Navn

Frumommy

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Vet ikke om det allerede er en tråd for navn, men jeg prøver meg her. Har dere bestemt navn? Vi ønsker ikke å vite kjønn så må derfor ha klart to navn. Guttenavn tror jeg vi er enige om, men jeg synes det er så vanskelig med jentenavn. Vi ønsker å ha et navn som kan utales på engelsk, gjerne være oppkalt etter noen i familien og ikke dobbelt navn. Jeg er også veldig system frik som ikke klarer rot. Tenker til og med på hvordan navnene våre blir skrevet som en familie. Hvor mange bokstaver navnene har. Jeg har 8 i mitt navn, min mann og guttenavnet vi har funnet har 5 bokstaver. Vanskeligere blir det sikkert når vi skal ha barn nr 2.
Vi har hatt to jentenavn til diskusjon, men jeg henger meg opp i to detaljer som nesten blir flaut. Flere som synes det er vanskelig?

Vi brukte lang tid på jentenavn[emoji4] Guttenavnet var klart lenge før lille ble til[emoji28] Men siden det er ei jente i magen måtte vi finne jentenavn, og nå har vi kommet fram til 2 navn og vi venter til frøkna er ute før vi bestemmer oss for hvilket navn vi skal gi henne[emoji173] Men ja, det var vanskelig og jeg er litt som deg at navnet må passe med våre navn og passe til etternavnet[emoji23]

Vi har Anna som jentenavn, men det ble det ikke bruk for denne gangen. Er etter min oldemor. Så blir Teodor til gutten som kommer :) enten med eller uten h.. tror det blir uten.
Vært innom en del flere guttenavn :p

Vi hadde både guttenavn og jentenavn klart. Jeg likte best guttenavnet vi hadde, men så jo en jente som gjemte seg i magen, så da ble det litt frem og tilbake. Det jentenavnet som vi hadde klart, er litt for likt mitt navn, så etter et par dager etter oul hadde vi bestemt oss. Så lillesøster fikk ganske kjapt navn etter oul :)

Vet ikke om det allerede er en tråd for navn, men jeg prøver meg her. Har dere bestemt navn? Vi ønsker ikke å vite kjønn så må derfor ha klart to navn. Guttenavn tror jeg vi er enige om, men jeg synes det er så vanskelig med jentenavn. Vi ønsker å ha et navn som kan utales på engelsk, gjerne være oppkalt etter noen i familien og ikke dobbelt navn. Jeg er også veldig system frik som ikke klarer rot. Tenker til og med på hvordan navnene våre blir skrevet som en familie. Hvor mange bokstaver navnene har. Jeg har 8 i mitt navn, min mann og guttenavnet vi har funnet har 5 bokstaver. Vanskeligere blir det sikkert når vi skal ha barn nr 2.
Vi har hatt to jentenavn til diskusjon, men jeg henger meg opp i to detaljer som nesten blir flaut. Flere som synes det er vanskelig?
Haha, jeg er akkurat som deg! Jeg har en "liten" liste med kriterier når det kommer til navn:
  • Navnet må stå i stil til resten av oss. Hvertfall klinge godt sammen med storebror sitt.
  • Vi har alle i familien navn på 5-6 bokstaver, uten mellomnavn. Ønsker det samme til babyen som kommer.
  • Navnet skal ikke kunne misforståes, slik at barnet skal slippe å måtte stave navnet sitt eller måtte si det flere ganger.
  • Det må også passe godt til etternavnet mitt (som også babyen får), det er et veldig tungt og norsk navn. Ønsker derfor et "lettere" fornavn.
  • Skal passe både til en baby og et voksent menneske.
  • Skal ikke ligge på topplisten ;)
Jeg har to forslag, så nå kjemper jeg en liten kamp for å få mannen med på laget. Tror ikke han har så mye i mot forslagene mine, men han er så innstilt på at det er han som skal komme med "vinnernavnet" denne gangen også :p

Hadde flere jentenavn klart, for jeg har alltid sett for meg at jeg får jente! Får gutt da, synes det er kjempevanskelig å finne navn vi begge liker!

Vi har bestemt oss for at lillegutt skal arve navnet til min svigerfar og ha det som mellomnavn. Det er veldig typisk norsk men vi vil ikke ha typisk norsk fornavn. Derfor er det egentlig veldig vanskelig, men vi er blitt enige om at det kun er fornavnet som skal brukes, så vi får se hva vi ender på. Vi har 2-3 navn det står mellom, men ingen skal vite det før guttungen er født :happy: Vi vil se hvilke navn som passer han best når vi treffer han :D

Vi har ei liste over navn vi kommer over som vi liker, men ingenting blir nok bestemt før hun er ute. Vi er alle med på å foreslå navn, men det er jeg og mannen som har siste ord i saken. Storesøstrene er litt fastlås på sine favorittnavn, så har ikke fått så mange nye forslag derfra.
Yngstejenta fikk ikke navn før hun var 3 uker for vi ville prøve det litt ut først. Hun endte opp med et navn som ikke var på lista.

Kriterier:
  • Ikke æøå.
  • Skal funke på engelsk og norsk.
  • Helst ikke toppliste (jeg smatter litt på navnet til min farmor, og det ligger på topplista for 2016).
  • Helst ikke r, da etternavn begynner på r og det fort blir for rrr´ete for meg (:laughing025).
  • Helst ikke begynne på våre forbokstaver; HTML.
  • Ikke dobbeltnavn.
  • Ikke for likt de navnene vi har, men høres bra ut sammen.

Har oppkalling på de to første,stødige gammle navn. Tenker å kalle opp denne gutten også etter min farfar som heter Ole. Men vi vil ha dobbelt navn siden bare Ole blir litt kjedelig alene synes vi. Sliter litt med å finne et navn som passer som vi liker å som ikke er brukt opp av andre i familien.
Har ikke så masse kriterier bortsett fra at navne må passe sammen med de andre to sine. Så siden de har stødige navn så kan vi ikke velge noe som er veldig moderne.

Vi kom frem til et jentenavn og et guttenavn vi begge likte før uol, men siden det nå blir jente, holder vi litt fast ved det navnet vi ble enige om. Men, for denne feilen gjorde jeg med førstefødte, vi skal ikke bestemme oss for det navnet eller begynne å kalle babyen det nå. For tenk om navnet ikke passer [emoji23]
Det ble gjort med min første, og dermed syns jeg at jeg kalte henne feil navn i nesten to år, før jeg følte at det passet helt.

Har også div. kriterier for navn, blant annet at det skal kunne uttales på engelsk, for hverken jeg eller mannen min har det, og får alltid merkelige kallenavn i utlandet [emoji3] det skal ikke være for langt eller tungt, og det må se pent ut når det skrives for hånd.

Navn er vanskelig [emoji23]
Mannen kom med det samme navnet som han foreslo sist, men er bare at jeg hater det [emoji24]
Så vi må grave litt og finne noen som vi begge liker. Noen kriterier er det jo
# kan ikke starte på L
# må kunne uttales på engelsk
# ikkje dobbelt navn
# mer enn 3 bokstaver
# helst ikkje populært [emoji23]

Sist følte jeg vi klarte det og så kom det en prinsesse i sverige eller Danmark året etter med et navn som lignet så da trodde alle vi hadde kalt henne opp etter prinsessen som er 1 år yngre [emoji23]

Mine to eldste heiter opp igjen etter mi farmor og min oldefar. yngste er oppattkalla etter svigermor, og den lille i magen vil mest truleg få navn etter enten mi oldemor eller min far og farfar! Eg synst det er noko spesielt med å kalle dei oppigjen. Dei har fine korte og gode norske navn. ❤️❤️

(Dersom det vert gut vil det forøvrig bli etter både min far og farfar samt 2 av sambo sine oldeforeldre)

Vi også sliter fælt med guttenavn. Storebror er oppkalt etter sin oldefar Wilhelm, og vi kunne egentlig tenke oss og oppkalle baby etter samme generasjon, det er bare at jeg ikke liker noen av de andre navnene Odd, Erling & Einar Bjørn. Wilhelm er fast bestemt på Erling, men jeg... Uff... Tenkte litt på Oddbjørn, men det går liksom ikke helt hjem det heller. Vurderer å skifte fokus fra oldefedre og heller gå for kongelige/keiserlige navn. Alexander kan da være et alternativ, min lillebror heter Ole Alexander, men bruker bare Ole så det blir jo oppkalling det også...Men så er det å få med Wilhelm og pappa på det da :confused:

Vi har og "regler" for hvilke navn som blir vurdert:

- Ikke æ, ø, å
- Ingen dobbeltnavn
- Ikke veldig langt navn
- Skal uttales likt på engelsk og norsk
- Skal ikke måtte staves (eks. Kristine, Christine)
- Under 100 i Norge skal hete det
- Må ikke kunne assosieres med noen vi kjenner (med mindre det er oppkalling selvfølgelig)

Har hatt to jentenavn som jeg har likt og tenkt på i mange mange år. Det ene er Aria, men pga Game of Thrones er det dessverre blitt utelukket. Det andre ser det no ut som at vi kaller den lille for, vi har ikke diskutert noen andre navn, men samboer er litt skeptisk til at det er veldig spesielt, men liker det godt.

Jeg elsker navn med norrøn opprinnelse! Skikkelig urnorske navn klinger godt i mine ører og de kan gjerne ha æ,ø,å!

Navn er en smakssak og vi er så forskjellige i valgene våre, heldigvis :joyful:.

Jeg er så enig med flere av dere. Vi skal kalle opp jenta i magen etter moren min, et veldig vanlig norsk navn, men jeg kjenner INGEN barn som heter det (og jeg jobber med barn og babyer). Er heller ikke interessert i topplistenavn, eller at det skal være tvil om hvordan man staver det. Har komplisert nok etternavn, om ikke man må drive og svare "med to f-er og C" i tillegg. Hehehe.

Våre kriterier er:
-Norrøn opprinnelse (kan være nykonstruksjon)
-Ikke et rent gudenavn (f.eks Tor), men gudeavledet er ok (f.eks Torgrim)
-Uvanlig
-Må høres ut som et navn

Vi er nede i 6 guttenavn og 6 jentenavn nå. Ikke bestemt oss helt enda.

Back
Topp