Navn til jente (må være 2 norrøne navn)

Hybelkaninen

Elsker forumet
Hjelp meg!

Vi skal begynne å prøve i sommer, og i den forbindelse diskuterer vi navn. Småen har to navn (norrøne), der vi valgte hver vårt og heldigvis passet det sammen og passet enda bedre da vi fikk se ham! Nå vil mannen at om vi får jente (guttenavn har vi klart) så må hun også få to navn, og de må ha norrøn opprinnelse.

Jeg står fast!

Liker forøvrig;

Eira
Freya
Vilja
Tale
Veslemøy
Taran
Frøy
Tuva
Embla
Ildri

Synes alle disse er nydelige, men ikke sammen...

Saga Veslemøy?

*se svar*

toneany skrev:
Saga Veslemøy?

Veldig fint navn, problemet er bare at noen i nær familie har kalt hunden sin Saga...så da skurrer det litt :/

Hva med feks
Eir Embla
Fride Veslemøy
Tale Frøya/Freya
Embla Torine

Kall for all del ikke ei jente for Frøy - det er et mannsnavn! Frøya er kvinnevarianten! Jeg har ingen gode forslag til dobbeltnavn, men tenkte jeg kunne komme med flere forslag til enkeltnavn, så kan dere sette sammen selv :) Eldrid Astrid Ellisiv Sigrid Ingrid Jorid Jorunn Groa Ingeborg Ragnhild Gudrid Gunnhild Ranveig Ravnhild Lykke til med prøvingen og navnevalget!

Nå har jeg ei jente som heter Tale, for jeg ville ha et norrønt navn, men har i ettertid funnet frem til at det antagelig ikke er norrønt men tysk.

Tale er en forkortelse for det tyske navnet Adelheid (spør meg ikke hvorfor, for de ligner jo ikke, men har funnet det på flere sider for navn betydning)

Dette stod på den ene siden:
"short of goth ’Sünt Aleit’=Sankta Adelheid: ’noble and bright’"

Elida - Navnet kommer fra skipet i Frithjofs Saga; Ellidi, som betyr «rask seiler» eller «seiler med vinger».
Alvida - Betydning: norrøn:alvekamp', 'lysende i strid'
Eida - Betydning: norrøn:kanskje 'gudegave', eller av Heid 'lys'. 
Eiril -  opprinnelse i de norrøne ordere eir, «nåde, fred, barmhjertighet» eller «lindring, helbredelse», og hildr, «slag, kamp».
Evine - Betydning: norrøn:gave-venn
Hedda -  Betydning: norrøn:stridsmøy, kvinne viet til kamp
Ingvild -  Betydning: norrøn:guden Ing + stridende, 'høyættet og stridsklar' 
Ingrid - betyr «den vakre». Det betyr også «evig ung». 
Liv - avledet av det norrøne ordet hlif som betyr «vern» eller «beskyttelse». Navnet har også blitt assosiert til det norrøne ordet líf, «liv». 
Olava - dannet av mannsnavnet Olav, en variant av Olaf som er dannet av urnordiskeanu, «ane», og laibaR, «arving, etterkommer».
Olea - Betydning: norrøn:etterkommer, - egentlig av ANULEIVR : anu stamfar, forfader og leifr levning, og altså samme navn som Leif, og kan litt omstendelig oversettes: 'jeg er i slekt med mine forfedre og håper å arve deres egenskaper' .
Vårin - dannet som en variant av navnet Vår, som har opprinnelse i det norrøne navnet Vár, dannet av várar, «ed», eller vár, som kan bety «vår», «kvinne», eller «sannehet».

Eksempler på dobbeltnavn:
Vårin Olava
Vårin Elida
Liv Eiril
Ingvild Evine
Eida Evine
Eiril Alvida

Back
Topp