Navnehjelp!!

strikkemamma

Forumet er livet
September To Remember
Gutta har en super bestefar, som stiller opp på det aller meste. Gutta har han snirkla rundt lillefingeren og forguder ham! Vår eldste er oppkalt etter min pappa, og nå som minstemann også er gutt kunne jeg tenkt meg å hedre bestefar litt også. Men. Han har et veldig gammeldags navn, og hverken fornavn eller mellomnavn er noe vi kunne tenkt oss, så jeg trenger hjelp til å vri navnene om til noe som kan fungere i dag. Bestefar heter Kjell Jarl. Noen som har gode tips?

Dessverre ingen gode tips her. Skulle gjerne selv kalt opp etter Kjell eller Arne, men er ikke så begeistret for navnene heller og kommer ikke på noen fine varianter.

Selv om et navn kan virke uvant i starten så venner man seg ofte til det. Hva med å velge Kjell Aleksander, Kjell Kristoffer, Kjell Sebastian el? Eller Jarl Noah, Jarl Henrik el? Rett og slett blande med et eldre og et moderne navn?

Selv om et navn kan virke uvant i starten så venner man seg ofte til det. Hva med å velge Kjell Aleksander, Kjell Kristoffer, Kjell Sebastian el? Eller Jarl Noah, Jarl Henrik el? Rett og slett blande med et eldre og et moderne navn?
God ide, men vil kun ha enkeltnavn. Vi har dobbelt etternavn, så det blir liksom nok :p

Jarl var superkult! Ellers så syns eg faktisk at Kjetil er eit fint navn. Hjelper sikkert at eg har eit søtt søskenbarn som heiter det (syns han er søt fortsatt sjølv om han har blitt voksen :joyful: ). Eg kjenner også ein Jaran (kan skrives Jarand også). Syns det er fint

Sniker, men hva med å finne ut betydningen av navnene og så finne et navn dere liker med tilsvarende betydning? :)

Ellers kan kanskje Karl fungere? Det er litt mer tidsriktig enn Kjell og Jarl. Sikkert flere mulige alternativer også som bygger på begge navnene, men Karl var det første jeg kom på.

Det er også en mulighet å velge deler av navnet som utgangspunkt til nytt navn: Kjell - Elliot, etc. Det blir selvfølgelig ikke så tydelig oppkalling som å bruke navnene som de er, men det er jo viktig å velge navn man liker også. :)

Jarl er kjempefint ❤ , men en fin vri er kanskje Kjetil? Eller: Jarl-Kjetil, Jarle, Eldar, Jarl- *insert name of choice* .

Masse fine kombinasjoner der ute. Kos dere med å finne den perfekte kombinasjonen for dere. ❤

Jeg kjenner en lite gutt som fikk navnet Kjell nå nylig. Jeg synes det er kult med sånne navn til de små jeg ;) og de skal bli voksne mannfolk og gubber etterhvert og innen den tid er nok ikke Kjell ansett for like «gubbete» som vi anser det for akkurat nå. Det er et navn som er i et generasjonsskifte, og sånn sett egentlig moderne innenfor den kategorien navn. Jeg liker jo også Jarl veldig godt da, det vekker ikke like sterke gubbeassosiajsoner heller.
Kjetil, Karl, og Kalle er gode alternativer som ligner litt. Men personlig sybes jeg både Kjell og Jarl hver for seg er råtøffe navn :D de passer ikke så godt sammen, men jeg liker egentlig nesten ingen dobbeltnavn som det kan være derfor også, hehe.

Back
Topp