Navnefest og faddere

MEU95

Blir kjent med forumet
Hei!
Vi ønsker å ha navnefest for lille istedenfor dåp, fordi min samboer ikke er døpt og ikke ønsker at barnet vårt skal døpet. Jeg, derimot, er døpt og har gudforeldre/faddere som jeg har hatt er nært forhold til hele livet. Dette ønsker jeg jo at barnet mitt også skal ha. Er det noen som har erfaring med navnefest og faddere? Har lest at det ikke er noe fadderfunksjon i human etisk navnefest da faddere er tiltenkt rollen for å lære bort om kristendommen, men det har ikke mine faddere gjort :hilarious:

Har du hatt faddere i navnefest?
Hvor mange faddere?
Fikk de/gjorde de noe spesielt under navnefesten?
 
Vi hadde ikke faddere i vår navnefest, men jeg er fadder selv for et barn som ble feiret med navnefest. Det var tre faddere totalt den gangen, og den ene fadderen holdt en tale. Det bør nok avtales med fadder om de skal bidra under navnefesten med taler etc da det er veldig ulikt hvor formelle slike fester er. Jeg synes det er skikkelig koselig å være fadder for henne, og synes ikke det er rart å ha faddere ved navnefest!
 
Jeg var i en navnefest for noen år siden, og der hadde valgt "voktere" til barnet og beskrev det som trygge havner som skal vokte og være der for barnet :)
 
Vi har barnevelsignelse som en navnefest, der er det ikke noen faddere. Så kan hun døpe seg senere i livet hvis hun ønsker det :)
 
Back
Topp