vil slippe at barnet må stave navnet sitt i telefon eller alltid får spørsmål om navnet skrives med "C" eller "K" med eller uten "H" f.eks.
 
Jeg har et veldig uvanlig navn. På barneskolen drømte jeg om at jeg hadde et mer vanlig navn, samtidig plaget navnet mitt meg egentlig ikke. Nå er jeg glad for at jeg har et uvanlig navn :happy:
 
Jeg har ett vanlig navn selv, og har ikke tenkt så mye over det. Er så glad for at det er navnet min mormor hadde også :) Gutten i magen skal etter planen kalles opp etter min morfar, så får vi se om det navnet passer når han kommer ut :p

Det er ett internasjonalt navn som staves på samme måte på både tysk og norsk, og uttales på samme måte også
 
Ja navn er så vanskelig! Vi har et par det står mellom. Mannen er mer sikker enn meg. Føles nesten som at jo mer jeg "prøver" navnet jo mer usikker blir jeg...

Jeg tenker at et uvanlig navn er bedre enn et superpopulært. Så lenge det er forståelig og greit å si også på norsk (om det er fra et annet språk)
 
Jeg har et uvanlig men vanlig navn. Det er få som heter det samme og det har ikke vært populært siden midten av 80 tallet. Tenkte aldri over det og ble aldri plaget av det.

Vår jente skal hete Emilie. Men det vêt jeg er et populært navn. Bryr meg veldig lite da det viktigste for meg var at det passet til søsken navn og at vi likte det, at det var enkelt og skrives som det sies og at det passet like godt til et barn som til en voksen.

Vi hadde en lege på jobb som het Dennis. Han slet veldig med å bli tatt seriøst tross han var en flink lege. Tror navnet betyr mye men dennis the menice ble liksom hengende igjen i navnet. Så jeg tror at hvis mange har et sterkt forhold til et navn som i tillegg er litt spesielt så kan det henge igjen. Her hvor jeg bor har alltid Ronny og Johnny, William vært rølpe navn. Ser William kommer sterkt igjen med ny renessanse.
 
Vi har bestem navn. Et navn vi begge har likt godt i flere år og som vi ikke kjenner noen som heter. :)
Har ikke sett på liste over populære navn i det heletatt, så vet ikke om det er dét nå.
 
Vi har bestem navn. Et navn vi begge har likt godt i flere år og som vi ikke kjenner noen som heter. :)
Har ikke sett på liste over populære navn i det heletatt, så vet ikke om det er dét nå.

Det kan det godt hende at det er. Jeg ville sjekket det om jeg var deg. Det første navnet vi likte valgte vi jo også fordi vi ikke kjenner noen som heter det, og har en fin assosiasjon til. Og det er på topp 5 og har vært på topp 10 de siste fem årene også, ser jeg. Så det betyr at majoriteten av befolkningen har tenkt akkurat det samme som oss.

Det jeg er litt redd for ved å velge et populært navn, er at det ender opp med å bli teit fordi for mange heter det, og at navnet da ikke er noe spesielt i det hele tatt. Og at vi skal angre på det. Har lest artikler om hvilke navn foreldre angrer på at de ga ungene sine, og da er det disse topp ti navnene som det angres på. Nettopp fordi de er så preget av inntrykkene man har her og nå, og så fem år senere er de gått lei av at alle de andre barna heter det samme og at man jo ikke kan rope på ungen sin i barnehagen/skolegården uten at minst ti andre barn også snur seg.

Så akkurat nå heller jeg mot å velge det sjeldne navnet. Ikke at jeg måtte ha et sjeldent navn, men jeg satt og lekte meg med navn jeg likte, men som ikke passet helt med mellomnavnet vi skal ha. Så da flyttet jeg litt på noen bokstaver og syntes det hørtes fint ut, men ante ikke om det var et navn. Sjekket derfor på internett, og så viste det seg at det faktisk var et navn, til gutt, og har norrøn opprinnelse og det hele, og betydning, og at det allerede finnes personer i Norge med det navnet (selv om det er få). Så da tenkte jeg mer på at dette jo absolutt kunne være aktuelt. Fant det etterhvert også på andre lister nevnt her på babyverden, så hvem vet? Kanskje det blir et populært navn de neste fem årene, haha...!
 
Jeg har et som ikke er så vanlig akkurat i min aldersgruppe, men det er mange som heter det som er 5 pr og yngre. I oppveksten var jeg ofte alene om navnet og det likte jeg :) samtidig er det så vanlig at alle har hørt det.
Til sønnen min har jeg valgt et som under 500 heter, men mange som har hørt det likevel. Det er dog et sånt navn han sikkert kommer til å måtte gjenta i noen sammenhenger, selv om det ikke er helt ukjent. Det er litt som navnet Eldrid, det er mange som har hørt det, og likevel flere som aldri har hørt det navnet. :)

Det viktigste er at dere liker navnet og Ynes det passer. Meeeen min ærlige mening er at jeg ikke ser noe poeng i å velge det man veit er topp 10,sånn at ungen alltid blir "navn" + første bokstav i etternavn eller et kallenavn hvis man kan finne noe annet som er fint :)
 
Et av kriteriene mine når det gjelder navn er at det ikke er populært. Topp ti navn er uaktuelt pga at vi da risikerer mange i barnehage og på skole som heter det samme. Jeg er vel et menneske som ikke liker å følge trender:hilarious:
 
Prøver å unngå topp 10. Har navn til guttene som ikke er super vanlig, men i 2014 da eldste var født var det visst flere som fikk samme navn som han. Siden vi bor i Belgia er det ikke noe problem og det er nesten ingen med samme navn som han. Er noen fransktalende med et lignende navn, men det skrives helt ulikt i mer type germansk stil. Nr 2 har et franskt navn, men er ikke så mange unge som heter det her i Belgia og er heller ikke kjempevanlig i Norge. Tror navnet vi har tenkt til nr 3 er litt mer vanlig i Norge og er visstnok ganske vanlig her nede også, men tenker vi tar det for det. I tillegg passer det til navna til de to andre, det kan uttales greit nok på alle språkene vi snakker. Er bare mellomnavnet vi ikke blir enige i.
 
Her har vi mer eller mindre bestemt oss for et navn. Men problemet er jo mer jeg tenker og føler på navnet, jo vanskeligere blir det å bestemme seg.
For vår del er det 4 navn vi har sett på. Mannen min ønsker Sofie/Sophie, men det syns jeg er så mange som heter..
Så har vi Emilie og Amalie, men igjen.. Det er topp 5 og topp 8 i 2018. Men det er jo fine navn, så litt synd at jeg syns det har betydning.
Deretter har vi navnet Louise, som min oldemor het. Jo mer jeg tenker på det, jo mer falt det i smak. Enkelt, lett, fint på engelsk og få som heter. Likt antall bokstaver som gutten vår Matheo (ikke at det er viktig). Så jeg trur det blir det, men jeg klarer ikke slå meg til ro helt:hilarious:.
Alt var mye lettere med Matheo... Det navnet var jeg forelsket i helt fra start:Heartred.
 
Her har vi mer eller mindre bestemt oss for et navn. Men problemet er jo mer jeg tenker og føler på navnet, jo vanskeligere blir det å bestemme seg.
For vår del er det 4 navn vi har sett på. Mannen min ønsker Sofie/Sophie, men det syns jeg er så mange som heter..
Så har vi Emilie og Amalie, men igjen.. Det er topp 5 og topp 8 i 2018. Men det er jo fine navn, så litt synd at jeg syns det har betydning.
Deretter har vi navnet Louise, som min oldemor het. Jo mer jeg tenker på det, jo mer falt det i smak. Enkelt, lett, fint på engelsk og få som heter. Likt antall bokstaver som gutten vår Matheo (ikke at det er viktig). Så jeg trur det blir det, men jeg klarer ikke slå meg til ro helt:hilarious:.
Alt var mye lettere med Matheo... Det navnet var jeg forelsket i helt fra start:Heartred.
Synes Louise er pent! Det passer jo også inn i trenden med kort og rikt på vokaler. Uten at det er på topp ti.
Er vennepar av meg kalte gutten sin for Ludvik. Og det tenkte jeg også var så flott og spesielt, helt til jeg så listetoppen. Alle heter jo Lukas og Emil og også Ludvik for tiden! Da er det jo ikke originalt eller spesielt lengre :( Så er litt det som surrer i bakhodet mitt. Vil ikke at ungen skal bare være «nok en»...
 
Synes Louise er pent! Det passer jo også inn i trenden med kort og rikt på vokaler. Uten at det er på topp ti.
Er vennepar av meg kalte gutten sin for Ludvik. Og det tenkte jeg også var så flott og spesielt, helt til jeg så listetoppen. Alle heter jo Lukas og Emil og også Ludvik for tiden! Da er det jo ikke originalt eller spesielt lengre :( Så er litt det som surrer i bakhodet mitt. Vil ikke at ungen skal bare være «nok en»...
Louise var på plass 83 i 2018....så relativt lite brukt navn:hilarious:.
Var det Ludvik dere vurderte? Kjenner ingen som heter det, hverken i barnehagen eller blant familie og venner..
 
Louise var på plass 83 i 2018....så relativt lite brukt navn:hilarious:.
Var det Ludvik dere vurderte? Kjenner ingen som heter det, hverken i barnehagen eller blant familie og venner..
Nei, vurderte ikke Ludvik, det var vennene mine som valgte det. Da jeg hørte det trodde jeg også det var originalt, kjenner heller ingen som heter det. Men ser du på listene var det også ganske langt oppe.
Jeg sjekket litt på statistisk sentralbyrå, der kan man se antallet i Norge med ethvert navn. Jeg kjenner heller ingen som heter det vi først vurderte, men på statistisk sentralbyrå fant jeg 18000 i Norge med det navnet :dead:
 
https://www.ssb.no/navn

Louise er ca 3100 personer som heter. Vil si det er trygt da. Sjekket mitt eget navn, det er ca 30.000 som heter det. Selvsagt er det mest for min egen generasjon, men når man kommer opp i de tallene der, så er det slik at man treffer på navnesøstre på hvert hjørne.

PS. Sjekket kun for èn stavemåte på Louise, mens jeg sjekket de to mest populære stavemåtene på eget navn.
 
Vi har valgt et mer uvanlig navn, fordi kriteriene hos oss har gått på at det Kan funke både på norsk og engelsk, og det skal funke til etternavnet(etternavnet vårt blir KJEMPERART med enkelte urnorske fornavn/substantiv osv), det skal også være nogenlunde lett å forstå stavemåte, og det skulle ikke være dobbeltnavn. Ble en bonus at det går etter noen av de samme stavelser som mitt da.

Navnet er uvanlig rett og slett fordi det er det eneste jentenavnet vi begge likte som oppfylte alle "kravene" vi hadde satt oss, og vi fant vel navnet ifjor sommer så det var aldri noen tvil på jentenavn egentlig. :)

Jeg har et navn som ikke er kjempevanlig, men jeg møter mange versjoner av det opp igjennom tiden, har gått i bhg og senere på skole med noen som het det samme, og det gikk egentlig helt ok altså. Det er såpass at folk husker navnet mitt men ikke hvis de ikke faktisk har brukt litt tid på å prate med meg, og det er ok.
 
Vi har valgt et mer uvanlig navn, fordi kriteriene hos oss har gått på at det Kan funke både på norsk og engelsk, og det skal funke til etternavnet(etternavnet vårt blir KJEMPERART med enkelte urnorske fornavn/substantiv osv), det skal også være nogenlunde lett å forstå stavemåte, og det skulle ikke være dobbeltnavn. Ble en bonus at det går etter noen av de samme stavelser som mitt da.

Navnet er uvanlig rett og slett fordi det er det eneste jentenavnet vi begge likte som oppfylte alle "kravene" vi hadde satt oss, og vi fant vel navnet ifjor sommer så det var aldri noen tvil på jentenavn egentlig. :)

Jeg har et navn som ikke er kjempevanlig, men jeg møter mange versjoner av det opp igjennom tiden, har gått i bhg og senere på skole med noen som het det samme, og det gikk egentlig helt ok altså. Det er såpass at folk husker navnet mitt men ikke hvis de ikke faktisk har brukt litt tid på å prate med meg, og det er ok.

Haha, digger at du synes ditt eget etternavn er kjemperart!

Jeg hadde ca ti tusen med samme etternavn som meg i tillegg til de 30000 med samme fornavn. Så har vært særdeles anonym i livet. Byttet etternavn nå når jeg giftet meg, og det er litt fordi jeg ikke har et forhold til etternavnet mitt når det er så vanlig. Det nye etternavnet deler jeg med nesten 900 personer. Litt koseligere med en mindre gruppe, hehe. Men jeg synes jo alt som er sært og spesielt er gøy, etter å ha vært så ekstremt anonym på navnefronten i så mange år. Ingen som klarte å finne meg på facebook for eksempel. For mange andre å velge i.
 
Last edited:
Kjempe vanskelig med navn.. vi blir ikke helt enige. Men prøver å si det høyt og sammen med etternavn og høre hva som passer best..
 
Back
Topp