Navnetråd ✨

EnDrøm25

2020 ♡ 2021
Novemberbarna 2021
Pumpkin Bumps 2025
Velger du tradisjonelle og klassiske navn, nye og trendy navn. Eller kanskje internasjonale, eller kjønnsnøytrale navn?

Har du hatt en liste med navn fra så lenge du kan huske, eller er du en som avgjør dette i løpet av svangerskapet? Må du kanskje se barnet først etter fødselen før du bestemmer deg?

Del gjerne navnelisten din, eller navn du synes er fine men ikke velger selv! Kanskje andre får tips :Heartred

Jeg velger alltid navn som IKKE er på navnetoppen. Mathias ble "uheldigvis" på 6. plass i 2016 det året han ble født.

Mineah er jenta mi født januar 2024, det er typ 4 eller 5 stk i Norge som har det navnet.

Eldste heter Michael og det valgte pappaen bare helt tilfeldig og mammaen var enig.

Så når vi skulle ha det eneste barnet vårt sammen så var det også litt morsomt at hun også skulle begynne på M :hilarious:

Vi vet jo selvfølgelig ikke hvilket kjønn det blir denne gangen, også vet vi ikke om vi skal fortsette trenden med M navn eller gå i en helt annen retning. Denne spiren er jo ikke planlagt :Heartred

Men vi liker av jentenavn:

Vivild
Hailey
Ember
Mali
Milina
Vienne

Guttenavn:

Matheo
Miles
Samuel
Levi

Vet ikke om jeg endrer mening etterhvert. Synes navn kan være veldig vanskelig :smiley-ashamed004

Jeg har hemmelig navneliste, men må nok smiske veldig for å få det som jeg vil :cool: Min familie er utenlandsk, så kravene mine er som følger:

- Ikke Æ, Ø og Å
- Må funke på engelsk, norsk og spansk
- Kan ikke være på topp 100 noen plass (færre enn 5 i Norge som har samme navn som sønnen min)
- Ikke være vanskelig å uttale eller stave
- Må stå til navnet til storebror

Guttenavn er vanskeligere enn jentenavn!

Her har vi egentlig jentenavn klare, hatt det i flere år :laughing002
Blir dobbeltnavn denne gangen også, og da er det mellomnavnet til mannens bestemor som kommer til å bli brukt, Sofie :Heartred
Håper det blir ei jente, slik at vi får brukt Sofie! Fornavnet blir nok Alida eller Thea, men jeg har også lagt min elsk på Alma.
Alle 3 navnene klinger veldig fint med guttene sine navn.
Får vi en gutt til er vi fucked! :sad015:laughing002

Hvorfor er guttenavn så vanskelig? Har samme utfordring som flere her. Flere fine jentenavn vi er enig om, men var sååå vanskelig å finne navn på de to første (gutter.) Så ift navn aner jeg ikke hva vi gjør om det blir gutt igjen :smiley-ashamed004

Synes det er vanskelig med navn, vil også ha navn som er uvanlige og ikke på navnetoppen. Dessverre er det mange navn som nå er populære som jeg synes er veldig fine. F.eks. Liam. Men som sagt, vil ha et unikt navn.
Har også en del venner, kusiner osv som har fått barn allerede. Så et par av favorittene mine er allerede tatt.
Har god tid da, blir lettere når jeg vet kjønn, halverer liksom mulighetene :joyful:

Hvorfor er guttenavn så vanskelig? Har samme utfordring som flere her. Flere fine jentenavn vi er enig om, men var sååå vanskelig å finne navn på de to første (gutter.) Så ift navn aner jeg ikke hva vi gjør om det blir gutt igjen :smiley-ashamed004
Her er det fordi vi har "brukt opp" de fine oppkallingsnavnene. Vi slet allerede på gutt nr 2 :laughing002
Spesielt når vi også ønsker å ha doble navn :smiley-ashamed005

Jentenavn var klart til nr 2, da jeg var sikker på at lillebror var ei lillesøster :laughing002

Her er det fordi vi har "brukt opp" de fine oppkallingsnavnene. Vi slet allerede på gutt nr 2 :laughing002
Spesielt når vi også ønsker å ha doble navn :smiley-ashamed005

Jentenavn var klart til nr 2, da jeg var sikker på at lillebror var ei lillesøster :laughing002
Det er akuratt det som skjedde her også! Brukte opp det beste på første allerede. Egentlig vært overbevist om jente hver gang :hilarious: Så stoler null på ren magefølelse nå:DMen,tror det er jente (igjen):laughing001:laughing002 Har litt mer "vitenskapelig" begrunnelse denne gang, men burde bare gi opp og tro noe nå:laughing021

Last edited:
Husker jeg syntes det var så vanskelig med guttenavn sist, men når vi nærmet oss slutten av graviditeten så hadde vi liksom plukket ut en del favoritter - og syntes faktisk det var lettere enn jentenavn. Hadde to navn klart til termindato, og bestemte oss egentlig så fort han kom ut! Men jenta hadde vi igrunn halvveis bestemt oss når jeg var i uke 20. :hilarious: elsker begge navnene på mine - litt sjeldne men stødige og lette navn. Veldig spent på hvordan vi skal klare å finne både guttenavn og jentenavn å ha klart til fødsel denne gangen når vi ikke skal vite kjønn! Har heldigvis noen få guttenavn på lur fra sist!

Synes Solveig er så utrolig koselig navn, men kommer nok ikke til å bruke det selv da vi prøver å velge noen litt internasjonale navn pga vi er en 3 språklig familie :Heartred

Har jentenavn klart, verre om det blir gutt. Spesielt hvis vi skal forsøke å få det til å passe med de vi har fra før. :D

Siden meg og mann er fra forskjellige land, er det store forskjeller i hvilke navn som er vanlige. Jeg liker sjeldne norske navn eller amerikanske navn. Han er ikke en fan :laughing002
Så det kan bli litt av en vei å gå for å bli enige. Godt vi har nesten 8 måneder på oss :smiley-ashamed004

Siden meg og mann er fra forskjellige land, er det store forskjeller i hvilke navn som er vanlige. Jeg liker sjeldne norske navn eller amerikanske navn. Han er ikke en fan :laughing002
Så det kan bli litt av en vei å gå for å bli enige. Godt vi har nesten 8 måneder på oss :smiley-ashamed004
Her har vi gjort det så enkelt som at jeg fikk bestemme navnet til sønnen vår, og han fikk bestemme navnet til datteren vår (dog med litt forslag fra min side). Mannen min sin familie er opprinnelig fra Kosovo, men han er selv født og oppvokst i Norge, så vi har valgt navn som primært høres like fine ut på norsk som på engelsk :D

Veldig spent på om det er gutt eller jente vi venter nå, og er glad vi har én av hver fra før av. Nå spiller det liksom ingen rolle hva det er.

Min mann er fra engelsktalende land så tar gjerne i mot tips til navn som uttales ca likt på norsk og engelsk :)

Hva synes dere klinger best til Mineah?

Amineh
Emine
Millie
?

Vi er katolikker så navn må korrespondere med en helgen som kan være forbilde. Vi har allerede navn klar om det blir ei jente, verre om det blir en gutt. I tillegg er min mann utenlandsk og navnet må passe på to språk som kompliserer det enda mer. Og for å gjøre det enda vanskeligere har min mann 6 fettere så alle de gode guttenavnene er tatt.

Back
Topp