Troika85
Betatt av forumet
For flere år siden gikk en dansk TV-serie på NRK som het ”Sommer”. Allerede i første episode falt jeg for navnet ”Lærke” som en av personene i serien het. Da jeg satt der med tekoppen i hånden slo det meg at min fremtidige datter skulle hete nettopp Lærke.
Noen år senere ble jeg gravid. Jeg håpet litt på at det var Lærke som lå inni der, men merket fort at det ikke stemte. Jeg var sikker på at det var en gutt og det var det. Da vi skulle velge navn ville pappaen at han skulle hete Samuel. Det navnet likte jeg veldig godt, men det stemte ikke helt. det var liksom ikke Samuel som lå der inne og sparket. Det var Leon. I det jeg sa det navnet høyt var det noe som sa klikk. Det var Leon som var på vei og da han endelig ble født, var det ingen tvil. Starten på livet hans ble litt tøff og en av de søte sykepleierne som tok seg av ham sa han var sterk som en løve og da var det ikke noe å tenke over.
Denne gangen får vi en jente! Jeg ble så glad over å endelig kunne bruke navnet mitt. Men nå kjennes det ikke ut som om det er Lærke som ligger der inne likevel! Da jeg var i 1 årsdag til niesen min var også hennes søskenbarn på farsiden til stede. Disse stesøskenbarna treffer jeg max to ganger i året og har ellers ikke noe med å gjøre. ”Problemet” mitt nå er at da jeg hørte moren rope på en av jentene sa det klikk på samme måte som da vi fant navn til Leon! Det sa ikke bare klikk, men jeg så nesten fyrverkeri og dansende alver! Babyen min heter Iben! Akkurat det samme som søskenbarnet til niesen min.
Så det jeg prøver å komme frem til er altså; er det helt uakseptabelt å ”stjele” Iben-navnet? Blir det veldig teit for mine to nieser å ha to Iben-søskenbarn (eller stesøskenbarn som det eeegentlig er…)?
Litt av en utredning dette, men jeg vil bare høre hva andre syns om ”navnestjeling” og hvor grensen går. Jeg blir alltid litt futen om noen jeg vet hvem er kaller sønnen sin for Leon, men slår meg til ro med at det bare viser hvor god smak jeg har:)