Navn

• Trådstarter Trådstarter Bkno29
  • Opprettet Opprettet
B

Bkno29

Guest
Hei. Vi ønsker og ha navnet klart til barnet er kommet, og lurer på om man kan søke om "godkjenning" av navn før barnet er født? Jeg finner ikke noe serlig om navnet vi vil ha, da dette er veldig uvanlig :confused:

Eventuelt en plass hvor man kan ringe for og spørre om slikt?

Vi har valgt et uvanlig navn til vår sønn, 8 stk i Norge som heter det. Fikk melding om at navn kunne registreres på altinn ca 1 1/2 uke etter fødsel. Da jeg gikk inn for å registrere fikk jeg opp at det var veldig uvanlig og måtte saksbehandles. Måtte også skrive en kort begrunnelse på hvorfor vi valgte navnet. Sendte inn, og 48 timer senere lå fødselsattesten i postkassa med valgt navn!

Aner ikke om man kan godkjenne det på forhånd, men vår erfaring med et uvanlig navn er altså at det gikk helt knirkefritt!

Okei. Får jeg spørre hva navnet var?
Kanskje jeg kan ringe til folkeregisteret og høre hva de tror.

Jeg hadde ringt folkeregisteret og hørt :-) ble litt nysgjerrig på hva dette navnet er og :-P

Jeg har en venninne som også valgte et spesielt navn(færre enn 4 som har det). De måtte gjøre som nevnt over her, begrunne valget kort(men det trengte ikke være noe "dyp" grunn. De valgte ikke navnet fordi det hørte til familien eller noe). Var heller ingen problem for de å få det godkjent. Men hjelper nok på at det finnes ihvertfall en til i landet som heter det :-)

Hei. Vi ønsker og ha navnet klart til barnet er kommet, og lurer på om man kan søke om "godkjenning" av navn før barnet er født? Jeg finner ikke noe serlig om navnet vi vil ha, da dette er veldig uvanlig :confused:
Sniker..

Tviler på at du kan få godkjent navnet før barnet er født. De må vite hvilken fødselsdato for å kunne gi barnet et personnummer og dermed registreres. Lykke til :)

Nei men om de kanskje vet om det er mulig og gi meg svar på om jeg kan bruke det slik at jeg vet. Ville liksom dele det når babyen er født..
Sjønner at jeg ikke kan søke for babyen ennå siden den ikke er født :p

Nei men om de kanskje vet om det er mulig og gi meg svar på om jeg kan bruke det slik at jeg vet. Ville liksom dele det når babyen er født..
Sjønner at jeg ikke kan søke for babyen ennå siden den ikke er født :p
Åja, tolket spm feil jeg da ;) har du ringt og hørt?

Ja, hun sa hun trodde det var et vanlig navn og at hun ikke trodde det skulle være noe problem å få det godkjent :)

Så bra :) Krysse for at da går i orden når småen e født :)

Back
Topp