Navnedag eller dåp?

Vi gjør som med storebror, har navnefest. Tror ikke noen av delene er dyrere enn det andre, kommer an på hva man gjør det til på festen etter seremonien.
Vi har navnefest for jeg er så langt fra kristen som mulig. Mannen er troende, men å døpe var ikke så viktig for han. Viktigere for meg å ikke døpe :)

Vi gjør som med storebror, har navnefest. Tror ikke noen av delene er dyrere enn det andre, kommer an på hva man gjør det til på festen etter seremonien.
Vi har navnefest for jeg er så langt fra kristen som mulig. Mannen er troende, men å døpe var ikke så viktig for han. Viktigere for meg å ikke døpe :)
Oki ;) takk for svar

Som jeg skulle sagt det selv, bortsett fra at dette er første:)

Vi skal ha dåp, så kan han/hun velge selv om å bli værende i kirka eller melde seg ut. Mitt barn skal slippe å døpe seg som tenåring for å kunne stå konfirmant i kirka om det er det som blir valget til han/henne. Døpte gutten vår og.

Vi skal ha dåp, så kan han/hun velge selv om å bli værende i kirka eller melde seg ut. Mitt barn skal slippe å døpe seg som tenåring for å kunne stå konfirmant i kirka om det er det som blir valget til han/henne. Døpte gutten vår og.
Det tenker vi også å gjør :) Datteren han er døpt

Jeg tenker som så at mine barn skal slippe å måtte melde seg inn og ut av trossamfunn. Om de er såpass kristne når de når konfirmasjonsalder vil nok å døpe seg da ikke være noe problem.

Verken jeg eller mannen min er kristne eller medlemmer i kirken, så det hadde ikke gitt noen mening å døpe barna våre. Vi har snakket om å kanskje velsigne denne babyen i et annet trossamfunn, men jeg tror vi velger å ha navnedag. Da kan de velge selv når de blir eldre...

Ikke dåp, men navnefest, er ikke troende innen religion! Hverken jeg eller samboer er kristne, selv er jeg døpt, som 8 åring, ingen problem, men det var bare fordi min søster ble det, hun var 14, og jeg trudde at man måtte gjøre det for å få konfirmasjon og jeg ville også ha fest med penger å gaver:p

For å bevare husfreden (med min kjære) så blir det nok dåp på spiren også. Begge de to eldste er døpte.

Det er ikke viktig for meg, men for min kjære er det viktig.

Her blir det navnefest hvis alt går bra :)
Hadde det for storesøster og det var planlagt å ha det for Aron også

Begge våre har blitt feiret med navnfest, det vil nr 3 også bli når den tid kommer.

Da står de fritt til å velge om de vil inn i noen religion når de blir gamle nok selv eller ei;)

Hvis alt går som planlagt, så tar vi det slik vi gjorde med storebror, en privat navnefest :)

Dvs. ingen sermoni, kun slekt som samles fr middag, kaffe og kaker :)

Dåp....men egentlig kun fordi det er tradisjonelt og tror (vet) enkelte i slekten hadde protestert kraftig dersom det ble navnefest. Ikke at jeg synes de har noe å si, men har ikke så kraftige meninger om det selv så da blir det nok slik. :P

Dåp....men egentlig kun fordi det er tradisjonelt og tror (vet) enkelte i slekten hadde protestert kraftig dersom det ble navnefest. Ikke at jeg synes de har noe å si, men har ikke så kraftige meninger om det selv så da blir det nok slik. :P

Her ble det ramaskrik da vi ikke døpte vår. Sambo ville, men det var mer viktig for meg at vi ikke gjorde det. Han var fornøyd så lenge vi brukte hans families dåpskjole. Da var svigers fornøyd også ;)
Men et jo sånn at man må velge sine kamper. :)

storesøster er døpt å det blir lille bror/søster også:)

Back
Topp