Navnefest eller dåp? Hva velger dere, og hvorfor?

M

Moderator Grete

Guest
Selv har jeg faktisk en som er døpt og en som ikke er det :)
Det kommer av ulike livssyn hos fedrene deres, hadde det vært kun opp til meg hadde ingen av dem vært døpt da jeg ikke er personlig kristen.
 
Dåp. Men ingen av oss er kristne i det heletatt, syntes ikke noe om religion noen av oss.
Tradisjon rett og slett :)
Giftet oss i kirka også :)
 
Begge 2 e enig i att det blir dåp, er en tradisjon her også alle barn døpes så får de velge selv når de blir eldre om de vil konfirmeres eller ikke :)
 
Ingen av delene tenker jeg! Selv er jeg ikke døpt og sambo er ikke troende. Så om det blir noe så blir nok barnet barnevelsignet i min barndomsmenighet, slik som meg. Dette gjør vi nok mest for besteforeldrene som begge er aktive i kirken! :)
 
Vi velger dåp.. Er ikke spesielt kristne, men synes det er en fin tradisjon :)
 
Vi døpte lillemor og kommer til å døpe den lille her også :)
 
Er ikke kristne noen av oss, men barnet vårt skal døpes og det går vell mer på tradisjonen. :)
 
Barnet vårt skal døpes, både av tradisjon og for at vi føler det er enklere å ta valget om konfirmasjon senere i livet. Kjenner flere som måtte døpe seg foran resten av klassen før konfirmasjon og synes det var kjempeflaut. Og noen som valgte å ikke konfirmere seg for å slippe å døpes foran klassen, selv om de hadde ett sterkt ønske om det
 
Dåp. Tradisjon også er denna personlig kristen:) de skal selvfølgelig få velge veien videre senere. Konfirmasjon eller borgerlig.
 
Navnefest. Jeg synes det er litt hyklerisk å stå i kirken og si ja til at man skal oppdra barnet i den kristne tro når man ikke har noen planer om å gjøre det.
Seremoniene til Human-Etisk Forbund er også veldig fine, jeg synes det var helt greit å betale for dette.
 
Navnefest. Jeg synes det er litt hyklerisk å stå i kirken og si ja til at man skal oppdra barnet i den kristne tro når man ikke har noen planer om å gjøre det.
Seremoniene til Human-Etisk Forbund er også veldig fine, jeg synes det var helt greit å betale for dette.
Helt enig. Det er derfor broren min og jeg ikke er døpt, og derfor jeg ikke kommer til å døpe min(e). Blir vel å holde en form for egenkomponert seremoni.
 
Navnefest av noe slag blir det her :)
 
Back
Topp