Navnefest - ingen faddere?!

makko86

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Desemberlykke2017
Har forstått det slik at ved navnefest i regi av HEF, så utgår faddere. Hvordan har dere gjort det? Ingen faddere, eller har dere ordnet noe selv?

Vil gjerne at frøkna ikke skal føle seg utenfor ved å ikke ha faddere, men vil heller ikke gi henne det om det ikke er naturlig.

Det er ingen faddere ved seremoni gjennom HEF nei, men dere kan jo "utnevne" noen selv.
Det har jo absolutt ingen praktisk funksjon, og jeg tror aldri jeg har hørt et eneste barn snakke om faddere. ;)
Jeg husker ikke hvem mine er engang, og det var de siste vi tenkte på da vi hadde navnefest gjennom HEF.

Barnet ditt kommer helt 100% garantert ikke til å føle seg "utenfor" fordi dere ikke har utnevnt noen som skal lære det opp i kristen tro.
(Det er den egentlige funksjonen til en fadder, ettersom at det er en kristen tradisjon.)

:)

Vi skal ha navnefest i september, og vurderer å spørre søstrene våre om å være "faddere". Ikke så mye for lille sin del, men fordi de vil synes det er stas.
Men tror ikke hun kommer til å føle seg utenfor dersom hun ikke har faddere heller akkurat :)

Tror ikke det er noe du trenger bekymre deg for. Klart du kan spørre noen å være faddere for symbolikkens skyld, men tror nok ikke barnet ditt kommer til å savne det hvis ikke. :)

Jeg er gudmor til en baby der foreldrene valgte navnefest. Fikk en kjempekoselig forespørsel om jeg kunne følge opp litt ekstra. Under festen fortalte de hvorfor de hadde valgt oss tre faddere, og så var det en del fotografering. Altså ikke så mye å ordne med, men uansett hyggelig å bli spurt.

Føler hele fadder og gudmor er litt tull som hører til gamledager, har ingenting å si idag, Hvertfall ikke i vår familie, så blir ingen faddere når vi har navnfest :)

Back
Topp