Navnekrangel

M

Meh

Guest
Vi fikk barn for ikke lenge siden, og vi hadde bestemt navn da fruen ble gravid. Dette navnet har jeg altså brukt når jeg har snakket til babyen gjennom hele svangerskapet.

Så for noen uker siden (uten at fruen sa fra) ble hun usikker på navnet. Hadde forstått det om det var etter fødsel, men det var det ikke.

Nå vil hun kalle barnet noe annet, noe jeg ikke er enig i det hele tatt, da jeg har brukt navnet i 9 mnd og føler det blir feil å plutselig skifte navn. Men hun vil ikke se det slik og har begynt å bruke det navnet hun vil ha.

Jeg har allerede sagt meg villig til å ikke bruke mitt etternavn, selv om jeg syns det er trist, men klarer ikke godta å bruke et annet navn når jeg har brukt det vi ble enig om helt fra starten.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, da jeg pleier å være den som gir seg, men føler ikke jeg kan gi meg på dette.

Hva med å ha begge navnene? F.eks det dere har brukt først og så det hun har funnet ut som andre fornavn?

Jeg synes dere skal snakke litt mer om dette. Er du villig til å akseptere et annet navn eller "må" det være det navnet dere har brukt under svangerskapet? Hvordan føler du om å endre fornavn hvis barnet da får ditt etternavn?

Jeg syns det blir så feil, siden jeg ikke klarer å se babyen med et annen navn. Jeg har snakket, synget og alltid brukt det navnet, så for meg ER babyen det. Om du skjønner.

Jeg tror ikke etternavnet vil forandre på det. Og jeg elsker etternavnet, og har klart å få ut det med etternavnet ut av tankene. Men mener jeg ikke klarer å bare gi meg på dette.. selv om jeg også føler vi begge skal være enig. (Vi er veldig like, og begge navn kommer fra samme sted).

Dette er et navn han skal bære med stolthet, og det er et sterkt og godt navn vi ble enig om. Derfor klarer jeg ikke å bytte det.

Virker jo som hun prøver å tvinge deg til å bli enig med henne, siden hun allerede har begynt å bruke navnet. Det er litt respektløst.
Hvordan er forholdet ellers? Er denne uenigheten uvanlig for dere, eller skjer slikt ofte? Kanskje det kan være en fordel å snakke med familievernkontoret? Jeg leser det som at du blir overkjørt, og at det ikke er uvanlig i forholdet mellom dere.

Hvis dere har vært enige om ett navn, og begge to har referert til barnet som X i 9mnd synes jeg ikke det er akseptabelt at hun plutselig kaller barnet for Y..

Jeg mener at dere enten må klare å bli enige om ett helt nytt navn (ny diskusjon om både fornavn OG etternavn), ellers bør dere holde dere til den opprinnelige avtalen.
Hun er ikke alene om å bli forelder, selvom du tydeligvis har gått med på at barnet kun tar hennes etternavn...

Hvis du har gitt opp ditt etternavn som kompromiss for at barnet skal hete X så faller det bort nå, og dere må begynne på ny.

Lykke til! Det høres ut som en vanskelig situasjon med ei vanskelig mor..

Ok, hvis hun får viljen sin på sitt navn, kan hvertfall du få ha ditt etternavn

Takk alle for deres svar.

Vi pleier å være veldig enige, og har ikke til vane å krangle heller. Vi finner nok ut av det, mulig vi kombinerer begge navn (uten mitt etternavn..)

Vi hadde litt problemer med yngste. Men hadde heldigvis ikke bestemt noe. Eldste er oppkalt etter mannens søster som døde i 89. Men jeg ville også med så etter noen mnd fant jeg ett mellomnavn. Mannen ville ikke ha barn med to navn men siden han fikk bestemme der første navnet så måtte han bare gi seg. Den ene kan rett og slett ikke bestemme alt. Når har hu alt bestemt at ditt etternavn ikke skal brukes og da burde du ha noe å si også. Barnet er tross alt begge sin og dere får bare dele på det når man ikke kan bli enig. Jeg og mannen var totalt uenige om yngste men ble enige etter hjelp fra svigermor og hans besteforeldre. Navnet ble noe ingen av oss hadde tenkt på.

Back
Topp