Navn på det etterlengta barnet

Sitrus.

Gift med forumet
Assistert-jentene
Er det noen av dere som har hatt den «lange veien» til barnet i tankene når dere har valgt navn? Sånn i forhold til navn med en spesiell betydning eller ordlyd?
Jeg har for eksempel alltid likt jentenavnet Liv veldig godt, og det føles også som et navn som kunne blitt ekstra betydningsfullt når vi har strevd så lenge. Andre eksempel er Miriam, som faktisk betyr «etterlengtet» eller Ava som betyr liv eller heldig/lykkelig.

Nå er det imidlertid en fin liten gutt i magen da, og der kommer jeg ikke på så mye «sånne» navn, hvertfall ikke både fine OG med en mening, om dere skjønner.
Flere som har tenkt på dette? Eller evt har konkrete forslag? (Gjerne til både gutt og jente altså, i tilfelle flere er interessert):)
 
Ja! :) De tre siste barna våres (de som ble til ved ICSI) har navn som betyr: Guds løfte, Den som er elsket, og Lykkens sønn.
Kun de to siste vi var bevisst på betydningen før vi bestemte navnene, med nr2 fant vi navnet, og betydningen kunne ikke ha passet bedre :)

Har ikke lyst å legge ut navnene på mine her, da jeg ikke vil bli gjenkjent.

Føler de bibelske navnene ofte har en fin betydning som gjerne passer litt ekstra godt etter å ha slitt med å gå barn.

Bendik = Velsignet
Isak= smile/le
Mathias = Gave fra Gud
Nathaniel =Gud har gitt
 
På hebraisk betyr navnet til D "Gud er min dommer".
Det et ikke bevisst pga betydningen, men vi har brukt mye tid på navn, så for alt vi bryr oss kunne det nesten betydd "brødskive" :hilarious: vår et herk å finne noe som føltes riktig, spesielt med etternavnet!
Hun er elsket og ønsket uansett hva navnet sier
 
Har aldri funnet guttenavn. Og var egentlig brennsikker på at jeg ble å få jenter så det kom ikke til å bli et problem. Missforstå meg rett, mange fine guttenavn, men ikke som jeg følte hadde et passende mellomnavn til. Var enten sterke lange navn i seg selv eller passet ingen andre mellomnavn enn Andrè. Og alle har det mellomnavnet. Ente iallefall med Nathaniel som aldri hadde vært et alternativ. Mente det betydde gave fra Gud men om det betyr gitt av Gud så passer navnet uansett er min mening.

Jentenavn fant jeg for 17 år siden, så 2 år før prøvingen startet med mannen min. Men hennes navn har også fått mer betydning etter at ting har tatt lang tid.
 
Jeg er en skikkelig navnenerd og så litt ekstra på betydningen av navnet ja. Det er jo mange fine navn med spesielle betydninger:

Amanda = verdt å elske
Eva = liv
Evelyn = ønsket
Felicia = glad/heldig
Iris = regnbue
Victoria = seier

Felix = glad/heldig
Sigurd = seierens vokter
Theodor = Guds gave
Victor = seier

Oldemoren min heter forresten Liv. Hun skulle egentlig hete noe helt annet, men var blå og pustet ikke da hun ble født. Da det ble klart at hun kom til å overleve ble navnet endret til Liv :)
 
Leah betyr sterk som en løve, passet utmerket da hun etter lang kamp kom 3 mnd før tiden og skulle vært født i løvens tegn. Utenom det har vi tenkt lite på det. Vurderte dog Lykke en kort periode.
 
Minste barnet jeg har ble født etter at vi hadde mistet 3 ganger på ett år (i uke 12, i uke 6 og i uke 21) fikk navnet som betyr villig kriger. Det ble bestemt tidlig at dersom det gikk bra skulle han få det navnet. Symbolsk for at det skulle gå bra!!!
 
For en fin tanke ❤️Vi har bare valgt navn vi liker, men jeg syntes det hørtes veldig fint ut å gjøre det sånn
 
Navnet til eldste kan bety både lang vei, sannhet og en fin blomst. Det er både et vestlig navn og et japansk navn, med forskjellige betydninger. Hub fikk det navnet blant annet fordi en japaner introduserte mannen min og meg for hverandre, så hadde det ikke vært for henne hadde ikke barna våre blitt til :)

Navnet til yngste har også mange betydninger avhengig av språket (det er et navn som finnes i mange språk, men har forskjellig opphav og betydning i de forskjellige landene), som sannhet, kjærlighet, generøs, vann og bekk.

Begge navnene finnes både i Japan og i Norge, men også i mange ande kulturer.
 
Ja! :) De tre siste barna våres (de som ble til ved ICSI) har navn som betyr: Guds løfte, Den som er elsket, og Lykkens sønn.
Kun de to siste vi var bevisst på betydningen før vi bestemte navnene, med nr2 fant vi navnet, og betydningen kunne ikke ha passet bedre :)

Har ikke lyst å legge ut navnene på mine her, da jeg ikke vil bli gjenkjent.

Føler de bibelske navnene ofte har en fin betydning som gjerne passer litt ekstra godt etter å ha slitt med å gå barn.

Bendik = Velsignet
Isak= smile/le
Mathias = Gave fra Gud
Nathaniel =Gud har gitt

Så gøy! Takk for fine forslag! Og jeg har allerede vært innom tanken på navnet på deres tredje tror jeg, kjenner igjen betydningen og synes det er kjempefint :)
 
På hebraisk betyr navnet til D "Gud er min dommer".
Det et ikke bevisst pga betydningen, men vi har brukt mye tid på navn, så for alt vi bryr oss kunne det nesten betydd "brødskive" :hilarious: vår et herk å finne noe som føltes riktig, spesielt med etternavnet!
Hun er elsket og ønsket uansett hva navnet sier

Hehe, brødskive :hilarious: Skjønner veldig godt hva du mener, selvfølgelig har jo egentlig ikke betydningen noe å si! Bare litt gøy å ta med inn i jungelen av grubling for å finne noe som blir rett :)
 
Leah betyr sterk som en løve, passet utmerket da hun etter lang kamp kom 3 mnd før tiden og skulle vært født i løvens tegn. Utenom det har vi tenkt lite på det. Vurderte dog Lykke en kort periode.

Så fint, Leah ble et veldig passende navn ja! :Heartred
 
Back
Topp