Navnet Vilje

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Hva synes dere om det? Synes det klinger så fint, men er litt usikker på om det vil bli frustrerende for barnet å hete det? Mtp den andre betydningen av ordet?
 
Jeg syns Vilje er et nydelig navn, men ville selv ikke valgt navn som Vilje og Lykke til egne barn fordi jeg tenker at det potensielt kan bli belastende og/eller frustrerende for barnet å hete det. Når jeg har hørt navnet på andre har jeg likevel tenkt at det er flotte navn begge to.

Hva med Vilja? :)
 
Synes det er et kjempefint navn:)
 
Synes det er veldig fint! Liker også godt Vilja.

Så mange navn er også et ord, personlig tenker jeg sjelden over det når jeg møter noen. Navnet blir bare et navn og assosiert med personen i seg selv, og Vilje er veldig pent!

Tenk på alle Bjørn, Siv, Liv, Live, Endre, Line, Ane, Gro, osv. Og navn som Storm og Styrk. Eller navn som er internasjonalt litt utfordrende (som Odd, Simen og Gun). De fleste navn har jo en betydning. Vilje er heller ikke akkurat en negativ assosiasjon. :) Og alle navn kan bli en «belastning», enten det betyr noe, rimer på noe, fordi en figur eller noe har navnet osv.
 
Datteren min heter Vilje.
Jeg har tenkt litt på betydningen av navnet, og prøver å f.eks si at ting var "et uhell", eller "med overlegg", fremfor "med vilje". Men utenom det synes jeg ikke det er noe problem.

Jeg tror gjerne sånne navn er en vanesak, f.eks navnet Will på engelsk har jo samme problemstilling.

Jeg føler ikke at jeg har belastet barnet mitt ved å gi henne det navnet, men hun har også et mellomnavn hun kan bruke hvis hun blir en typisk tenåring som hater navnet sitt :p
 
Jeg liker Vilje. Jeg tror ikke det skjer så ofte at det navnet blir "misbrukt" av jevnaldrende, men klart at det kan sikkert skje.
 
Vi har ei Vilja :)
 
Back
Topp