navnefest vs. dåp?

OhBaby!

Venter på en lillebror/søster <3
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
jeg er så usikker.. for meg er dåp i kirken helt unødvendig,og har ingen betydning for meg.. men man vil jo ha en sermoni for å feire navnet og den lille tenker jeg.. er det noen som har erfaring med navnefest?? vi tenker å ha det i julen,enten dåp i kirken,"bare for å gjøre det",eller en navnefest.

Gå inn på humanetisk forbund og sjekk når de har sermonier der du bor...! [;)]

Her i Kr.sand har de 2 sermonier i året, en i mai og en i november! Pga dette velger vi å ikke ha sermoni gjennom humanetisk (men heller ikke gjennom kirka) Vi sender enkelt og greit bare inn navnene og arrangerer en privat navnefest uten noe formelt...

ORIGINAL: Kaizer

Her i Kr.sand har de 2 sermonier i året, en i mai og en i november! Pga dette velger vi å ikke ha sermoni gjennom humanetisk (men heller ikke gjennom kirka) Vi sender enkelt og greit bare inn navnene og arrangerer en privat navnefest uten noe formelt...

er ikke noen sermoni i jula,er da vi tenker å ha det,da vi er hjemem hos familene våre da. da bare sendere dere navna inn til personregisteret ele hva det heter? og får en attest fra dem?

ORIGINAL: ohBaby!

er ikke noen sermoni i jula,er da vi tenker å ha det,da vi er hjemem hos familene våre da. da bare sendere dere navna inn til personregisteret ele hva det heter? og får en attest fra dem?

Send inn navnene til folkeregisteret innen ungen er 6 mnd... Det er egentlig alt dere trenger å gjøre, alt det andre er bare "sermonier" osv [;)]
Festen etterpå bestemmer dere jo selv om dere vil ha eller ikke, men regner med de fleste vil ha en markering i familien på at ungene har fått et navn [8D] 

ja,jeg tror bare at det "forventes" at det er en slags sermono.. uff,ikke lett å heve seg over to slekter og bestemme noe som blir upopulært i seg selv.. i og med at vi ikke vil i kirken

ORIGINAL: ohBaby!

ja,jeg tror bare at det "forventes" at det er en slags sermono.. uff,ikke lett å heve seg over to slekter og bestemme noe som blir upopulært i seg selv.. i og med at vi ikke vil i kirken

Begge slektene er heldigvis enige med oss! [:D]

Bare gi klar beskjed om at dette er deres unge og deres valg.. Har de problemer med det, så får de holde det for seg selv [8D] Blir så irritert på familier som skal blande seg inn i andres valg på diverse ting!

Går nok helt fint skal du se, sermoni eller ikke [:D]

ja,blir nok en flott dag uansett tenker jeg!! uff,ja,innblanding har det allerede vert,alt fra at amme det mååå du,så leeenge som muuulig,og alt det der,men er ikke fra min familie,så da er det enda mer irriterendes at svigerfam skal begynne slikt,hehe,så da skal vi alleflal ikke døpe i kirka,hehe

er sånn her også,tradisjonsbundet,men ikke trosbundet.. så da synes jeg det blir dumt å ha i kirken bare for at det er en tradisjon,men skjønner deg mammantilamalie,siden andre barnet deres også er det.

Vi har litt samme greia.. Blir litt for dumt for oss å stå i en kirke og love at vi skal oppdra ungen vår kristent. Så for oss så er navnefest det som blir riktig. Uheldigvis er ikke sørlandsfamilien til samdo helt enig i det da....... Så vurderer å ta en dåp for å gjøre de happy. Det gode argumentet er at da slipper den å dåpe seg før konfirmasjon.. usj [:'(]

Syntes forslaget til Kaizer hørtes bra ut :) Lag en privat fest, sikkert knallgøy :)

Både meg og sambo er litt sånn at ikke pokker om vi skal gjøre noe bare fordi andre syntes det er det mest riktige...
Dette er våre unger, besteforeldre kan komme med råd og veiledning, men hvis vi sier at sånn blir det, så blir det sånn! [:D] BASTA! [8D][:D]

Både meg og sambo er litt sånn at ikke pokker om vi skal gjøre noe bare fordi andre syntes det er det mest riktige...
Dette er våre unger, besteforeldre kan komme med råd og veiledning, men hvis vi sier at sånn blir det, så blir det sånn! [:D] BASTA! [8D][:D]

veldig bra dere har en sånn holdning!!!!!![:)][:)][:)][:)]

vi får ta en tenkepause og se litt hva som blir aktuelt. kan humanetsik ha en symbolsk sermoni bare hjemme hos mamma i jula,så tar vi det trooor jeg.

Her blir det Dåp men bare fordi det er tradisjon..og desuten så synes jeg det er lettere for lille gull å melde seg ut av kirken når han blir 18 en det er å døpe seg som 14 åring om han vil konfirmere seg [:)]

ORIGINAL: Katie85

Vi har litt samme greia.. Blir litt for dumt for oss å stå i en kirke og love at vi skal oppdra ungen vår kristent. Så for oss så er navnefest det som blir riktig. Uheldigvis er ikke sørlandsfamilien til samdo helt enig i det da....... Så vurderer å ta en dåp for å gjøre de happy. Det gode argumentet er at da slipper den å dåpe seg før konfirmasjon.. usj [:'(]

Syntes forslaget til Kaizer hørtes bra ut :) Lag en privat fest, sikkert knallgøy :)

Haha da kan du argumentere med at bibelen snakker om vokssen dåp ikke barnedåp. Hvis dem er relgiøse da..

En del i min svigerfamilie er Jehovas vitner og de fikk innbydelse til navnfest men takket nei fordi det ikke var riktig for dem. Jeg synes det er flott at dem respekterer våre valg. Som nevnt av andre over det er deres unge deres valg...

ORIGINAL: Tinha

ORIGINAL: Katie85

Haha da kan du argumentere med at bibelen snakker om vokssen dåp ikke barnedåp. Hvis dem er relgiøse da..

En del i min svigerfamilie er Jehovas vitner og de fikk innbydelse til navnfest men takket nei fordi det ikke var riktig for dem. Jeg synes det er flott at dem respekterer våre valg. Som nevnt av andre over det er deres unge deres valg...

ja,de som synes det blir feil å delta i navnefest/kristen dåp,får jo bare la være og komme. :) er vårt barns dag,og vår som foreldre.

Vi døpte førstemann, men angret på det i etterkant. Gjorde det mer fordi det var en tradisjon og familien forventet det. Nå har vi bestemt oss for å døpe nestemann også. Blir dumt når en er det og ikke den andre lissom..

vi kommer til å ha dåp, men det er tradisjon og jeg syntes det er greiest om ungen vil konfimeres i kirken senere.. og da er det kjedelig og ikke være døpt i kirken.. jeg er ikke noe kristen av noe slag, men jeg syntes det er koselig med en dåp i kirken!!

Her blir det navnfest!! Ingen sermoni, bare en fest med familien!!
Hadde det med ho eldste og[:D][:D][:D]

blir nok en privat navenfest her uten seremoni. jeg er ikke døpt selv og konfirmerte meg borgelig så hadde ikke det problemet med å døpe meg som 14 åring. men jeg tror at om en virkelig ønsker en kirkelig konfirmasjon når en er 14 år så gjør det ikke så mye å døpe seg heller. om en ikke er religiøs så skjønner jeg at det kan være stress

vi skal nok ha dåp, hadde det på første man så, men vi har det vel litt pga tradisjonen. også kan de jo velge hva de vil når de skal konfirmeres.

Jeg kommer ikke til å døpe min jente.. Er ikke kristen eller døpt selv så synes det hadde vært veldig feil å gjøre det..
Dessuten mener jeg at alle burde velge sin religion selv.. Kjenner flere som har døpt seg selv når de var tenåringer, og synes det er mest rett.. Da velger man det selv!

Blir sikkert ikke noe sermoni eller fest eller for så vidt.. Hadde hatt lyst til å ha en navnefest, men det er dyrt og stress å organisere det aleine...

Back
Topp