Navn til barnet

Vemilia

Andre møte med forumet
Hei, samboer og jeg venter en gutt om to uker. Vi har egentlig bestemt oss for navnet Josef da samboer er fra Libanon og vi ønsker at navnet skal fungere internasjonalt :) Problemet er nå at mine foreldre ikke liker navnet, de syns at det ikke passer seg å kalle barnet Josef i og med at vi bor i Norge. Vet jo at det er vi som bestemmer, men det er så trist når besteforeldrene er helt imot :( Noen i samme situasjon?

hvis magefølelsen min denne gangen er riktig (at vi venter en gutt) så kan jeg tenke meg hva enkelte i familien sier når dem får høre navnet.

Det er deres valg!

Og Josef er da et aldeles nydelig navn!  Og absolutt norsk nok til å være godkjent her til lands.

Må si jeg ble nysgjerrig på navnet dere tenker på.. Huff, det er ikke en lett situasjon, men det er vel flere som opplever at noen ikke liker navnet. Tross alt er det jo vi som foreldre som bestemmer, men skulle jo ønske at besteforeldrene var enige i valget.

Christian Emiil er navnet jeg vil ha. det første navnet går nok greit men når dem får høre resten så blir det nok protesteringer. de 3 andre har å navn på c så vil ha c på fjerde ungen å.

Takk for det :) Vi liker det godt, og det er jo sant som du sier. Vi bestemmer jo selv!

Dere som bestemmer, de andre får / fikk bestemme når/ da de selv fikk barn. Så da kan de bare HYSJ! 

Tuppa vår skal hete Elida og det er det vel ingen i familien som er umiddelbart begeistret for, søstra mi påstår det høres ut som et hundenavn, svigerinna bare grøsser på ryggen pga en gammel heimkunnskapslærer og besteforeldre og oldefar hopper ikke akkurat i taket over navnet ( slik de gjorde da poden ble født - nei, han er ikke oppkalt)

Men vårt barn vårt valg!!!!!

Dessuten så venner da folk jeg på navnet når det bare kommer i bruk, aldri hørt noen som etter ett år fortsatt går og surmuler på at navnet er stygt/feil .

vi har valgt navn på de 4 barna våre som ikke er helt vanlig  familien til mannen min var ganske frekke ang navnet til guttungen , svigerinna mi ramset opp alle som hun kjente som syns det var helt ille navn.. jeg fikk også en gedigen navnbok i fleisen da de endelig etter 1 mnd fikk se guttungen  , min familie syns det var greit nok navn og de mente at de var vi som bestemte så ingen kritikk.

..men i dag er moritz  5 år (vi utaler det morris)og vi får super bra respons på navnet hans i dag får han skryt over kult navn, svigermor som var så hissig på det det stygge  navnet satt for noen mnd siden å skroyt over navnene  ungene våre  navn for det var så korte fine enkle navn ...

så folk blir vant med alt mulig , gjør som dere vil ...selv syns jeg josef var knall stiligt navn :-)

Det er så utrolig unødvendig å komme med sin mening om folks navnevalg, når en ikke blir spurt om det.. Virkelig en uting!

Men når det er sagt, så går det nok ikke mange månedene før de sier at han hadde aaaaldri i verden passet til et annet navn enn Josef. 

Takker for svar, det hjelper å høre andres tanker og erfaringer! De vil nok venne seg til det etterhvert tenker jeg.

Back
Topp