Navnefest

Towie1986

Blir kjent med forumet
Hei:)
Er det noen som har hatt navnefest istedenfor barnedåp? Det skal vi og lurer på når d er normalt å ha festen (hvor lenge etter fødsel) og hvordan man går frem :) noen som har noen råd?:)

Heia! Vi hadde navnefest til første, og kommer til å ha det denne gangen også:) selv synes jeg det var greit å vente til barnet av ca 6 mnd, men det var alt fra to mnd babyer til to åringer der, så det er helt opp til hver enkelt :) med første hadde vi selskapet hjemme, og satset på finvær, siden det var i juni, og heldigvis kunne vi være ute hele dagen :) denne gangen skal jeg sjekke lit ang leie av lokale, og servering av mat... Lagde gryterett, ris og salat til den første navnefesten, blir avhengig av kjøkkenhjelp når man har det hjemme ihvertfall:P

Anbefaler navnefest altså, høytidelig og fin seremoni med barna i fokus :) dåp er fint det også, bare ikke noe for vår familie ;)

Vi har hatt navnefest til begge guttene og kommer til å ha det nå også :)
Vi hadde for første da han var 7 måneder og for andre da han var 5 måneder, denne gangen blir det nok noe senere da vi drar til Danmark etter jul, så blir ikke før til høsten igjen.
Vi har hatt kolikkbarn så her har vi ikke orket noe tidligere enn det vi hadde med de to første.

Vi har leid lokale da vi har stor familie, og hatt selskap i to dager, med førstemann var seremonien på lørdag med etterfølgende middag og kaffe og kaker, lunsj og kaker på søndag. Med andremann var seremonien på søndag, men vi hadde samme opplegg som med førstemann med middag osv. på lørdag lunsj på søndag. Vi valgte å gjøre det sånn da vi har mye familie som må reise et stykke og dermed vil komme seg av gåre i ok tid på søndag.

Som snuppesnellamamman sier er barna alt fra helt små til et par år gamle så ingen regler for når man bør ha det.

Høres kjempe koselig ut!:) men har dere bare festen, eller har dere deltatt på en samling lokalt for hunanetisk navnefest først?

Vi har deltatt på seremoni i regi av humanetisk forbund ja :)

Men er det noe man må gjøre? Tingen er at samboern min er baptist og tror ikke på barnedåp, og jeg selv er ikke religiøs, men kunne tenkt meg dåp pga tradisjon. I og med at vi ikke ble enige om dåp, ble vi enige om navnefest, men tror ikke han er så gira på å ha noe via humanetisk.... :/

Vi kommer mest sannsynlig ha navnefest uten seremoni. Jeg fikk bestemme med første (dåp) så nå er det mannen som bestemmer. Han er ikke medlem av statskirken og vil ikke ha dåp, men ingen av oss har noe forhold til humanetisk forbund. Så da regner jeg med at vi holder et selskap som en markering for familie og venner og lar det være med det.

*Termin 17. august*

Vi hadde igjennom humanetisk, mn det går fint å lage sin egen seremoni, og gjøre det på sin egen måte :) lese opp noen vers, synge noen fine barnesanger feks :)

Sniker ;)
Vi skal ha navnefest.
Gå inn på www.human.no og klikk deg frem til navnefest.
Der vil du kunne velge området dere bor i og finne oversikt over hvilken sermoni som passer dere - hvor og når. :)

Hadde det til forrige barn også og jeg synes det er en veldig fin feiring av et barn som enkelt individ og ikke la alt koke bort i fokus på Gud og Jesus. ;)

Back
Topp