Navn

Tanntrollet09

Forumet er livet
Jeg har dobbelt fornavn uten bindestrek, men fåtallet kaller meg med begge navn, noe jeg HATER. Har sagt i fra til alle rundt meg, men ingen ser ut til å bry seg og kaller meg fortsatt med bare et navn. Så nå lurer jeg på om jeg skal få satt inn bindestrek i mellom, siden jeg skal endre etternavn likevel. 
Bruker folk å kalle andre med begge navn om man har bindestrek eller blir det samme greia likevel?

Jeg mener at to navn med bindestrek mellom blir det samme som ett navn. Samboeren min har det, og jeg bruker alltid begge navnene. Resten av familien varierer litt med hva de sier, men for meg blir det feil.
Vi valgte å gi lillemann mitt etternavn som mellomnavn og samboers etternavn. Men jeg ser at på ulike brev/dokumenter, så forsvinner ofte mitt navn. Har derfor vurdert å endre det og sette bindestrek mellom navnene, for da må man bruke begge deler.
Kanskje folk ikke er så nøye på det når det gjelder fornavn, men hvertfall med etternavn skal man bruke begge om det er bindestrek mellom.

Jeg tenker at man bruker navnet på den måten navneeieren gjør.
Jeg har 2 venninner med doble navn. Den ene har bindestrek men vi bruker alltid bare det første navnet, nettopp fordi det er det hun gjør selv. 
Den andre venninnen min har dobbelnavn uten bindestrek og det ville aldri falt meg inn å bruke bare det første da navnet hennes har blitt ett  navn. Jeg husker en gang en person som ikke kjente henne så godt spurte etter henne og brukte bare det første navnet og jeg skjønte rett og slett ikke hvem han mente.

Både jeg og mannen har to fornavn, han bruker bare det ene fornavnet, så da bruker jeg også det på han. Mens jeg virkelig hater å bli kalt med bare det ene, for det første så er det for meg ikke navnet mitt og for det andre så har jeg to tanter som heter det samme og da blir det bare krøll når vi er sammen. Men det er kanskje verdt å prøve med en bindestrek da. 

Tanntrollet09 skrev:
Jeg har dobbelt fornavn uten bindestrek, men fåtallet kaller meg med begge navn, noe jeg HATER. Har sagt i fra til alle rundt meg, men ingen ser ut til å bry seg og kaller meg fortsatt med bare et navn. Så nå lurer jeg på om jeg skal få satt inn bindestrek i mellom, siden jeg skal endre etternavn likevel. 
Bruker folk å kalle andre med begge navn om man har bindestrek eller blir det samme greia likevel?

jeg har også dobbel navn uten bindestrek, men helt siden jeg var lita så har de rundt meg sagt begge navna, først i senere tid at noen sier bare det ene eller bare initialene mine. men jeg tenker ikke så hardt på det egentlig.

Strikkeguri skrev:
Tanntrollet09 skrev:

jeg har også dobbel navn uten bindestrek, men helt siden jeg var lita så har de rundt meg sagt begge navna, først i senere tid at noen sier bare det ene eller bare initialene mine. men jeg tenker ikke så hardt på det egentlig.

Nei, det er jo greit om man ikke har noe mot det selv, men jeg synes navnet er stygt uten begge navnene. Og føler virkelig at det ikke er meg.

Back
Topp